شفقنارسانه_ هر ساله رسانه ها به فراخور اتفاق ها و رخدادهای مختلف، دست به پوشش آن در قالب های مختلف خبری می زنند و همین مساله می تواند به مهم ترین و متفاوت ترین سوژه آن رسانه تبدیل شود. شفقنا رسانه در گفتگو با اهالی رسانه جویای مهم ترین سوژه آنها در طول یکسال شده است. سردبیر روزنامه ابتکار می گوید: در حوزه سیاست خارجی بخصوص در زمان مباحث مربوط به مذاکرات، تحلیل هایی که از سوی روزنامه ارائه می شد خوب و اثرگذار بود و بازنشر خوبی هم در رسانه های دیگر داشت. بخصوص تحلیل های آقای جلال خوشچهره که معمولاً پیش بینی هایشان دقیق و حرفه ای است. در حوزه اقتصادی هم بخصوص در رابطه با تعیین دستمزدها، چند گزارش اثرگذار کار کردیم.
ژوبین صفاری، سردبیر ابتکار درباره مهمترین و تاثیرگذارترین سوژه امسال «ابتکار» به شفقنا رسانه می گوید: در حوزه سیاست خارجی بخصوص در زمان مباحث مربوط به مذاکرات، تحلیل هایی که از سوی روزنامه ارائه می شد خوب و اثرگذار بود و بازنشر خوبی هم در رسانه های دیگر داشت. بخصوص تحلیل های آقای جلال خوشچهره که معمولاً پیش بینی هایشان دقیق و حرفه ای است. در حوزه اقتصادی هم بخصوص در رابطه با تعیین دستمزدها، چند گزارش اثرگذار کار کردیم. سوژه مهم دیگری که امسال کار کردیم در رابطه با فیلترینگ بود که معتقدم در اینجا پرداختن رسانه ها به آن اثر خودش را گذاشت و به مسئله دولتمردان تبدیل شد.
او می گوید: کارکرد رسانه همیشه به صورت مستقیم اینگونه نیست که بخواهد گره ای را باز کند. اما واقعیت این است که جریان ها و موج های خبری اگر درباره موضوعی تداوم داشته باشد، بر روی تصمیم گیری ها اثرگذار است.
سردبیر ابتکار درباره دلایل خلا وجود گزارش های موثر در رسانه ها، می گوید: این موضوع چند دلیل دارد، یکی از دلیل ها می تواند تغییری باشد که در عادت مصرف رسانه ای مردم اتفاق افتاده است. به عبارتی گستردگی که فضای اینترنتی و شبکه های اجتماعی دارد، مردم اطلاعات را مینیمال شده و کوچک شده از شبکه های اجتماعی می گیرند و چون تعدد فضای ارتباطی زیاد شده، گزارش های تحلیلی مفصل خیلی مخاطب نداره. علاوه بر آن تنوع شبکه های اجتماعی سبب شده تا اعتماد مردم به رسانه های سنتی کمتر شود. به عبارتی رسانه های رسمی و سنتی محدودیت هایی دارند که این محدودیت ها در شبکه های اجتماعی کمتر است و آن ها می توانند اخبار و تحلیل ها را شفاف تر ارائه دهند. اگر دقت کرده باشید روزنامه نگاران در شبکه های اجتماعی راحت تر درباره موضوعی می توانند صحبت می کنند تا زمانی که در رسانه رسمی درباره آن موضوع می نویسند.
او ادامه می دهد: طبیعتاً مردم ترجیح می دهند مخاطب همان تحلیل های چند خطی شبکه ایکس باشند. اینگونه تنوع مطالب هم بالا است و می تواند چند گزارش را در زمان کمتری بخواند. رسانه های رسمی باید تجدید نظری در شیوه ارائه خود داشته باشند چراکه اگر با این فرمان جلو بروند دیگر مخاطبی نخواهند داشت. به عنوان نمونه می توانند در گزارش های تحلیلی از ابزارهای جدید استفاده کنند و رسانه را چند بعدی نگاه کرد، چراکه در جهان امروز باید فرم و شکل رسانه تغییر کند و به سمت چند رسانه ای همراه با تحلیل حرکت کنیم.
source