شفقنارسانه_ با نگاهی گذرا به مسائل و اتفاقات رخ داده در طول امسال شاهد تحولات زیاد و مهمی در بخش های مختلف کشور بودیم که به جز درگیری در سطح افکار عمومی به سرخط رسانه ها آمد. اینکه رسانه کدام اتفاق را به عنوان مهم ترین رویداد سال قلمداد می کنند سوالی است که شفقنا رسانه با اهالی رسانه در میان گذاشته و جزئیات آن را جویا شده است. یوسف زمانی دبیر تحریریه روزنامه جوان در این باره می گوید: در حال حاضر رسانه‌ها در کلان مباحث جامعه و توجیه افکار عمومی در همراهی یا عدم همراهی با یک سوژه موثرند و می‌توانند جریانی را تقویت یا تضعیف کنند بطوری که اگر نباشند، هدایت جامعه نه تنها دشوار بلکه غیر ممکن است. در این میان هر روزنامه هم سهم خودش را دارد.

 

یوسف زمانی با اشاره به سوژه های مهم روزنامه جوان به شفقنا رسانه می گوید: نمی‌توان قاطعانه و عیناً مشخص کرد و بگوییم فلان گزارش ما موثر بوده و صدها هزار بازدید داشته و یا گره‌ایی از مشکلات کشور باز کرده است. چنین انتخابی سخت و شاید غیر ممکن باشد. کارکرد مطبوعات مثل سابق نیست که سوژه اختصاصی داشته باشند و یک تنه جریان سازی کنند و گره از مشکلات کشور بگشایند.

او بیان می کند: صدا و سیما هم که فراگیرترین رسانه است، چنین کارکردی ندارد. در حال حاضر رسانه‌ها در کلان مباحث جامعه و توجیه افکار عمومی در همراهی یا عدم همراهی با یک سوژه موثرند و می‌توانند جریانی را تقویت یا تضعیف کنند بطوری که اگر نباشند، هدایت جامعه نه تنها دشوار بلکه غیر ممکن است. در این میان هر روزنامه هم سهم خودش را دارد.

زمانی درباره علت اینکه چرا دچار خلا های جدی در زمینه گزارش هایی از نوع حل یک مساله و یا رسیدن به یک‌نتیجه باشد، توضیح می دهد:حل یک مشکل فقط به طرح و شناخت آن و دادن راه حل نیست. قدرت  و اختیار می خواهد  که هردو در دست دولت ( به معنای اعم آن) است نه مطبوعات، بویژه در ایران که رسانه‌ها ضعیف هستند و به مراتب جایگاه پایینی دارند. یک روزنامه ممکن است طی یک دوره متوالی طولانی به موضوعی بپردازد و همه ابعاد آن را تجزیه و تحلیل کند و راهکار هم بدهد اما ممکن است کمترین توجه هم به آن نشود.

او ادامه می دهد: ضمانت اجرای طرح‌های یک رسانه فقط افکار عمومی است که به راحتی می‌توان آن را از دست یک رسانه گرفت. بویژه اگر اولویت‌ها از نظر رسانه با اولویت‌ها از نظر دولت‌ها متفاوت باشد که نوعا چنین است. بلی اگر رسانه قوی داشته باشیم که قدرت سازماندهی افکار عمومی را داشته باشد، می‌تواند کاری بکند که آن هم الزاماتی دارد که رسانه‌های ما از آن برخوردار نیستند.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *