شفقنارسانه- سید علی علوی می گوید: کلان پروژه ای که دولت چهاردهم در حوزه اطلاع رسانی و رسانه باید به آن توجه کند، بحران مرجعیت رسانه در کشور است. در سال های اخیر با این بحران مواجه بودیم و هرچقدر می گذرد این بحران جدی تر می شود.
سید علی علوی، فعال رسانه ای در بیان مهمترین چالش های حوزه اطلاع رسانی و رسانه که در پیش روی دولت پزشکیان وجود دارد، به شفقنا رسانه می گوید: شاید کلان پروژه ای که دولت چهاردهم در حوزه اطلاع رسانی و رسانه باید به آن توجه کند، بحران مرجعیت رسانه در کشور است. در سال های اخیر با این بحران مواجه بودیم و هرچقدر می گذرد این بحران جدی تر می شود. بنابراین مهمترین چالشی که باید به آن بپردازد، بازگشت مرجعیت رسانه از خارج به داخل کشور است. در این مسئله با یک طیف روبه رو هستیم. به عبارتی یک سر طیف معتقدند که ما با بحران مرجعیت رسانه مواجه نیستیم و مرجعیت به خارج از کشور نرفته و برخی هم قائل به این مسئله هستند که مرجعیت رسانه ای از داخل به رسانه های خارجی منتقل شده است.
او می گوید: گام اول این است که دولت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیمایشی معتبر و ملی انجام دهد و وضعیت مرجعیت رسانه ای در کشور را بررسی کند. با توجه به وضعیت آن برای حلش راهکار طراحی و با خبرگان و نخبگان حوزه رسانه گفتگو شود. طبیعتاً بخشی از آن در حوزه سیاستگذاری، بخشی در حوزه قانونگذاری و بخشی هم سیاست های حمایتی و… است.
علوی ضمن اشاره به اهمیت گردش آزاد اطلاعات در بازگشت مرجعیت رسانه ای به داخل کشور می گوید: در ذیل این کلان پروژه توجه به چند مبحث مهم است. اول؛ موضوع گردش آزاد اطلاعات است. در دولت دوازدهم سامانه گردش آزاد اطلاعات استارت خورد که متاسفانه اگرچه عملیاتی شد ولی ضمانت اجرایی مناسبی نداشت. یکی از مسائل ذیل کلان پروژه بازگشت مرجعیت رسانه را بحث سامانه گردش آزاد اطلاعات می دانم که با یک ضمانت اجرایی مستحکم حل می شود.
این فعال رسانه ای مسئله مهم بعدی را بحث رسانه های نوین می داند و توضیح می دهد: ما سابقه بیش از ۱۰۰ سال در حوزه رسانه در کشور داریم و در طول ۱۰ سال گذشته وارد فضای جدیدی از رسانه ها شدیم. به عبارتی از رسانه های یکسویه وارد رسانه های تعاملی دو سویه شدیم و از وجود هوش مصنوعی صحبت می کنیم. بنابراین مهمترین مسئله ای که در دولت چهاردهم باید به آن توجه شود، بحث حمایت های حاکمیتی از بنگاه های رسانه ای ریشه دار برای شیفت کردن از رسانه های سنتی به رسانه های نوین است. اگر این موضوع توسط خود رسانه ها انجام شود، حتما دچار شکست می شود.
علوی مورد مهم بعدی که در ذیل کلان پروژه بازگشت مرجعیت رسانه ای مطرح است را بحث رسانه های غیررسمی می داند که باید هویت آن ها شناخته و جدی گرفته شوند. با این حال او می گوید: باید بدانیم که رسانه های غیررسمی جایگزین رسانه های رسمی نمی شوند. مسئله مهم بعدی بحث قاعده مند کردن این موضوع است. به عبارتی قانون های کنترلی برای رسانه های رسمی وجود دارد ولی رسانه های غیررسمی فاقد نظارت و کنترل هستند. بنابراین مسئله مهم دیگری که دولت چهاردهم باید به آن توجه کند، در عین به رسمیت شناختن رسانه های غیررسمی، قانونمند کردن این فضا و پاسخگو کردن این ساختارهاست.
این فعال رسانه ای مسئله مهم بعدی را بحث حمایت دولت از بنگاه های مطبوعاتی می داند و می گوید: به هرحال ریشه رسانه در کشور ما همچنان روزنامه ها هستند که باید از دو منظر به آن توجه شود. اول ساختارها باید امکان ادامه حیات داشته باشند، دوم از رسانه های سنتی به نوین شیفت پیدا کنند که در هر دو مورد نیازمند سیاست های حمایتی هستند. اگرچه در دوره های گذشته دولت سهمیه ای برای خرید کاغذ به روزنامه ها می داد ولی الان این زمزمه ها وجود دارد که سهمیه ارز ترجیحی برای کاغذ متوقف شده است که خیلی خطرناک است و می تواند موجب مرگ رسانه های مکتوب شود.
او تاکید می کند: دولت چهاردهم باید بتواند با سیاست های حمایتی، آموزشی و آشنایی با تکنولوژی، سرمایه گذاری در حوزه های زیرساختی و فناوری و… به انتقال رسانه های سنتی به مدرن و دیجیتال کمک کند.
با این اوصاف فکر می کنید تیم اطلاع رسانی دولت باید چه رویکردی داشته باشند تا بتوانند چالش های مربوط به حوزه خودش را حل کند؟ او پاسخ می دهد: دوره سیاست های ابلاغی و اعلامی گذشته است و باید به رویکردهای اقناعی با رسانه ها توجه ویژه شود. مسئله مهم دیگر پرهیز از فضای دو قطبی است چراکه جناح بندی هایی که در دولت چهاردهم وجود دارد، ظرفیت تشدید دوقطبی ها را داراست. آنچه باعث می شود این فضای دو قطبی را کنترل کرد اول؛ تمرکز بر وفاق ملی و دوم؛ نگاه به موضوعات از زاویه منافع ملیست و مورد سوم؛ توزیع اطلاعات به رسانه هاست که می تواند در همدلی رسانه ها با دولت کمک کننده باشد.
source