دبیر جشنواره موسیقی فجر در گفتوگو با آنا؛
دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر گفت: همانگونه که ما تئاتر خیابانی داریم نیاز به اجراهای خیابانی موسیقی هم در ایام جشنواره داریم حتی اینها میتواند در بخش رقابتی و جایزه ویژه هم قرار بگیرند.
رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در آستانه این رویداد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: در جشنواره سی و نهم اجرای ویژه در پهنه رودکی بعدازظهرها داشتیم با اجرای گروه کُر _ آکاپلای مهروطن کرمان که بسیار مردم استقبال کردند وشور و نشاطی برای مردم بیرون از سالنها بوجود آورد.
وی در ادامه افزود: امسال به پیشنهاد مشاوران محترم معاونت هنری و نگاه خوب معاون امور هنری وزارت ارشاد در هر چه مردمیتر برگزاری و شادی آفرینی برای توده مردم در جشنواره قرار بود از گروههای با نشاط مردم وار(پاپ) بهره ببریم که بنده پیشنهاد چهرههای هنرمند موسیقی نواحی و اقوام را دادم با عنایت به آیینهای خاصی که هریک در فلات ایران دارند و بارها در جشنوارههای میراث فرهنگی و گردشگری چند سالی است شاهد اجرایشان هستیم که خوشبختانه زیر نظر پیمان بزرگ نیا کارشناس موسیقی نواحی و اقوام و عضو شورای انتخاب، تمام سعی خود را برای اجراهای خیابانی و اجراهای درون سالنی کردهاند.
توجه ویژه به موسیقی اصیل و ریشه ای
مهدوی اظهار داشت: چه بسا اگر پهنه تئاتر شهر، مراکز درمانی، آسایشگاهها، سازمان زندانها هم اضافه شود و سازو کار مناسب پیدا کند با توجه به شعار «وفاق ملی» با حضور موسیقی دانان محلی، نواحی، مقامی و عشیرهای عینیت بیشتری در چهلمین جشنواره به امید خدا رُخ خواهد داد.
اجراهای خیابانی نقطه عطفی در جشن موسیقی فجر
دبیر جشنواره موسیقی فجر گفت: با عنایت ویژهای که معاون هنری نادره رضایی به موسیقیهای اصیل و ریشهای دارند علیرغم برخی نظرها و مخالفان خیراندیش اجراهای خیابانی با مضامین جشن و سرور عمومی برای جشن انقلاب اسلامی میتواند طرح موضوع و نقطه عطفی از چهلمین جشن موسیقی فجر بشود برای تحقق معنای حقیقی کلمه در ابعاد مردمیتر باشد.
آیین نامه جشنواره فجر شفاف نیست
مهدوی درباره آیین نامه جشنواره گفت: حقیقت ماجرا این است که آیین نامه جشنواره آن چنان که لزوم دارد، شفاف نیست و حوزه اختیارات دبیر جشنواره که اتفاقا در پاراگرافی قید شده که «تمام مسئولیتها بر عهده اوست» ولی در حقیقت موازی کاریهایی وجود دارد که مانع تحقق اهداف و افق میشود. در دو سه سال اخیر بارها تقاضا کردم بازنگری در آیین نامه ضروری است.
وی با بیان اینکه دبیر جشنواره ایده آلهایی دارد که طبیعتا همه آنها به اجرا در نمی آید، توضیح داد: باید منطقی بود و در حد مقدورات تلاش کرد که آبرومندانه و با کیفیت اجراهایی برنامه ریزی شود. اما نیازمند هوای تازه تری هر سال هستیم . خوشبختانه سال گذشته ۴ بخش اضافه و تقویت کردم و ۲۰ درصد شعار بنده تحقق یافت. امسال هم نیازمند ۲۰ در صد رو به جلو دیگری هستیم تا دبیر سال آینده بتواند با همین نگاه توسعه محور به قوام جشنواره بیندیشد و به شاخص و تراز در طراز مطلوب برسیم.
اجراهای خیابانی لازم است در بطن جشنواره باشد
مهدوی اظهار داشت: بنده اجراهای خیابانی را لازم میدانم که در بطن جشنواره باشد همانگونه که تئاتر خیابانی هست و حتی در بخش رقابتی و اختصاص جایزه ویژه با عنوانی خاص میطلبد. بسیار اتفاق افتاده که اجراهای خیابانی به مراتب بهتر و با کیفیتتر از برخی اجراهای حتی سالنهای معتبر بوده و هست. مثال دیگر اینکه حضور حداقل یک داور خارجی که خوشبختانه پارسال دو داور خارجی معتبر از روسیه و آلمان داشتیم و اینکه بخش رقابت در عرصه بین الملل هم ایجاد کنیم.
وی توضیح داد: یا برگزاری نمایشگاهی همه جانبه (پوستر، نمایش فیلم کنسرتهای دهه ۶۰، کتابچهها، نقد و بررسی و غیره) از چهل سال برگزاری در بخشی مجزا که در دید مخاطبان عام و خاص باشد و برنامه ریزیهایی از این دست که به دلایلی از جمله بودجه نا متناسب و نبود حامیان مالی بخش خصوصی با کلان جشنواره از ابتدا تا اکنون و دیگر اظهار نظرها که اختیارات دبیر را تحت الشعاع قرار میدهد کمتر تحقق پیدا میکند. مثال دیگر از جمله نام گذاری هرروز به نام یکی از موسیقی دانان برجسته در شاخههای مختلف است؛ و همینطور جایزههایی با نام چهرههای ماندگار موسیقی ایران: احمدپژمان، فرهاد فخرالدینی، فوزیه مجد و … قابل تامل است.
وی همچنین گفت: بنده در کارشناسی مدیریت پشتیبانی تخصص دارم و عمری ۴۰ ساله در مدیریت آموزشی و اجرایی و البته در برنامه ریزی نظام آموزش و پرورش و با سابقه ۲۲ برگزاری جشنواره ملی در کشور که ایمان واثق دارم پشتیبانی بخش مهم هر حرکتی است به ویژه چنین جشنوارههای مهم ملی و بین المللی، چرا که قوام و ضابط اجرایی تمام ایدهها و تفکرات برای اجرای مطلوب و قابل دفاع، پشتیبانی مطلوب نرم افزار در کنار سخت افزاراز سوی زیر مجموعهها و مدیران بالا دستی است.
کارهای ویژه هنرمندان در آیین پایانی جشنواره اجرا شود
این کارشناس عرصه موسیقی یادآور شد: نکته مهم دیگر آنکه معتقدم باید کارهای ویژه مثلا آلبوم ارزنده اخیراستاد حسین علیزاده از سوی جشنواره برای دریافت جوایز ویژه از جمله جایزه باربد در آیین پایانی جشنواره اعلام و اجرا بشود. یک روال مرسوم هست که هنرمندان برحسب سلایق خود شرکت میکنند و یا نمیکنند که امری بدیهی و طبیعی است. اما آثار شاخص و تاثیر گذاری که میتواند باعث ارتقاء سطح کیفی این جایزه مهم برای موسیقی ردیف دستگاهی باشد بسیار ضروری است که انجام بشود.
وی دراین باره افزود: استاد علیزاده شاید تمایل نداشته باشند شرکت کنند و این نگاه که مثلا با چه آثاری قرار است قضاوت شود و حق هم دارند، اما در اینجا باید عرض کنم دبیر جشنواره این اختیار را داشته باشد اثری را که در جایگاه هویت ملی است با صاحب اثری که در قد و قامت افتخار موسیقی ایران است را یکطرفه جایزه ویژه با حضور وزیر محترم و دیگرمقامات و هنرمندان عالی رتبه بدهد حتی بدون حضور صاحب اثر که شاید تمایل به حضور نداشته باشند.
مهدوی در پایان گفت: اعتقاد دارم که وظیفه ذاتی وعلمی و بنیاد گرایانه چنین جشنوارهای باید ارتقاء همه جانبه موسیقی ملی ایران باشد. احیانا اگر آسیب و اعتراضی هم بعدا بود باید آن را به جان و دل خرید و لازم است به آینده موسیقی ایرانی اندیشید و از حواشی دوری جست. نسل نو حقیقتا نیازمند حمایت استادان خود هستند. این جشنواره در نوع خود بینظیر است و جشنواره چهلم فصل تازهای خواهد گشود. مطمینا آیندگان از این حرکت استقبال نیکویی خواهند داشت و این حرکت ارزنده به نام این دوره ثبت و ضبط خواهد شد و راه برای آیندگان به امید خدا باز خواهد شد.
source