شفقنارسانه- یک مدرس ارتباطات می گوید: تیم اطلاع رسانی دولت باید اعتقاد راسخی به گفتمان انتخاباتی آقای پزشکیان داشته باشند. به عبارتی اگر فردی گفتمان ایشان را قبول نداشته باشد، در اطلاع رسانی هم نمی تواند کاری انجام دهد. چون کار رسانه و اطلاع رسانی اداری و کارمندی نیست بلکه آن روزنامه نگار، دبیر و… باید اعتقاد راسخی به این گفتمان داشته باشد تا بتواند از دل و جان محتوا تولید کند.

حمید ضیایی پرور، مدرس ارتباطات در بیان مهمترین چالش های حوزه اطلاع رسانی و رسانه که در پیش روی دولت پزشکیان وجود دارد، به شفقنا رسانه می گوید: مهمترین چالش دولت آقای پزشکیان، نداشتن رسانه است که برای همه دولت های گذشته هم صدق می کند با این حال به دلیل فیلتر بودن پلتفرم های اجتماعی دولت خود را ناخواسته از دسترسی به پلتفرم اجتماعی برای گفتگوی مستقیم با مردم محروم کرده است. ناگفته نماند که رسانه غالب در ایران رادیو- تلویزیون است که اگرچه تا حدودی همراهی می کنند ولی در اختیار دولت نیست و رویکرد انتقادی خودشان را هم دارند یا بعضا برای اطلاع رسانی درخواست بودجه دارند.

او ادامه می دهد: علاوه بر آن به نظر می رسد با توجه به اینکه چند هفته از پیروزی آقای پزشکیان می گذرد ایشان هیچ مصاحبه مطبوعاتی و رسانه ای انجام نداده و مستقیم با خبرنگاران و نمایندگان افکار عمومی گفتگو نکرده است و احتمالاً این رویه همچنان ادامه پیدا کند. از همه مهمتر دولت هنوز سخنگو ندارد و ابهامات و شایعاتی که در میان افکار عمومی بخصوص در رابطه با فرایند انتخاب وزرا و کاندیداهای هیات دولت ایجاد شده، نیازمند توضیح برای افکار عمومی دارد. با هر روز تاخیر دولت در توضیح دادن، سبب ایجاد شبهات و انتقادات بیشتری در میان افکار عمومی می شود.

ضیایی پرور یادآور می شود: با نگاهی به سابقه روسای جمهور قبلی اولین اقدامشان ارتباط با رسانه ها و اولویت قائل شدن برای حوزه رسانه، ارتباطات و اطلاع رسانی است. به نظر می رسد دولت در این زمینه دچار یک خلاء خیلی مهم است که نتوانسته دیدگاه هایش را با افکار عمومی در میان بگذارد.

این مدرس ارتباطات با اشاره به چالش های دیگری که دولت چهاردهم با آن روبه رو خواهد شد، می گوید: توقعاتی که مردم در زمینه رفع فیلترینگ، آزادی رسانه ها، افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند و… دارند هم به موضوع دامن زده است.

او در بیان روش های رفع این چالش ها می گوید: اولین راهکار تعیین سخنگو است و اگر دکتر پزشکیان تمایل به مصاحبه ندارند نیاز هست تا سخنگو، روزانه مصاحبه کند و به ابهامات و سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. راهکار بعدی در دستور کار قرار دادن مسئله رفع فیلترینگ است چراکه مبنای قانونی ندارد و می تواند به سرعت با همکاری قوه قضاییه نسبت به حل آن اقدام کند. بعد از این اقدامات نیاز هست که سریعاً تیم اطلاع رسانی دولتِ خود را شکل دهد تا درباره شبهات و مسائل سریعاً توضیح دهند و اطلاع رسانی کنند. باید با نمایندگان رسانه ها ارتباط مداوم داشته باشند و رسانه ها را در جریان تصمیم گیری ها و اقدامات خود قرار دهند.

با این اوصاف فکر می کنید تیم اطلاع رسانی دولت باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند چالش های مربوط به حوزه خودش را حل کند؟ او پاسخ می دهد: تیم اطلاع رسانی که می تواند شامل حوزه رسانه های وابسته به دولت ) ایرنا، برنا، پاد و…)، شورای اطلاع رسانی دولت و… باشد باید اعتقاد راسخی به گفتمان آقای پزشکیان در انتخابات داشته باشند. به عبارتی اگر فردی گفتمان ایشان را قبول نداشته باشد، در اطلاع رسانی هم نمی تواند کاری انجام دهد. چون کار رسانه و اطلاع رسانی اداری و کارمندی نیست بلکه آن روزنامه نگار، دبیر و… باید اعتقاد راسخی به این گفتمان داشته باشد تا بتواند از دل و جان محتوا تولید کند.

او ادامه می دهد: ویژگی دوم تسلط به فناوری های جدید برای تولید و انتشار محتواست. امروز پلتفرم های فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، سامانه های هوش مصنوعی و… اصلی ترین روش های اطلاع رسانی هستند. به همین دلیل باید در روش های اطلاع رسانی سنتی تجدید نظر شود و با فرمت ها و تکنیک ها و بسترهای نشر جدید این تعامل صورت بگیرد. علاوه بر آن از پلتفرم های گفتگو محور مثل کلاب هاوس، توییتر و … استفاده کنند.

ضیایی پرور تاکید می کند: قبل از انتخابات ما شاهد این مسئله بودیم که به صورت فشرده، جلسه ها، گفتگوها، پیام ها و بیانه ها در این شبکه ها رد و بدل می شد و بعد از آن قطع شد. باید دید آیا تیم آقای پزشکیان می خواهند با مردم در این پلتفرم ها گفتگو کنند یا فقط معطوف به دو هفته قبل از انتخاب می شود؟

 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *