شفقنارسانه- بربریان می گوید: چالش اول حوزه اطلاع رسانی و رسانه که در پیش روی دولت پزشکیان وجود دارد، خارج شدن مرجعیت رسانه ای و انتقال آن به رسانه های خارج از کشور است که از دولت های قبل به ارث برده شده. یکی از دلایل این عدم اعتماد فشارهای سنگینی است که در سال های گذشته به رسانه ها وارد شده و دچار خودسانسوری شده اند، نمی توانند صدای مردم باشند و به روابط عمومی دولت ها و ارکان دولت ها تبدیل شده اند.

محمد جواد بربریان، مدیر مسئول سایت اعتدال در بیان مهمترین چالش های حوزه اطلاع رسانی و رسانه که در پیش روی دولت پزشکیان وجود دارد، به شفقنا رسانه می گوید: مهمترین چالش اطلاع رسانی در دولت جدید، را می توان در چند مولفه دسته بندی کرد. چالش اول خارج شدن مرجعیت رسانه ای و انتقال آن به رسانه های خارج از کشور است که از دولت های قبل به ارث برده شده. متاسفانه چندین سال است که مرجعیت رسانه ای ما از کشور خارج شده است و مردم اطمینان کافی به رسانه های داخل کشور (اعم از دولتی، خصوصی و یا حکومتی) را ندارند. یکی از دلایل این عدم اعتماد فشارهای سنگینی است که در سال های گذشته به رسانه ها وارد شده و دچار خودسانسوری شده اند، نمی توانند صدای مردم باشند و به روابط عمومی دولت ها و ارکان دولت ها تبدیل شده اند. حاکمیت و دولت آقای پزشکیان اگر می خواهند حرکتی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… انجام دهند نیاز به رسانه ها برای تشریح دستاوردهای دولت و حاکمیت به مردم و در مقابل ارائه دیدگاه های مردم به دولت دارند، در غیر این صورت کارشان پیشرفتی نخواهد داشت.

او تاکید می کند: باید بتوانیم اعتماد عمومی به رسانه ها را برگردانیم و رسانه بتواند نقش واسطه خود را ایفا کند. این مسئله نیازمند تصمیمات کلان است چراکه برای همه کارها نیازمند پیوست رسانه ای هستیم و دولت و حاکمیت نباید از نقد تند رسانه ها و نحله های فکری جامعه هراسان باشند. باید نقد را به جان خرید تا میوه آن را بچینند.

او چالش بعدی دولت در حوزه اطلاع رسانی را تبدیل شدن رسانه ها به روابط عمومی دولت ها، وزارتخانه ها و… می داند و می گوید: چنین رسانه هایی نه تنها مانع نقد می شوند، بلکه حتی کوچکترین مسئله ای هم از جانب مردم اطلاع رسانی نمی شود. دولت باید اجازه دهد تا رسانه ها در قدم اول اطلاع رسانی مفید داشته باشند و در قدم بعدی به انتقاد تصمیمات غلط بپردازند. دولت نباید انتظار داشته باشد که همه رسانه ها اقدامات را تحسین کنند. بلکه باید اجازه دهند نحله های فکری جامعه درباره موضوعات مهم جامعه (قبل از اقدامات دولت) اظهار نظر و تبادل عقیده کنند و بعد از آن هم بتوانند به نقد اقدامات بپردازند. باید فضای باز و آزادی در رسانه ها ایجاد شود تا هرکس افکار و عقاید خود را بیان کند و میوه های مفیدی بدست آورد که جامعه و دولت از آن بهره بگیرند. در چنین شرایطی نگاه ها تک بعدی نیست. اگر نگاه ها تک بعدی باشد و تاب نقد عملکرد ها را نداشته باشند، رسانه اثرگذرای پایینی خواهد داشت و در جامعه مورد توجه قرار نمی گیرند. به عبارتی همانند همین مشکلاتی می شود که امروزه با آن مواجه هستند.

بربریان با اشاره به اهمیت اقتصاد رسانه ها می گوید: این مسئله پایه و اساس دو مورد اول است. اقتصاد رسانه پاشنه آشیل رسانه است. اگر به آن توجه نشود و یا نحوه تامین آن دچار انحراف شود، رسانه فلج و باعث انحراف از مسیر اصلی اش می شود. متاسفانه جهت گیری های اقتصادی بخصوص در عرصه مالیات در دولت قبل سبب شد تا تمام موضوعات مهم کشور از جمله فرهنگی و آموزشی را از نگاه اقتصاد بنگرند در حالی که بسیاری از این عرصه ها (بخصوص رسانه) برای تقویت و بالندگی نیازمند یارانه هستند.

او چالش دیگر حوزه اطلاع رسانی دولت را تعدد و تکثر رسانه های دولتی می داند و می گوید: این رسانه ها به انواع و نام های مختلف از پول نفت و دولت ارتزاق می کنند این درحالیست که دولت نیازمند این همه خبرگزاری نیست و بهتر است که خبرگزاری های دولتی ادغام شوند.

بربریان می گوید: امروزه رسانه های دیجیتال و الکترونیکی حرف اول را در جامعه می زنند. ولی آیا آن ها را در مقایسه با رسانه های مکتوب مورد توجه قرار داده ایم؟ به عبارتی نسبت به اثرگذاری این رسانه ها، امکانات هم باید بینشان تقسیم شود. نمی شود تاثیرگذاری را رسانه ای داشته باشد و امکانات و تجهیزات دولتی را رسانه ای دیگر دریافت کند. این مسئله با شعارهای دولت آقای پزشکیان ناسازگار است و نیازمند ساماندهی این مسئله و سیاستگذاری دقیق و عادلانه هستیم. باید اجازه داد تا رسانه های مدرن جای خود را پیدا کنند و مورد استفاده قرار بگیرند.

با این اوصاف فکر می کنید تیم اطلاع رسانی دولت باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند چالش های مربوط به حوزه خودش را حل کند؟ او ضمن بیان اینکه تمام روابط عمومی سازمان ها و وزارتخانه های دولتی را جزو تیم اطلاع رسانی دولت می داند، پاسخ می دهد: این تیم باید در وهله اول رسانه ای باشد. در دوره آقای روحانی روابط عمومی وزارتخانه ها به حیاط خلوت برخی از انتصاب های تبدیل شده بود. طبیعتاً چنین فردی نمی تواند رسانه را حمایت کند، آن را نمی شناسد و نمی دانند چگونه با آن ارتباط بگیرد و در کل نمی تواند صدای دولت را در رسانه ها منعکس کند. بنابراین تمام ارکان رسانه ای دولت باید از جنس رسانه باشند تا آن را بفهمند و درک کنند. نمی توان فردی را که تجربه رسانه دیجیتال دارد برای مدیریت رسانه مکتوب انتخاب کنیم و برعکس.

بربریان تاکید می کند: رسانه ای که بتواند مسائل دولت ها را به مردم و مشکلات مردم را به حکومت برساند، اقدامات دولت ها را نقد کند، دیدگاه های کارشناسان و خبرگان جامعه درباره موضوعات مهم کشور را به گوش مسئولان برساند و… می توان گفت به وظیفه خود عمل کرده است. در چنین شرایطی می توان انتظار داشت تا آرام آرام مرجعیت رسانه ها به داخل کشور برگردد.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *