1
حدود یک سال پیش، تویوتا با نصب نشان معتبر خود روی یک خودروی SUV، مدل Century بلند را معرفی کرد. وقتی این خودروی لوکس به نمایش درآمد، بلافاصله یک نسخه با نشان Gazoo Racing جلب توجه کرد که دارای درهای کشویی عقب به سبک مینیونها بود. این مدل در واقع یک GRMN کامل بود که بهصورت تکنسخهای ساخته شد. اما این وضعیت زیاد طول نخواهد کشید.
در جریان یک سفر به چین برای گفتگو با صاحبان خودروی Century SUV، رئیس هیئت مدیره تویوتا، آکیو تویودا، اعلام کرد که تنها یک نسخه GRMN وجود دارد و او افتخار داشتن آن را دارد، همانطور که میتوان درباره سدان Century GRMN که چند سال پیش دیدهایم. تفاوت بین این دو این است که SUV به تولید خواهد رسید تا “بسیاری از مردم در سراسر جهان بتوانند از آن استفاده کنند.”
خودروی Century SUV معمولی بر اساس پلتفرم TNGA ساخته شده و با یک سیستم پلاگین هیبریدی V-6 که ۴۰۶ اسب بخار قدرت تولید میکند، عرضه میشود. هنوز مشخص نیست که نسخه Gazoo Racing Masters of the Nürburgring آیا یک موتور V-8 بزرگ مانند سدان Century نسل قبلی خواهد داشت یا خیر. نسل قبلی تنها خودروی تویوتا در تاریخ بود که با موتور V-12 عرضه شد، اما بعید است که دوباره برگردد.
ما انتظار داریم که Century SUV GRMN با قدرت بیشتری همراه باشد، زیرا آکیو تویودا آن را بهعنوان یک GRMN کامل معرفی کرده است. تویوتا در سراسر جهان خودروهایی با نشان GR Sport میفروشد، اما این مدلها عمدتاً به تغییرات ظاهری و بهبود جزئی در سیستم تعلیق محدود میشوند. ارتقاهای اساسیتر برای خودروهای GR در نظر گرفته شدهاند، مانند GR یاریس و GR کورولا. در رأس این زنجیره، مدلهای GRMN همه ویژگیهای خاص را دارند.
مدلهای GRMN کم و بیش تولید شدهاند و بیشتر آنها محدود به بازار ژاپن و با تعداد محدود بودهاند. یک نکته جالب: تویوتا یکبار نسخه GRMN از خودروی کوچک iQ را فروخت. بله، همان خودروی شهری کوچکی که آستون مارتین از آن برای ساخت مدل Cygnet استفاده کرد تا میزان انتشار کربن ناوگان خود را کاهش دهد. GRMN یاریس به اروپا رسید، در حالی که GRMN سوپرا به زودی در دسترس گستردهتری قرار خواهد گرفت. امیدواریم که ویزای ورود آن به آمریکا تأیید شده باشد.
خودروی Century SUV فعلاً تنها در ژاپن و چین فروخته میشود. تویوتا قبلاً اشاره کرده که یک خودروی SUV با عملکرد بالا در دست ساخت دارد، با این حال، به نظر نمیرسد که اشاره او به Century SUV بوده باشد، زیرا این خودرو بسیار گران است و بازار محدودی را هدف قرار میدهد.
در هر صورت، به نظر میرسد تویوتا از قرار دادن نشان GRMN روی یک SUV ترسی ندارد. به هر حال، چرا باید داشته باشد؟ بسیاری از خودروهای اسپرت AMG، M و RS در بازار موجود هستند. تا زمانی که GRMN سوپرا در دسترس است، همه چیز خوب است. در ضمن، ساخت GRMN کورولا هم ضرری نخواهد داشت.
GRMN تنها نسخه خاص از Century SUV نخواهد بود، زیرا تویوتا قبلاً یک نسخه کانورتیبل از این خودرو ساخته که بهعنوان خودروی رژه برای انجمن سوموی ژاپن استفاده شده است.
source