شفقنارسانه- سردبیر بخش آنلاین «هم میهن» می گوید: تیم اطلاع رسانی دولت نباید خبرنگار را مانع و مزاحم بدانند. به عبارتی نباید با طرح بایدها، نبایدها، جوابیه ها، تهدید و… مانع کار حرفه ای رسانه ها و خبرنگاران شوند.
افشین امیر شاهی، سردبیر بخش آنلاین «هم میهن» در بیان مهمترین چالش های حوزه اطلاع رسانی و رسانه که در پیش روی دولت پزشکیان وجود دارد، به شفقنا رسانه می گوید: بخش های مختلف اطلاع رسانی دولت از معاونت اطلاع رسانی و ارتباطات نهاد ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت رسانه ای و تبلیغاتی، شورای عالی فضای مجازی، سازمان ملی هوش مصنوعی و… باید نگاهشان به کار خبر و اطلاع رسانی اصلاح شود. به عبارتی نباید خبرنگار را مانع و مزاحم بدانند بلکه باید درک کنند که هرچقدر دست رسانه ها بازتر باشد برای اطلاع رسانی درست و حرفه ای به مجموعه دولت کمک می کند.
او ادامه می دهد: اگر نگاه این نهادها اینگونه باشد که مانع کار رسانه و خبرنگار شوند، رسانه را از تاثیرگذاری و اعتبار می اندازد و سبب می شود تا نگاه مردم به جای اعتماد به رسانه داخلی به رسانه های خارج از کشور اعتماد کنند. یکی از مهمترین ارکان رشد، توسعه و پیشرفت کشور، اطلاع رسانی درست، شفاف و اصولی است که باید تمام مجموعه دولت درنظر بگیرند. افرادی که پشت این صندلی ها می نشینند باید علاوه بر نگاه کاملاً حرفه ای به اطلاع رسانی، سعه صدر هم داشته باشند. نباید با طرح بایدها، نبایدها، جوابیه ها، تهدید و… مانع کار حرفه ای رسانه ها و خبرنگاران شوند. البته ناگفته نماند که بخش هایی از این مانع ممکن است از اختیار مجموعه دولت خارج باشد، با این حال وقتی چنین تفکری در مجموعه دولت قالب شود خیلی از مشکلات حل می شود.
امیرشاهی تاکید می کند: رسانه ها از مشکلات زیادی رنج می برند. یکی از مهمترین مشکلاتشان مسئله فیلترینگ و خط قرمزهاست که باید فکری به حال این مسئله کرد.
با این اوصاف فکر می کنید تیم اطلاع رسانی دولت باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند چالش های مربوط به حوزه خودش را حل کند؟ او پاسخ می دهد: تیم اطلاع رسانی دولت باید باتجربه و کارکرده باشند و رسانه را بشناسند. علاوه بر آن در میان اهالی مطبوعات شناخته شده و خوشنام باشند و به خصلت های حرفه ای و رسانه ای معروف باشند.
امیرشاهی ادامه می دهد: در همان ابتدا در عین شفافیت و صداقت باید با سیاستگذاری درست و تدوین برنامه های حرفه ای خود را در دام روزمرگی نیندازند. به عبارتی به کمک سیاستگذاری کلانِ این تیم، رسانه ها باید بتوانند نفس بکشند. این تیم باید معتقد به کار گروهی و همفکری باشند تا بتوانند از توان و دانش سایر اهالی رسانه بهره بگیرند.
او می گوید: تیم اطلاع رسانی می تواند با مشخص کردن دورنما و مسیر برای رئیس جمهور در حیطه اطلاع رسانی کمک کننده باشند. من معتقدم این تیم باید افرادی حرفه ای، دارای استقلال رای باشند و به میز دلبسته نباشند و به دنبال کار حرفه ای باشند. به عبارتی در هر شرایطی دنبال تایید رئیس جمهور نباشند بلکه لازم است در جاهایی اگر ایرادی وجود دارد، مطرح شود و نگاه خودشان را هم بیان کنند تا در مسیر مصلحت کشور به یکدیگر کمک کنند.
source