مجید  سبزه

پس از واقعه دردناک سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری، بر‌اساس قوانین کشور، باید مجددا انتخابات برگزار شود و رئیس‌جمهور جدید با انتخاب اکثریت آرا، سکان ساختمان پاستور را در دست بگیرد. وجود قوانین تنظیم‌گر، روشن، دقیق و همچنین زحمات مسئولان وقت باعث شد که انتخابات بعدی و کارهای مرتبط با آن به بهینه‌ترین شکل و با کمترین هزینه سیاسی انجام شود و دکتر پزشکیان به‌عنوان چهاردهمین رئیس‌جمهوری انتخاب شوند.

‌ریاست‌جمهوری از طریق شورای راهبردی اقدام به انتخاب وزرا کرده و با فرازو‌نشیب‌هایی که به وجود آمد، در نهایت افرادی را برای کسب رأی اعتماد به مجلس راهی کرد. متأسفانه با وجود تأکیدات مکرر رئیس‌جمهوری درباره حضور بانوان در کابینه، دیده می‌شود که فقط یکی از وزرا خانم هستند و اتفاقا از دیگر وزرای معرفی‌شده به مجلس دارای سن کمتری بوده و شعار «جوان‌گرایی ضمن برخورداری تجربه» را عینیت بخشیده‌اند.

خانم فرزانه صادق‌مالواجرد از افراد خوش‌نام، مبرا از فساد، توانمند، دارای دانش و تجربه در حوزه مسکن و شهرسازی، نامزد وزارت راه و شهرسازی شده است. معرفی چنین فردی برای وزارت راه و شهرسازی مصداق واقعی این بخش از سخنان مقام معظم رهبری است که در سال 1402 در آستانه ولادت حضرت زهرا (س) در جمعی از بانوان ایرانی گفتند: «امام (ره) در یک جایی گفتند که «دخالت در سیاست و در مقدرات اساسی کشور وظیفه زنان و تکلیف زنان است؛ حق زنان و تکلیف زنان است»؛ یعنی واجب کردند که زن‌ها باید در مقدرات کشور و وظایف اساسی کشور دخالت کنند و وارد بشوند، که خب خود این یک فصل طولانی‌ دنبالش دارد؛ یعنی در این زمینه‌ها بین زن و مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد». ایشان در پاسخ سؤالات برخی از خانم‌ها مبنی بر مسئله مشاغل اجتماعی و مدیریت‌ها اذعان کردند: «اینجا هم مسئله جنسیت مطرح نیست. در مدیریت‌های گوناگون، مشاغل گوناگون اجتماعی و دولتی، حضور زنان هیچ محدودیتی ندارد». همچنین در ادامه گفتند: «اینجا ملاک، شایسته‌سالاری است. یک جا هست که یک بانوی باسواد مجرب کارآمد مثلا برای وزارت بهتر از این مردی است که در این زمینه نامزد وزارت شده؛ این زن باید وزیر بشود. درباره نمایندگی مجلس هم همین‌طور است».

لزوم حضور یک مدیر توانمند و متخصص در وزارت راه و شهرسازی از مدت‌ها پیش احساس می‌شد و چه بهتر که این مدیر توانمد و متخصص زن باشد و تصویری روشن از زن توانمند ایرانی را ترسیم کند.

وجود بانوان فرهیخته‌ای مانند خانم صادق در کابینه دولت به‌عنوان یک مرجع تصمیم‌ساز، تبیین‌کننده مزیت نسبی زن تراز جمهوری اسلامی در جهان است. باید گفت که سیاست اعلامی خانم مالواجرد در حوزه هوانوردی نشان از انگیزه و قاطعیت عمل در اصلاح و بهبود این صنعت مهم و استراتژیک دارد. ازجمله برنامه‌های ایشان می‌توان به توسعه فرودگاه‌ها در شهرها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، لزوم برقراری تعادل در عرضه صندلی و تقاضای بلیت از طریق اتخاذ سیاست‌های صحیح اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل، نوسازی و کاهش سن ناوگان هوایی، توسعه ایرتاکسی‌ها، لزوم گسترش استفاده از هواپیماهای باریک‌پیکر یا دارای 50 صندلی و کمتر، مدیریت علمی و عملیاتی برای کاهش سوانح هوایی، بهبود وضعیت معیشت کارکنان صنعت هوایی کشور و… اشاره کرد.

امید است نمایندگان مجلس فرصت‌های تحول در تحقق گام دوم انقلاب را از ملت بزرگ و متمدن ایران‌زمین دریغ نکنند.

 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *