1
یک کارآفرین فردی است که یک کسبوکار جدید را راهاندازی کرده، بخش عمدهای از ریسکها را میپذیرد و در عوض از بیشتر پاداشها بهرهمند میشود. فرآیندی که او قبل از راهاندازی کسبوکار طی میکند، تحت عنوان کارآفرینی شناخته میشود.
کارآفرینان نقش کلیدی در هر اقتصادی ایفا میکنند، زیرا با استفاده از مهارتها و ابتکارات لازم، نیازهای مصرفکنندگان (و صنایع) را پیشبینی کرده و ایدههای جدید را به بازار عرضه میکنند. کارآفرینی که در مواجهه با ریسکهای راهاندازی یک کسبوکار موفق شود، اغلب با سود و فرصتهای رشد پاداش میگیرد.
با این حال، پذیرش ریسک و یادگیری درسها از این تجربیات نیز نکتهای مهم است. هر کارآفرین مسیر خود را برای مدیریت کسبوکار طی میکند و درسهایش را به روشهای مختلفی میآموزد. همچنین گاهی از شکستها و عقبنشینیهای همتایان صنعتی خود نیز یاد میگیرند. اما همیشه لازم نیست یک کارآفرین نوپا از شکست دیگران درس بگیرد. او میتواند از داستانهای موفقیت دیگران نیز دانش کسب کند.
این مقاله به بررسی برخی درسهای غیرمعمول میپردازد که کارآفرینان نیز باید به آنها توجه کنند.
۱. انعطافپذیر در افکار خود باشید
- اغلب صاحبان کسبوکار با این دوراهی مواجه میشوند که پس از موفقیت، با کسبوکار خود چه کنند. اگر کارآفرینان نقشه راه بلندمدتی نداشته باشند، ممکن است بدون داشتن چشمانداز مشخص، با مشکلات بازار مواجه شوند و در نتیجه دچار فرسودگی شوند.
- این که یک کسبوکار را آغاز کنید، به این معنا نیست که باید تا پایان عمر به آن ادامه دهید. اگر احساس میکنید آمادگی مقابله با مشکلات بلندمدت را ندارید یا برنامهای برای مدیریت آنها ندارید، آزادانه کسبوکار خود را ببندید یا بفروشید. این کار شکست نیست، بلکه تصمیمی است برای آغاز یک ماجراجویی کاملاً جدید.
- اگر تصمیم دارید کسبوکار خود را ادامه دهید، باید چشماندازی بلندمدت و برنامهای عملیاتی داشته باشید که شما را به اهدافتان برساند، در حالی که عواملی مانند نوسانات بازار را در نظر میگیرد.
۲. کار هوشمندانه؛ نیاز امروز
- کار زیاد خوب است، اما نباید سلامت ما را تحت تأثیر قرار داده و در بلندمدت بهرهوری ما را کاهش دهد.
- بهتر است به جای فرهنگ “ضربالاجلهای بیپایان”، ساعات کاری مشخصی تعیین کنیم و بیشترین بازدهی را در همان زمان داشته باشیم.
- کارآفرینان باید سیستمها و فرآیندهایی ایجاد کنند که زمان صرف شده برای وظایف ساده را کاهش دهد. فناوریهایی مانند هوش مصنوعی میتوانند وظایف تکراری را انجام دهند و به متخصصان انسانی اجازه دهند روی فعالیتهای معنادارتر تمرکز کنند.
۳. اخراج مشتری اشکالی ندارد
- شاید ایده اخراج یک مشتری برای کارآفرینان جدید وحشتناک باشد، اما آنهایی که تجربه بیشتری دارند، فوراً به یاد مشتریانی میافتند که دوست دارند از شرشان خلاص شوند.
- مشتریان مشکلساز میتوانند روز کارآفرینان را خراب کنند، بدون پرداخت مناسب وقت آنها را هدر دهند و پروژهها را بیهدف پیش ببرند.
- اخراج یک مشتری بد میتواند زمان بیشتری برای تمرکز روی مشتریان بهتر فراهم کند و در نهایت باعث افزایش درآمد شود. با این حال، نحوه قطع رابطه باید با دقت و احترام انجام شود تا پلها خراب نشود.
۴. همیشه در حال یادگیری باشید
- نه کارآفرینان و نه صنایع در حالت ایستا نمیمانند. هر دو تغییر میکنند، یاد میگیرند و تکامل مییابند.
- مثال: در صنعت مالی، فناوریهای مالی (فینتک) تحول ایجاد کردهاند. بانکهایی که ۲۰ سال پیش بیشترین سرمایهگذاریشان روی کامپیوترهای جدید بود، اکنون در زمینه هوش مصنوعی و تحلیل دادهها سرمایهگذاریهای بزرگی انجام میدهند.
- کارآفرینان باید دائماً خود را بهروز کنند و با تغییرات تکنولوژیکی و سایر تغییرات صنعت خود همراه باشند.
۵. به دیگران گوش کنید، اما توصیهها را فیلتر کنید
- یکی از راههای خوب برای یادگیری و رشد کسبوکار، دریافت مشاوره از دیگران است. این مشاوره میتواند از همکاران، دوستان، همسر یا مربیان بیاید.
- با این حال، همه همیشه نمیدانند که کسبوکار شما به چه چیزی نیاز دارد. شما باید بتوانید میان توصیههایی که مفید هستند و مواردی که مناسب کسبوکار شما نیستند، تمایز قائل شوید.
- گاهی ترکیبی از مشاوره دیگران و شهود خودتان میتواند بهترین راهحل باشد.
منبع internationalfinanceنکته مهم: “اگر توجه کنید، کسبوکارتان هر روز چیزهای جدیدی به شما یاد میدهد. اما گاهی نیاز است از شرایط فعلی خارج شوید، غرور خود را کنار بگذارید و به این درسها گوش کنید.”
source