در نشست خبری «ارکستر چکاوک» مطرح شد؛
مهرداد پیکرزاده خواننده ارکستر چکاوک گفت: تمام هدف ما این است که بر پایه بازخوانی آثار قدیمی ارزشمند ، جوانان را با موسیقی خوب آشتی دهیم و کارهای ماندگار داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری «ارکستر چکاوک» به سرپرستی و رهبری ارکستر رضا شایسته و خوانندگی مهرداد پیکرزاده، ظهر امروز بیست و پنجم آذر ماه برگزار شد.
رضا شایسته رهبر ارکستر چکاوک در ابتدای صحبتهایش عنوان کرد: هفته آینده دوشنبه ارکستر چکاوک ساعت ۲۱/۳۰ در تالار وحدت کنسرت برگزار می کند. هشتاد درصد قطعات برای نخستین بار اجرا میشود.
وی با بیان اینکه هنرمندان زیادی در خارج از کشور داریم که دوست دارند به ایران برگردند، گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا هنرمندانی که برای مردم خاطره ساختهاند و محبوب هستند و البته دنبال خط سیاسی خاصی هم نبودهاند به آغوش وطن بازگردند.
شایسته درباره چالش های عرصه موسیقی افزود: متاسفانه در حال حاضر نوازنده خوب خیلی کم است و ما برای انتخاب آنها دچار مشکل هستیم مثلا برای حضور در جشنواره فجر شرط گذاشته اند که نوازنده تنها در یک گروه حضور داشته باشد و این یک چالش بزرگ است و به گروه ها استرس می دهد چرا که برخی نوازنده ها در چندین گروه فعال هستند. علاوه بر این ما از دفتر توسعه نیز می خواهیم که نظارت بیشتری روی بحث آموزشگاه ها و کیفیت کارها داشته باشند چرا که درست است آموزشگاه زیاد شده اما نظارتی بر فعالیت آنها نیست و این به کیفیت موسیقی ضربه می زند و خروجی ها را بی کیفیت میکند.
در بین هنرمندان موسیقی اصیل تنها علیرضا قربانی و همایون شجریان گیشه دارند!
وی با بیان اینکه ارکستر ما با خوانندگی مهرداد پیکرزاده اجرا میشود، افزود: متاسفم که اولین کنسرت رسمی این هنرمند باید الان باشد. من با رضا مهدوی دبیر فجر صحبت میکردم بهنظرم در حال حاضر فقط همایون شجریان و علیرضا قربانی گیشه دارند. ولی بقیه هنرمندان که دوستان من هم هستند، گیشه ندارند. به هر حال گیشه هم برای فجر مهم است، اما ما بد عمل کردیم، فضا به خوانندههای با کیفیت ندادیم. حداقل ارکستری مثل ما خواننده به جامعه موسیقی معرفی میکند باید حمایت شوند.
وی با تاکید براینکه در آینده خواهند نوشت که ما برای موسیقی اصیل چه کردیم، توضیح داد: من از بنیاد رودکی میخواهم قدری هزینهها را کم کند. مثلا در پروژه «قاف» اگر کرمان موتور حمایت نمیکرد، سالن به مدت ۱۰ شب پُر نمیشد! خیلی ارکسترها دو – سه سال کار کردند و کنار رفتند مردم واقعا باید با این فضا آشتی کنند.
موسیقی پاپ به ورطه نابودی میرود!
وی اظهار کرد: من با موسیقی پاپ مشکل ندارم، اما آنقد بدعمل شد که به ورطه نابودی میرود، چه اشکالی دارد خوانندهای مثل گلپا، ایرج، معین و عارف بخوانند اگر محدودیتها نبود، خیلیها خانه نشین نبودند وضع موسیقی اصیل ما این نمیشد. من این اجرا را قدری متفاوتتر کردم، چون حس کردم کارهای ما مخاطب دهه هشتاد به بعد را ندارد، مثلا درام و سازهای دیگر را هم آوردیم تا فضا امروزیتر شود، ما موسیقیهای زیبایی داریم که مدتها برای شنیده شدنش فضا داریم.
وی درباره رپرتوار کار گفت: هشتاد درصد کارهایی است که بار اول است اجرا میشود، جزییات را نمیگویم تا کار را ببینید، از دفتر موسیقی نیز بابت حمایتهایشان تشکر میکنم.
سپس مهرداد پیکرزاده خواننده در صحبتهایی گفت: ژانر کاری رضا شایسته همانی است که سالها بهدنبالش بودم. من از سال ۷۰ شروع به فعالیت کردم و سال بعدش هم اولین کنسرتم را اجرا کردم. آن دوران به سختی ساز کار میکردند و هزینهها کمرشکن بود، زیاد فضایی برای کار نداشتیم، چون هیچ بودجهای برای ارکسترها وجود نداشت از آن دوره تا امروز شاید چیزی که باعث شد سه دهه فعالیت نکنم مسئله اقتصادی بود که من کار اصلی دیگری داشتم.
وی در ادامه افزود: من سالها برای مجوز پلههای سازمان صداوسیما را بالا و پایین رفتم.البته تایید هم شدم، اما درنهایت سرخورده شدم و برگشتم به راه دیگری. در این سالها ترجیح دادم آرامش و خلوتم را به هم نزدم و دنبال دغدغههایی از جنس هنرمندان مشهور و محبوب نباشم. متاسفانه فضای هنری و فرهنگی این گونه است که وقتی جا خالی میکنی افرادی که در آن حد نیستند وارد شده و رشد میکنند که رشدشان هم سوال برانگیز است چون مرجعی صلاحیت آنها را تایید نمیکند.
وی با گلایه از وضعیت هزینههای اجرا و عدم حمایت از هنرمندان اصیل گفت: ما توقع زیادی از دولت نداریم، اما اگر از هنرمندان اصیل حمایت نمیشود آنها هم گوشهنشین میشوند و در درازمدت گروههایی با توان مالی خوب و محتوای سبک کار میکنند و موسیقی ما به اینجا میرسد. متولی این امر کجاست؟ دفتر موسیقی، خانه موسیقی یا انجمن دیگری؟
پیکرزاده با تاکید بر اهمیت حل مشکلات مالی در ارکسترها و اجراها گفت: تمام هدف ما این است که جوانان را با موسیقی خوب آشتی دهیم و کارهای ماندگار داشته باشیم که کیفیت خوب داشته باشند، خیلی از کارهای قدیمی هنوز فراموش نشدهاند و اینها را میتوانیم برای جوانان اجرا کنیم. تمام کشورها به پیشکسوتان احترام میگذارند ما هم میتوانیم اینطور باشیم چون کارهای ماندگار زیادی داریم.
شایسته در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره انتخاب قطعات و جزئیات آنها گفت: ما کارهایی را انتخاب کردیم که تا به حال کسی سمتش نرفته، مثلا کارهای فاخر آقای همایون خرّم یا هر هنرمند دیگر. منتها مسئله این است که برای گرفتن مجوز ، نگاه می کنند چه خواننده ای قبلا آن را کار کرده و این برای ما محدودیت ایجاد می کند درحالیکه انتخاب اثر و مجوز نباید براساس خواننده باشد بلکه براساس شاعر و آهنگساز باید صورت بگیرد.
وی درباره حضورشان در جشنواره فجر گفت: ما ارکستر برای جشنواره فجر معرفی کردیم ، منتها به ما گفتند که رویکرد گیشه محور است ما هم گفتیم اگر خواننده معرفی کنند و خوب باشد با کمال میل می پذیریم.
source