بچههای این نسل از سنین پایین با گوشی و تبلت و شبکههای اجتماعی سر و کار دارند. به دلیل وابستگی به این امکانات دیجیتالی میتوان از همین راه مهارتهای گوناگون را به آنها آموخت. در سال ۲۰۱۴ امی شاه و آنجی چان یک معلم و یک نویسنده تصمیم گرفتند در کانادا استارتاپی با نام Peekapak تاسیس کنند تا مهارتهای اجتماعی-عاطفی را از طریق برنامههای درسی و بازی به بچهها آموزش دهند.
معلمی به دنبال راهاندازی استارتاپ
خلاف استارتاپهای گذشته که افراد متخصص در حوزه فناوری راهاندازی میکردند، پیکاپک را معلم و نویسندهای تاسیس کردند که دغدغه کودکان را داشتند. امیشاه دارای مدرک MBA از دانشکده مدیریت کلوگ در دانشگاه نورث وسترن و لیسانس بازرگانی از دانشگاه کوئینز است.
او پیش از تاسیس peekapak، در Procter& Gamble (P&G) بازاریاب بود. P&G یک شرکت چندملیتی آمریکایی در حوزۀ صنعت کالاهای مصرفی است. امی همچنین تجربه معلمی و تعامل با دانشآموزان را دارد. او دوست داشت کودکان مهارتهای عاطفی-اجتماعی را بیاموزند، اما متوجه شد در سیستم آموزشی، آموزش چنین مهارتهایی نادیده گرفته شده است.
انجی چان هم پیشینهای در زمینه آموزش و ادبیات کودکان دارد. او پیش از peekapak، به عنوان نویسنده کودک کار میکرد. انجی و امی شاه از کلاس چهارم صمیمیترین دوستان بودند. چون هردو دغدغه کودکان را داشتند، تصمیم گرفتند از طریق پلتفرمی، آموزشهای لازم را به کودکان ارائه دهند. آنها در تحقیقات خود متوجه شدند که در سیستمهای آموزشی مهارتهای یادگیری اجتماعی-عاطفی مانند همدلی، کارگروهی و مهربانی را آموزش نمیدهند.
با استفاده از پیشینه امی در بازاریابی و تدریس و انجی در نویسندگی کودکان، برنامه درسی ایجاد کردند و با محتوای مربوط به مهارتهای یادگیری اجتماعی-عاطفی ادغام کردند.
پس از تکمیل محتوا، پلتفرم peekapak را ایجاد کردند که شامل یک برنامه درسی جامع یادگیری عاطفی-اجتماعی (SEL)، بازیهای دیجیتالی تعاملی و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده برای ردیابی پیشرفت دانشآموزان است. . این ۲ نفر برای تهیه محتوا و راهاندازی پلتفرم، تیمی متشکل از کارشناسان آموزشی و فناوری گرد هم آوردند. امی و انجی همچنین با مدارس و مربیان تعامل برقرار کردند تا مطمئن شوند محصولاتشان مطابق با استانداردها پیش میرود. آنها به طور مستمر از کاربران بازخورد میگرفتند تا پلتفرم خود را بهبود ببخشند.
آموزش همراه با بازی و درس
پیکاپک در پلتفرم خود محتوای متنوعی را ارائه میدهد که برای یادگیری اجتماعی-عاطفی کودکان پیش از مهدکودک تا کلاس دوازدهم طراحی شده است. این محتواها شامل داستانهای روایت محور با حضور شخصیتهای متنوع است و هرداستان بریک مهارت SEL خاصی مانند قدردانی یا پشتکار و …. تمرکز دارد.
این پلتفرم بیش از ۵۰۰ درس مبتنی بر تحقیق و پژوهش ارائه میدهد. این درسها به گونهای طراحی شدند که جذاب و تعاملی باشند.
myPeekaville یک بازی تعاملی است که مفاهیم یادگیری عاطفی-اجتماعی را از طریق بازی در کودکان تقویت میکند. به این صورت بچهها با شیوهای سرگرمکننده و جذاب این مهارتها را تمرین میکنند.
پیکاپک یکسری فعالیت خانگی هم برای والدین در نظر گرفته است که در خانه با فرزندان خود انجام دهند. این فعالیتها به تقویت مهارتهای SEL کمک میکند.
درکنار بچهها و والدین، معلمها هم به درسهای ویدیویی، کتابهای داستان، ارائهها و سایر موارد برای پشتیبانی از آموزش کلاس، دسترسی دارند.
اگر معلم کودک از این پلتفرم در کلاس درس استفاده میکند، والدین میتوانند میزان پیشرفت فرزند خود را مشاهده کنند. معلمان حتی میتوانند از والدین دعوت کنند از طریق حساب کاربری peekapak خود به کتابهای داستان و فعالیتهای خانگی دسترسی داشته باشند. به این شکل والدین درگیر یادگیری فرزند خود در خانه میشوند.
برخی از والدین که به کودک خود در خانه آموزش میدهند، میتوانند به صورت مستقل در peekapak ثبتنام کنند و به منابع و درسها دسترسی پیدا کنند.
پیکاپک میتواند از طریق چندراه پیشرفت دانشآموزان را اندازهگیری کند. اول دانشآموزان روزانه دراین پلتفرم اعلام میکنند که چه احساسی دارند و به این صورت معلمها میتوانند در طول زمان احساسات و رفاه عاطفی دانش آموز را پیگیری کنند.
دوم این پلتفرم تجزیه و تحلیل و گزارشهای دقیقی را ارائه میدهد که فعالیت و پیشرفت دانشآموزان را دنبال میکند. این دادهها شامل میزان انجام تکالیف درسی، درک مطلب و میزان مشارکت است.
سوم بازی تعاملی myPeekaville تجزیه و تحلیل عمیقی را در مورد تعاملات دانشآموزان ارائه میدهد. معلمها میتوانند ببینند دانشآموزان چگونه مفاهیم SEL را در یک محیط مبتنی بر بازی به کار میبرند.
در آخر معلمها میتوانند دادههای moodboard جمعشده از بررسیهای دانشآموزان را مشاهده کنند. این دادهها به صورت بصری وضعیت کلی کلاس را ارائه میدهد. این ابزارها به معلمها و والدین کمک میکند تا نیازها و پیشرفت کودک را درک کنند.
نحوه انتخاب کارشناسان
تیم peekapak از ابتدای فعالیت خود تصمیم گرفت به صورت تخصصی و حرفهای پیش رود. به همین خاطر تیمی از مربیان کودک، روانشناسان و محققان و کارشناسان فناوری گردهم آورد.
پیکاپک برای تجربه عملی در آموزش ارزش قائل است و اغلب کارشناسانی را انتخاب میکند که تجربه عملی کار با دانشآموزان و اجرای برنامههای SEL در مدارس را دارند. این پلتفرم همچنین به دنبال افرادی است که بتوانند به صورت نوآورانه و جذاب مطالب مربوط به مهارتهای یادگیری اجتماعی-عاطفی را به کودکان عرضه کنند. این افراد باید بتوانند داستانسرایی، فناوری و فعالیتهای تعاملی را در آموزش خود ادغام کنند.
چالشهای روزهای اولیه
یک نویسنده و معلم تصمیم میگیرند استارتاپی برای رشد مهارتهای عاطفی-اجتماعی(SEL) کودکان راهاندازی کنند. در این راه با چالشهایی هم روبرو شدند. در ابتدا امی شاه و آنجی چان باید درمورد اهمیت یادگیری عاطفی-اجتماعی اطلاعرسانی میکردند. معلمها و والدین باید ارزش ادغام مباحث SEL در برنامه درسی را درک میکردند. به همینمنظور آنها در کنفرانسها و همایشهایی که معلمها و مدیران مدارس حضور داشتند، شرکت میکردند و نسبت به این موضوع اطلاعرسانی میکردند. امی و آنجی از رسانههای اجتماعی هم برای گسترش آگاهی استفاده کردند.
دومین چالش بحث تولیدمحتوا بود. چون ایجاد محتوای با کیفیت بالا، جذاب و مبتنی بر تحقیق نیاز به زمان و تخصص زیادی دارد. به همین خاطر دراین زمینه تیم خود را جمعآوری و با کارشناسان متخصص همکاری کردند.
بحث بعدی موضوع مالی بود که پیکاپیک در مسابقات استارتاپی مختلف شرکت کرد و در یکی از مسابقهها برنده شد و از صندوق سرمایهگذاری NewSchools حمایت مالی دریافت کرد.
این استارتاپ همچنین باید زیرساختهای مقاوم و فناوریهای بهروز برای راهاندازی پلتفرم peekapak به کار میگرفت. توسعه پلتفرم دیجیتال کاربرپسند هم ضروری بود. ایجاد اعتبار در بخش آموزش بسیار مهم بود.peekapak برای ایجاد اعتماد و گسترش پایگاه کاربران خود به تاییدیه کارشناسان آموزشی و بازخورد مثبت از طرف کاربران نیاز داشت.
پلتفرمی متفاوت با سرویسهای دیگر
پیکاپک در بازار آموزش آنلاین تنها نیست و رقبای بسیاری دارد، اما حوزه فعالیتها با هم متفاوت است. Alongside پلتفرمی است که برای حمایت از سلامت روان برای نوجوانان طراحی شده است و ابزارهای خودنظارتی و فعالیتهای مربوط به افزایش سلامت روان نوجوانان ارائه میدهد.
Atom learning یک پلتفرم تدریس آنلاین است که تجربیات یادگیری شخصیسازیشده را با تمرکز بر موضوعات آکادمیک ارائه میکند. FloraMind سازمانی است که ابزارهای دیجیتال و کارگاههای حضوری را با هدف بهبود سواد سلامت روان و رفاه در بین جوانان ارائه میدهد.
اسمز یک پلتفرم آموزشی است که برای دانشجویان پزشکی طراحی شده و منابع و ابزارهایی را برای کمک به تحصیل آنها فراهم میکند.
پیکاپک در مقایسه با این رقبا تمرکز خاص خود را بر افزایش مهارت عاطفی-اجتماعی کودکان گذاشته است و این موضوع در برنامه درسی بچهها ادغام میکند.
اعداد درمورد پیکاپک چه میگویند؟
دفتر اصلی پیکاپک در تورنتو کانادا است. برنامه پیکاپک توسط بیش از ۷۵۰ هزار مربی و دانشآموز در سراسر آمریکای شمالی استفاده میشود. این تیم بیش از ۸۰ طرح درسی، همراه با فعالیتهای درون کلاسی و تقویت در خانه تولید کرده است. در مدارس دولتی الیزابت، برنامه پیکاپک به بیش از ۱۰ هزار دانشآموز ارائه شد.بیش از ۷۵ درصد معلمها گزارش دادند که پس از استفاده از پیکاپک شاهد بهبود مهارتهای اجتماعی-عاطفی در دانشآموزان خود بودند. پیکاپک در این سالها در مجموع ۲۲۳هزار دلار از طرق مختلف از جمله شتابدهندهها، NewSchools،venture fund ، imaginek12 و مرکز نوآوری انتاریو جذب کرد.
source