معلمان نهضت سواد آموزی در اولویت استخدام؛ اما با چه شرایطی؟

طرح مهرآفرین به‌عنوان یکی از برنامه‌های جدید وزارت آموزش و پرورش برای جذب نیرو، به دنبال استخدام هزاران معلم به‌منظور ارتقای کیفیت آموزشی کشور است؛ با این حال، روند استخدام معلمان نهضت سواد آموزی در این طرح، با چالش‌هایی همراه است.

به گزارش خبرگزاری آنا، طرح مهرآفرین به‌عنوان یکی از برنامه‌های جدید وزارت آموزش و پرورش برای جذب نیرو، به دنبال استخدام هزاران معلم به‌منظور ارتقای کیفیت آموزشی کشور است. با این حال، روند استخدام معلمان نهضت سواد آموزی در این طرح، با چالش‌هایی همراه است که در گفتگو با سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، شرایط و مشکلات پیش‌رو بررسی می‌شود.

مسئله استخدام معلمان نهضت سواد آموزی در کشور همواره موضوعی چالش‌برانگیز بوده است. این معلمان که در طول سال‌ها با کار سخت و طاقت‌فرسا، بخش عمده‌ای از سوادآموزی را در مناطق محروم کشور انجام داده‌اند، حالا در پی فرصت‌های جدید برای تبدیل وضعیت شغلی خود به استخدام دائم در وزارت آموزش و پرورش هستند. در این زمینه، طرح مهرآفرین به‌عنوان راهکاری جدید برای جذب نیرو‌های موردنیاز وزارت آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها در نظر گرفته شده است. این طرح به‌ویژه برای معلمان نهضت سواد آموزی که سابقه طولانی در آموزش دارند، فرصتی برای ارتقا و تثبیت وضعیت شغلی به شمار می‌رود. اما این مسیر همچنان با موانع و چالش‌هایی مواجه است که در این گزارش، به بررسی شرایط استخدام و مشکلات موجود پرداخته خواهد شد.

طرح مهرآفرین و هدف آن

طرح مهرآفرین یکی از جدیدترین طرح‌هایی است که به منظور جذب و استخدام نیرو‌های جدید در وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های اجرایی طراحی شده است. این طرح برای جذب هزاران نفر از جمله معلمان نهضت سواد آموزی و سایر افراد متخصص در حوزه‌های مختلف اجرایی می‌شود. هدف این طرح، ارتقای کیفیت آموزشی، تقویت نیروی انسانی در سطوح مختلف و ارائه فرصت‌های شغلی به افرادی است که در حوزه‌های آموزشی و فرهنگی کشور فعالیت کرده‌اند.

طبق اظهارات مسئولان، این طرح برای بهبود شرایط آموزش در مدارس و مناطق محروم بسیار مهم است. از طرفی، بسیاری از معلمان نهضت سواد آموزی که سال‌ها در این مناطق مشغول به کار بودند، اکنون منتظر این هستند که از این طرح استفاده وضعیت شغلی خود را به‌طور رسمی تثبیت کنند.

چالش‌های قانونی در جذب معلمان نهضت سواد آموزی

یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه استخدام معلمان نهضت سواد آموزی، چالش‌های قانونی است که در مسیر تبدیل وضعیت شغلی این معلمان وجود دارد. طبق قوانین موجود، معلمان برای استخدام رسمی در وزارت آموزش و پرورش باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کرده و حد نصاب قبولی را کسب کنند. این مسئله، باوجود سابقه طولانی این معلمان در آموزش، از دید بسیاری از آنها به‌عنوان یک مانع بزرگ تلقی می‌شود.

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در این‌باره توضیح می‌دهد: استخدام در وزارت آموزش و پرورش طبق قانون و برنامه هفتم توسعه کشور تنها از طریق آزمون‌های استخدامی انجام می‌شود. معلمان نهضت سواد آموزی به دلیل سابقه آموزشی و تجربی خود در اولویت قرار دارند، اما این اولویت به‌معنای استفاده از آنها بدون آزمون نیست. طبق قانون، باید تمامی افراد در آزمون‌های استخدامی، نظیر آزمون ماده ۲۸ یا آزمون‌های دیگر شرکت کرده و قبولی کسب کنند.

ارزیابی معلمان مهرآفرین و چالش‌ها

در کنار چالش‌های قانونی، یکی دیگر از مسائل پیش‌روی معلمان مهرآفرین، فرآیند ارزیابی است. سازمان اداری و استخدامی کشور برای معلمان طرح مهرآفرین شرایطی را تعیین کرده بود که وزارت آموزش و پرورش با آن مخالف بود. یکی از این شرایط، ارزیابی این معلمان از طریق آزمون‌هایی بود که وزارت آموزش و پرورش آن را غیرمنصفانه می‌دانست.

فرهادی در این‌باره می‌گوید: در مدیریت قبلی، سازمان اداری و استخدامی شرایطی گذاشت که وزارت آموزش و پرورش با آن موافق نبود. یکی از این شرایط ارزیابی معلمان مهرآفرین از طریق آزمون‌های پیچیده و دشوار بود. اما در دوره فعلی، مذاکرات خوبی در جریان است و وزارت آموزش و پرورش امیدوار است که این مشکل حل شود. ما می‌خواهیم که این معلمان طبق قرارداد‌های پیمانی که بسته‌اند، استخدام شوند و فقط نیاز به کد استخدامی داشته باشند.

تفاوت بین معلمان نهضت سواد آموزی و معلمان مهرآفرین

نکته‌ای که در اینجا باید توجه شود، تفاوت بین معلمان نهضت سواد آموزی و معلمان مهرآفرین است. معلمان نهضت سواد آموزی به‌عنوان افرادی با سابقه آموزشی طولانی در مناطق محروم، از تجربه و مهارت‌های کافی برای تدریس برخوردارند، اما معلمان مهرآفرین معمولاً افرادی هستند که تحت شرایط خاصی جذب این طرح می‌شوند و تجربه کمتری نسبت به معلمان نهضت سواد آموزی دارند.

این تفاوت‌ها باعث می‌شود که معلمان نهضت سواد آموزی در اولویت استخدام قرار گیرند، زیرا آنها با شرایط سخت‌تری در آموزش درگیر بوده‌اند. اما به‌طور کلی، تمامی معلمان باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند تا از طریق قانون استخدام شوند.

همکاری وزارت آموزش و پرورش با سازمان اداری و استخدامی

یکی از مسائلی که در حال حاضر در حال بررسی است، نحوه همکاری وزارت آموزش و پرورش با سازمان اداری و استخدامی برای حل این چالش‌هاست. طبق گفته فرهادی، در دوره فعلی، مدیریت سازمان اداری و استخدامی با وزارت آموزش و پرورش همکاری بهتری دارند و این مسئله امیدواری‌هایی را برای حل مشکلات به‌وجود آورده است.

وی ادامه می‌دهد: در این دوره، تعاملات بسیار بهتری با سازمان اداری و استخدامی داریم و به امید خدا، این مشکلات با پیگیری‌های لازم برطرف خواهد شد. هدف ما این است که معلمان مهرآفرین به‌طور کامل در سیستم آموزش و پرورش استخدام شوند و از این طریق، کیفیت آموزش به‌طور چشمگیری ارتقا یابد.

نتیجه‌گیری

چالش‌های قانونی و فرآیند‌های ارزیابی همچنان به‌عنوان موانع اصلی پیش‌روی معلمان نهضت سواد آموزی برای تبدیل وضعیت شغلی‌شان باقی مانده است. با این حال، تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش برای تسهیل این مسیر و همکاری با سازمان اداری و استخدامی، نویدبخش حل این مشکلات و ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر برای این معلمان است.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *