شفقنا رسانه- این روزها اخبار جنگ و تحولات منطقه در صدر اخبار قرار دارد و طبیعتا رسانه بنا به رسالتی که دارد مشغول انتشار تصاویر و اخبار مربوط به جنگ است. اما آنچه در این میان مهم به نظر می رسد دریافت این دسته از اخبار توسط مخاطبانی به نام کودکان است که حتما باید پروتکل های خاصی را برای محافظت از آنها در برابر این اخبار در نظر بگیریم. معصومه نصیری کارشناس حوزه سواد رسانه ای می گوید: رسانه ها باید در روایت هایی چون اخبار جنگ، تقویت کننده مولفه های اخلاقی باشند، اینکه ما باید ایثارگر باشیم، اینکه ما باید از خودگذشتگی و درک ظالم و مظلوم داشته باشیم و چگونه در مواقع بحران درک همدلی داشته باشیم، نه اینکه لزوما تصویر غم انگیزی از جنگ منتشر کنیم که کودک دچار اضطراب شود.
نصیری درباره اثرات اخبار جنگ بر کودکان به شفقنا رسانه می گوید: با توجه به اینکه عنصر اولیه اخبار جنگ، خشونت و کشتار است و احساس ترس را حتی به بزرگسالان منتقل می کند، حال اگر در حوزه کودکان مراقبت های لازم صورت نگیرد، ترس و وحشت را در کودکان تقویت خواهد کرد و سلامت روانی کودکان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
او ادامه می دهد: اینکه کودکان با میزان ویرانی ها و کشته ها و حتی تصاویر این واقعه روبرو شوند به خاطر اینکه توانایی تجزیه و تحلیل این وقایع را ندارند و آنچه می بینند همباور می کنند و هم تصویر سازی و تخیل می کنند، ترس از دست دادن والدین، ترس از دست دادن جانشان و ترس از دست دادن سرپناه و آوارگی و….برایشان ایجاد می شود. پس اگر مراقبت های لازم صورت نگیرد، می تواند ذهن و روان کودک را درگیر کند.
این پژوهشگر با تاکید بر دیگر تبعات اخبار جنگ بر کودکان می گوید: در حال حاضر که کشورهای مختلف منطقه درگیر جنگ هستند، وقتی بی محابا اخبار را مقابل کودکان گوش می دهیم و می بینیم و درباره آنها اظهار نظر می کنیم و یا نگرانی های خود را به عنوان والد درباره جنگ و تبعات آن مطرح می کنیم، احساس ناامنی و از دست دادن داشته های فعلی، باعث می شود تا کودکان دچار ترس و اضطراب شوند.
این کارشناس رسانه در ادامه به بیان چندین راهکار می پردازد و می گوید: نکته اول اینکه چون کودکان تصویر سازی و تخیل می کنند و از آوارگی و کودکان کفن پوش شده را می بینند، راهکار مقابله ای، عدم قرار دادن چنین تصاویر جدی و برهمزننده امنیت روانی برای کودکان هست.
او توضیح می دهد: باید بسیار از روح و روان کودکان مراقبت کنیم حتی در شبکه هایی که مربوط به کودکان هست، باید بدانیم چه روایتی از جنگ از مقاومت و مبارزه و ایستادگی در برابر ظالم، به تصور می کشند. چقدر حس از خودگذشتگی و ایثار و شجاعت آنها را تحریک می کنند و با چه میزان حس وحشت و یا اضطراب ذهنی آنها را تقویت می کنند، گاهی ما روایت هایی را می بینیم که به همان نسبت جدی که برای بزرگسالان است برای کودکان هم پخش می شود، پس باید رفتار بهتری در اینجا داشته باشیم.
نصیری در پایان به نقش والدین اشاره می کند و می گوید: حتما والدین تاثیر گذار هستند، وقتی والدین در معرض بی محابا و غیر استاندارد اخبار و اطلاعات جنگ قرار می گیرند و مدام بر نگرانی های ناشی از عواقب جنگ به نوعی شاید ناخودآگاه پافشاری می کنند مثلا درباره اش صحبت می کنند و نگرانی اقتصادی و اجتماعی ناشی از جنگ را با در معرض مدام اخبار مطرح می کنند، کودکان دچار اضطراب جدی می شوند.
او می گوید: در حالیکه در چنین مواقعی، باید مولفه هایی چون ایثار، گذشت و همدلی، شجاعت، مهربانی و فهم دیگران را در کودک تقویت کنیم، در واقع تمرکز بر تقویت فاکتورهای اخلاقی و انسانی باشد، نه لزوما ترسیم یک فضای خشن و سختی که کودکان توانایی تجزیه و تحلیل رخداد را ندارند.
او درباره نقش رسانه ها تاکید می کند: رسانه ها باید در روایت هایی چون اخبار جنگ تقویت کننده مولفه های اخلاقی باشند، اینکه ما باید ایثارگر باشیم اینکه ما باید از خودگذشتگی و درک ظالم و مظلوم داشته باشیم و چگونه در مواقع بحران درک همدلی داشته باشیم، نه اینکه لزوما تصویر غم انگیزی از جنگ منتشر کنیم که کودک دچار اضطراب شود.
او بر مرز میان بسته های رسانه ای برای کودکان و بزرگسالان تاکید می کند و می گوید: به هر حال بسته های رسانه ای که تبادل کننده معانی ذیل مفهوم جنگ و مقابله و مبارزه و…هست، باید نقطه زن و دقیق باشد و با بسته هایی که برای بزرگسالان هست متفاوت باشد. اینکه ما جنس سخت و عذاب آور جنگ را به تصویر بکشیم و سویه های اخلاقی را از آن فاکتور بگیریم کودکان ما نمی توانند رفتارهای خودشان را با آن استاندارها تنظیم کنند و آن استاندارها تبدیل به اضطراب های طولانی مدت می شود که می تواند اثرات زیادی داشته باشد.
source