ساعت 24 – مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملو نقل جادهای گفت: در کریدور «راه توسعه» عراق، ایرانی میتواند از طریق مرزهای خسروی، مهران به مسیر توسعه متصل شود و برای حوزه آسیای میانه دسترسی خوبی ایجاد کند که به دنبال آن بار کشورهایی مانند عربستان و اردن حتی منطقه شاخ آفریقا از خسروی وارد ایران شوند که این امر یک فرصت برای ایران محسوب میشود.
جواد هدایتی در گفتوگو با ایلنا درباره تحقق ترانزیت 40 میلیون تنی در پایان برنامه هفتم با توجه چالشها و تنشهای منطقهای و سیاستهای خصمانه دشمنان به ویژه اسراییل برای حذف ایران از کریدورهای منطقه با به نمایش گذاشتن نقشههای ادعایی «برکت و نفرت» در جلسه اخیر سازمان ملل و تاکید بر برنامهریزیهای بلندمدت برای حذف کشورمان از مسیرهای ترانزیتی منطقه، اظهار داشت: هدفگذاری ترانزیت 40 میلیون تن برنامه هفتم است که ابلاغ شده و متولیان بخش ترانزیت از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به عنوان دستگاه اجرایی، مکلف است تمام تلاش خود را انجام دهد تا این برنامه محقق شود و یا به تحقق حداکثری برسیم.
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که این عدد در هدفگذاری ترانزیت، بلند پروازانهاست و چالشها و مشکلات زیاد خاص به خود را دارد اما یک فرصت محسوب میشود چراکه با توجه به اتفاقات چند سال اخیر به ویژه پس از کرونا که از بن بست حمل ونقل و تجارت حمل و نقل زمینی رخ داد، شاهد یک روند رو به رشد در ترانزیت این حوزه بودیم.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملو نقل جادهای گفت: استفاده از این فرصتهای ترانزیتی برای کشور و با این هدفگذاریها، شرایطی ایجاد میکند که میتوانیم مشکلات این حوزه را جدیتر ببینیم و به آنها بپردازیم. مانند اینکه تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رییس جمهوری در برنامه هفتم دیده شده و این موارد از فرصتهایی است که هدفگذاری ترانزیتی در برنامه هفتم ایجاد کردهاست چراکه ظرفیت این ستاد ملی منجر به بهبود فرایندهای داخلی و افزایش هماهنگیها و ارتقای زیرساختها خواهد شد.
source