شرق: چندی پیش خبرگزاری یکی از کشورهای همسایه غربی مطلبی درباره افغانستانی‌ها در ایران نوشت که ادعاهایی هم در آن مطرح شده بود. در این مطلب تأکید شده بود که در ایران حدود 15 میلیون افغانستانی (که قابل تأیید منابع ایرانی نیست) وجود دارد که از قضا اهل فرزندآوری هستند. به گفته این رسانه، آن جمعیت توان این را دارند که با توجه به میزان فرزندآوری‌شان بعد از چند دهه عملا ترکیب جمعیتی در ایران را تغییر دهند. البته از ادعاهای عجیب‌و‌غریب دیگر این رسانه باید  عبور کرد.

با‌این‌حال آنچه آن رسانه آمار داده بود، به نظر خیلی درست به نظر نمی‌رسد؛ زیرا مرکز آمار ایران در آمارهای نیروی کار که متعلق به سال ۱۴۰۲ است، ترکیب و تعداد جمعیت مهاجران افغان در ایران را اعلام کرد. در این آمارها که در دسترس عموم قرار دارد، مرکز آمار ایران گزارش داده است: از جمعیت مهاجران رسمی در سال ۱۴۰۲، بیش از ۹۷ درصد مهاجران، افغانستانی هستند. طبق این آمار فقط سه درصد از کل مهاجران رسمی کشور دارای تابعیت‌های  غیرافغانستانی بوده‌اند.

طبق اطلاعات منتشر‌شده این مرکز، بیش از دو‌میلیون‌و ۷۸۸ هزار نفر مهاجر رسمی در کشور حضور دارد که دو‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار نفر آنها افغانستانی هستند. باید تأکید کرد‌ این آمار مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده و صرفا مهاجران رسمی که تابعیت آنها در آمارها ثبت شده، از طرف مرکز آمار ایران اعلام شده است. البته باید عنوان کرد این آمار حداقلِ جمعیت افغان در کشور است که به صورت رسمی در آمارها عنوان شده و در این آمار جمعیت مهاجران غیرقانونی نیامده است. طبق گفته کارشناسان، رقم دقیقی از تعداد کل مهاجران افغان در کشور در دست نیست، اما تخمینی در حدود پنج تا هفت‌میلیون نفر برای جمعیت مهاجران افغانستانی در رسانه‌ها عنوان شده است.

بررسی هرم سنی جمعیت مهاجر افغانستانی کشور نشان می‌دهد هم در مردان و هم در زنان بیشترین سهم جمعیتی مربوط به افراد در سنین «بین ۲۵ تا ۶۴ سال» است. طبق آمارها سهم این جمعیت بیش از ۴۰ درصد جمعیت مهاجر است. بر‌اساس ‌این، می‌توان گفت سهم بالای این جمعیت در کشور به‌وضوح می‌تواند در بازار کار تأثیرگذار باشد.

در رتبه بعدی هرم سنی، جمعیت «۹‌ساله و کمتر» قرار دارند. افراد حاضر در این سن حدود ۲۳.۹ درصد از مردان و حدود ۲۵.۲ درصد از زنان را تشکیل می‌دهند. دومین سهم بالای این بازه سنی در هرم جمعیتی افغانستانی‌های مقیم ایران به‌خوبی نشان می‌دهد علاوه‌‌بر‌اینکه جمعیت زیادی با تابعیت افغانستان وارد بازار کار ایران شده‌اند، بلکه سهم بالایی نیز تا چند سال آینده به جمعیت موجود در بازار کار اضافه می‌کنند و این موضوع می‌تواند بر بازار کار و اشتغال کشور تأثیری شگرف بگذارد.

براساس این هرم سنی می‌توان گفت سنین «۱۵ تا ۲۴ سال» و  «۱۰ تا ۱۴ سال» به ترتیب در جایگاه‌های بعدی بیشترین سهم جمعیتی افغانستانی‌های مقیم ایران قرار دارند. بر‌اساس این آمارها کمترین سهم جمعیتی برای افغانستانی‌های مقیم ایران مربوط به سنین «بالای ۶۵ سال» بوده که ۲.۹ درصد از جمعیت مردان و ۱.۸ درصد از جمعیت زنان را تشکیل داده است.

 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *