در اکتبر امسال، جهان نجوم مملو از اتفاقات آسمان شب خواهد بود که از رویت یک دنباله‌دار درخشان و به طور بالقوه قابل مشاهده با چشم غیر مسلح و همچنین خورشید گرفتگی حلقه‌ای تا چندین بارش شهابی و همچنین ماه دوم و موقت زمین را شامل می‌شود.

این حتی افزایش ادامه فعالیت شفق‌های شمالی را هم در نظر نمی‌گیرد چراکه ما به حداکثر خورشیدی وارد می‌شویم که اوج ۱۱ ساله فعالیت خورشیدی است. اگر مشاهدات شفق قطبی در ماه سپتامبر که نوارهای سبز و صورتی را تا جنوب تا اوهایو و ایالت نیویورک رساند، نشانه باشند، ماه اکتبر نیز می‌تواند یکی دیگر از ماه‌های درخشان سال برای تماشای شفق‌های قطبی باشد. در این مطلب همراه با ما باشید تا به معرفی تمام رویدادهای آسمانی اکتبر سال ۲۰۲۴ میلادی بپردازیم.

۲ اکتبر: خورشید گرفتگی حلقوی

اگر در ۲ اکتبر در آرژانتین یا شیلی حضور داشتید، خودتان را خوش شانس بدانید. به گفته ناسا، خورشید گرفتگی کامل حلقوی که در آن، ماه تمام خورشید به جز کناره‌های نارنجی آن را می‌پوشاند، شکل خواهد گرفت و این رویداد آسمانی در بخش‌هایی از این دو کشور قابل مشاهده خواهد بود.

لذت کامل «حلقه آتش» در پاسگاه‌های پاتاگونیا همانند پارک ملی پریتو مورنو (Perito Moreno National Park) در آرژانتین و پارک ملی لاگونا سان رافائل (Laguna San Rafael National Park) در شیلی قابل مشاهده خواهد بود. خسوف حلقوی جزئی در هاوایی، اروگوئه، فیجی و ساموآ وجود خواهد داشت. اگر نمی‌توانید این رویداد را از نزدیک مشاهده کنید، می‎توانید به تماشای پخش زنده آن بنشینید.

۷-۸ اکتبر: اوج بارش شهابی دراکونید

طول شب ۷ تا ۸ اکتبر اوج بارش شهابی دراکونید است، منظره‌ای که می‌توانید تا ۱۰ ستاره پرتابی در ساعت را در آسمان تاریک و بدون نور مشاهده کنید. طبق گفته EarthSky، ماه نوارانی ۲۷ درصدی قبل از ساعت ۹ شب غروب خواهد کرد. این بدان معنا است که تماشاگران می‌توانند از نمایش بدون نور ماهرانه لذت ببرند.

برای دیدن شهاب‌ها به سمت صورت فلکی دراکو در شمال-شمالی غربی آسمان نگاه کنید. اگر برای یافتن آن به کمک نیاز دارید، به دنبال دب صغیر که به‌عنوان دب کوچک نیز شناخته می‌شود، بگردید و به سمت غرب نگاه کنید.

۱۲ اکتبر: مشاهده شهاب سنگ Tsuchinshan-ATLAS

ماه‌ها است که ستاره‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند که شهاب سنگی به نام Tsuchinshan-ATLAS در اواخر سپتامبر در گذار خود از نزدیکی خورشید دست نخورده باقی می‌ماند و پیش‌بینی‌های اولیه نیز امیدوارکننده بودند. دید دقیق نسبت به این شهاب سنگ در حال حاضر هنوز مشخص نیست اما اینکه با یک چشم غیر مسلح بتوان این دنباله‌دار درخشان را مشاهده کرد، بسیار محتمل است. بهترین زمان برای تماشای آن نیز از ۱۲ اکتبر شروع می‌شود، زمانی که این دنباله‌دار در نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار دارد و با چشم غیر مسلح یا دوربین دوچشمی یا تلسکوپ در بالای افق غربی قابل مشاهده است.

۱۳ اکتبر: دیدار ماه با زحل

ماه اکتبر، ماه بسیار خوبی برای تماشای زحل است، به ویژه در ۱۴ اکتبر، زمانی که سیاره حلقه‌دار در فاصله چند انگشتی از ماه در اوایل شب ظاهر می‌شود. برای تماشای این دیدار نیز بالای افق جنوب شرقی – شرقی را نگاه کنید. طبق برنامه رصد ستارگان Sky Safari، ماه در ساعات اولیه صبح قبل از اینکه غروب کند، بر فراز زحل سفر خواهد کرد.

۱۷ اکتبر: ابر ماه شکارچی

یک ابر ماه دیگر که در سال ۲۰۲۴ میلادی شکل می‌گیرد، ابر ماه شکارچی است که به خاطر گوی کامل ماه اکتبر به این نام نامیده شده است چراکه این زمان آغاز فصل شکار برای آماده شدن برای فصل زمستان است. با این حال، از دو روز قبل و یک روز پس از این تاریخ نیز می‌توان از شگفتی کامل و بزرگتر از حد معمول این ماه لذت برد. برای اینکه ماه را در بزرگترین حالت خودش ببینید، زمانی که به افق نزدیک است به آن نگاه کنید که به‌عنوان توهم ماه نیز شناخته می‌شود.

۲۰-۲۱ اکتبر: اوج بارش شهابی اوریونید

به گزارش Earth Sky، اوریونیدها، بارشی شهابی ناشی از ذرات دنباله‌دار Halley دوست‌داشتنی، در طول شب از ۲۰ تا ۲۱ اکتبر رخ خواهد داد. بارش کامل از ۲۶ سپتامبر شروع شده و تا ۲۲ نوامبر ادامه خواهد داشت. متأسفانه، اوج بارش که در آن ۱۰ تا ۲۰ شهاب در ساعت در آسمان فوق تاریک دیده می‌شوند، مصادف با ابر ماه خواهد بود.

سراسر ماه اکتبر: دومین قمر زمین

در اواخر ماه سپتامبر، اخترشناسان اعلام کردند که نیروی گرانشی زمین سیاره ما، در این زمان یک قمر کوچک و موقتی خواهد داشت که در واقع، یک سیارک از کمربند سیارکی آرجونای منظومه شمسی ما است. برخلاف قمر بزرگ و مرئی ما، این سیارک کوچک تنها ۳۷ فوت عرض دارد. این به معنای آن است که برای تلسکوپ‌های آماتور و دوربین‌های دوچشمی بسیار کوچک است. در عوض، در رصدخانه‌های دارای تلسکوپ پرقدرت می‌توان به تماشای آن نشست.

منبع travelandleisure

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *