ناکامی «هریس» در شوک‌درمانی اقتصادی آمریکا

مشاوران ارشد حزب دموکرات تصور می‌کردند نامزد متبوعشان در انتخابات 2024 با ارائه چشم‌انداز اقتصادی خود، قدرت مانور بیشتری درنظرسنجی ها پیدا کند اما حداقل این پیش بینی تاکنون محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری آنا، نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی نشان می‌دهد شوک‌درمانی اقتصادی «کامالا هریس» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، حداقل تاکنون منتج به افزایش محبوبیت وی (در حوزه اقتصاد) در نظرسنجی‌های ایالتی و عمومی نشده و کماکان رأی‌دهندگان آمریکایی به لحاظ اقتصادی ترامپ را نسبت به هریس ترجیح می‌دهند.

همین مسئله منجر به بروز نگرانی‌هایی در کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها شده و عزم آنها را جهت ارتقای سطح وعده‌های اقتصادی و تجاری هریس بیشتر کرده است.

مطابق آخرین نظرسنجی سی‌ان‌ان، رقابت برای ریاست‌جمهوری بین کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق، بسیار تنگاتنگ است.

همان‌گونه که اشاره شد، وجه برتری ترامپ در نظرسنجی‌ها مربوط به حوزه اقتصاد و مهاجرت و وجه برتری هریس، مسئله زنان، سقط‌جنین و مسائل اجتماعی است. همین موضوع سبب شده تا هیچ‌یک از دو نامزد انتخاباتی آمریکا از برتری قطعی و مطلق نسبت به دیگری برخوردار نباشد.

این قاعده در خصوص ایالات مهم (ایالات خاکستری) نیز صادق است. در ایالاتی مانند میشیگان و پنسیلوانیا، رقابت میان هریس-ترامپ تنگاتنگ است و اتفاقاً اصلی‌ترین عامل در شکل‌گیری این وضعیت، تردید رأی‌دهندگان در خصوص توانایی‌های اقتصادی دولت احتمالی هریس است.

حدود دوماه قبل، هریس از برنامه‌های اقتصادی و رفاهی خود رونمایی کرد. او در یک گردهمایی در ایالت کارولینای شمالی، از برنامه‌های خود برای ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری خبر داد. هریس مدعی شد که خود را به کاهش هزینه‌های زندگی مردم آمریکا متعهد می‌داند.

بر اساس آنچه هریس اظهار نموده، حمایت از طبقه متوسط و گسترش آن مهم‌ترین هدفش در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهد بود.

نامزد حزب دموکرات وعده داد که با ارائه لایحه‌ای افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان مواد غذایی و خواروبارفروشان را در سطح فدرال ممنوع خواهد کرد. او گفت که دولتش شرکت‌های بزرگی را که به گرانی دامن می‌زنند، جریمه خواهد کرد. هریس همچنین قول داد که هزینه خانه‌دار شدن مردم را کاهش دهد و به همین منظور به خریداولی‌ها تا ۲۵۰۰۰ دلار برای پیش‌پرداخت خانه کمک کند و نیز برای سازندگان مسکن مشوق‌های مالیاتی در نظر بگیرد.

مشاوران اقتصادی ارشد حزب دموکرات تصور می‌کردند با ارائه این چشم‌انداز، کامالا هریس قدرت مانور بیشتری در نظرسنجی‌های اقتصادی خواهد داشت، اما حداقل این پیش‌بینی تاکنون محقق نشده است.

وجه برتری هریس بر ترامپ در نظرسنجی‌ها، برنامه‌های اجتماعی و تا حدودی سیاست خارجی اوست. بااین‌حال وی در تراز یک سیاست‌گذار اقتصادی خوب ظاهر نشده و ترامپ نیز در تنها مناظره مستقیمی که با نامزد حزب دموکرات داشت، تلاش کرد او را عدم تسلط بر این حوزه متهم کند.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *