شاید درباره تفاوت رله‌‌های تک‌فاز و سه‌فاز SSR چند جمله ساده بیشتر نتوان گفت، اما اگر بخواهیم مسئله را بشکافیم و عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

تفاوت رله‌ الکترونیکی تک‌فاز و سه‌فاز SSR

شاید درباره تفاوت رله‌‌های تک‌فاز و سه‌فاز SSR چند جمله ساده بیشتر نتوان گفت، اما اگر بخواهیم مسئله را بشکافیم و عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

رله‌های الکترونیکی توانستند نسلی از رله‌ها باشند که کارایی بهتری دارند و همانند رله‌های مکانیکی دیگر خراب نمی‌شوند. همین مسئله هم برای‌شان تبدیل به مزیتی بزرگ شد. همراه ما باشید تا بیشتر درباره این رله‌ها و انواع‌شان صحبت کنیم.

منظور از رله الکترونیکی SSR چیست؟

در اولین مرحله باید بدانیم که رله الکترونیکی (SSR) چیست و چگونه کار می‌کند؟ نسبت به رله‌های الکترومکانیکی سنتی، رله‌های حالت جامد که به SSR معروف هستند، توانسته‌اند با ارائه مزیت‌های بیشتر و ویژگی‌های انقلابی‌تر نسل جدیدی را در بازار رقم بزنند و طرفداران زیادی داشته باشند. این دستگاه‌های سوئیچینگ شامل دستگاه‌های نیمه‌هادی مثل تریستور و ترایاک هستند که می‌توانند جریان الکتریکی را بدون تماس‌های مکانیکی کنترل کنند.

بی‌نیازی رله‌های الکترونیکی به قطعات مکانیکی و متحرک یکی از ویژگی‌هایی بوده که آن‌ها را نسبت به دیگر دستگاه‌ها متمایز خواهد کرد. با حذف همین قطعات سایش و پارگی در رله تا حد زیادی از بین می‌رود و طول عمر دستگاه نیز تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

در نسخه‌های مکانیکی مواردی مانند فنرها، کنتاکتورها، بازوهای متحرک و موارد دیگری وجود داشتند که خطر خرابی رله‌های مکانیکی را تا حد زیادی بالا می‌بردند. رله‌های الکترونیکی برای سوئیچینگ بین سیگنال‌های DC یا AC طراحی شده‌اند.

آن‌ها قابلیت این را دارند که بتوانند طیف وسیعی از جریان و ولتاژ را کنترل کنند. جریان کنترلی آن‌ها نیز پایین است. همین موضوع کارآمدی‌شان را بیشتر خواهد کرد و از مصرف انرژی‌شان هم خواهد کاست. زمان پاسخ‌گویی سریع آن‌ها نیز باعث می‌شود که کنترل دقیقی روی عملیات سوئیچ داشته باشیم.

ویژگی‌های خاص رله‌های الکترونیکی SSR

قبل‌از بررسی مقایسه رله الکترونیکی تک فاز و سه فاز یا به عبارتی، پی‌بردن به تفاوت رله‌های تک‌فاز و سه‌فاز SSR بد نیست ویژگی‌های این رله را کمی بهتر و دقیق‌تر بررسی کنیم. عدم وجود ارتباطات مکانیکی در چنین دستگاه‌هایی، علاوه‌بر مواردی که نام بردیم، می‌تواند مشکلات مربوط به قوس الکتریکی، پرش و تولید نویز را نیز برطرف کند.

همین هم چنین رله‌های نسل جدیدی را برای مقاصدی مثل تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های ارتباطی، سیستم‌های صوتی و مواردی دیگری ازاین‌دست تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد کرد. عملکرد آن‌ها به‌شدت مناسب برای محیط‌هایی مثل مناطق مسکونی بوده که نسبت به نویز حساسیت زیادی دارند.

آن‌ها به توان ورودی بسیار کمتری نیاز دارند؛ ورودی کنترل می‌تواند حتی کمتر از یک میلی وات باشد. به همین جهت هم میکروکنترلرها، PLC یا هر دستگاه کم‌مصرف نظیر مواردی که نام بردیم، می‌تواند آن‌ها را به‌راحتی کنترل کند. ولتاژ پایین کنترل به آن‌ها این فرصت را می‌دهد تا بتوانند با طیف گسترده‌ای از سیستم‌های کنترل و دستگاه‌های درایو درگاه، سازگار باشند.

استفاده از رله الکترونیکی چه کاربردهایی دارد؟

تطبیق‌پذیری و قابل‌ اطمینان ‌بودن چنین قطعه‌ای سبب شده تا از آن در صنایع مختلفی استفاده شود. برای نمونه در ادامه ما چند کاربرد از آن‌ها را نام مي‌بریم و برای هرکدام هم توضیحات مختصری ارائه خواهیم داد:

  • سیستم‌های توزیع برق: آن‌ها می‌توانند در برابر جریان‌های اضافی و خطاها نقشی مهم داشته باشند و قطعات معیوب را از چرخه سیستم خارج کنند. آن‌ها همچنین از آسیب به قطعات گران‌قیمت توزیع نیز جلوگیری خواهند کرد.
  • سیستم‌های انرژی تجدید‌پذیر: در سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر از این رله‌ها برای کنترل تولید جریان الکتریسیته کمک گرفته خواهد شد.
  • صنعت خودرو: بخش‌های مختلف خودروهای مدرن امروزی به رله نیازمند هستند و سیستم‌های پیچیده خودروسازی هم از آن‌ها کمک می‌گیرد.
  • سیستم‌های اتوماسیون خانگی: با استفاده از این رله‌ها و اینترنت اشیا می‌توان سطح جدیدی از کنترل روی خانه را اعمال کرد. امنیت و بهره‌وری بیشتر، به‌کمک رله‌هایی که قابل کنترل هستند.

انواع رله‌های الکترونیکی SSR

رله ssr به‌طور کلی خود 2 نوع اصلی دارد که ما در ادامه قصد داریم هر 2 آن‌ها را به‌دقت بررسی کنیم. پس همراه ما باشید.

رله الکترونیکی SSR تک‌فاز

برای کنترل بارهای الکتریکی تک‌فاز می‌توان از این مدل استفاده کرد. نوع تک‌فاز از یک مدار کنترل و  اپتوایزولاتور تشکیل شده است. مدار کنترل، سیگنال را دریافت، و سپس با تقویتش، اپتوایزولاتور را تحریک خواهد کرد.

 اپتوایزولاتور با یک ترانزیستور نوری و LED، سیگنالی کم‌توان را تولید خواهد کرد که سبب فعال‌سازی ترایاک می‌شود. ترایاک در این سیستم همانند یک کلید 2 طرفه است. کار او کنترل جریان بار براساس سیگنال کنترلی دریافتی است.

رله الکترونیکی SSR سه‌فاز

این رله برای کنترل بارهای الکتریکی 3 فاز طراحی شده و شاید اصلی‌ترین تفاوت رله‌ الکترونیکی تک‌فاز و سه‌فاز SSR همین موضوع باشد.

چند کلیک نیمه‌هادی، یک‌‌سو‌کننده‌های ترایاک یا سیلیکونی کنترل‌شده (SCR) اجزای اصلی آن را تشکیل می‌دهد. هر کلید، یکی از جریان‌های 3 فاز را کنترل خواهد کرد. این نوع از رله‌ها بیشتر استفاده صنعتی دارند.

تفاوت رله‌‌های تک‌فاز و سه‌فاز SSR در چیست؟

می‌توانیم این‌طور بگوییم که بخش عمده تفاوت آن‌ها در هدف استفاده از آن‌ها است. به‌نظر می‌رسد که مدل‌های تک‌فاز بیشتر برای استفاده‌های خانگی و سبک هستند. آن‌ها دوام خوبی دارند و نویز کمتری تولید می‌کنند. اما مدل‌های سه‌فاز مناسب استفاده صنعتی هستند و دوام بیشتری دارند.

چگونه می‌توانیم رله‌های الکتریکی SSR را تهیه کنیم؟

پس‌از بررسی تفاوت رله‌‌های تک‌فاز و سه‌فاز SSR بد نیست که درباره تهیه خود رله‌ها صحبت کنیم. راه‌های مختلفی پیش روی شما برای خرید چنین محصولاتی خواهد بود. اما قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها که می‌توانید روی آن حساب کنید ساوا الکتریک است.

درحال‌حاضر یکی از بهترین برندهای بازار سلدوک فرانسه است که محصولاتی متنوع در آمپرهای متفاوت به‌شکل تک‌فاز و 3 فاز به‌فروش می‌رساند. شما می‌توانید ازطریق ساوا الکتریک به‌راحتی چند کلیک به چنین محصولی دسترسی داشته باشید.

جمع‌بندی

در تفاوت رله‌‌های تک‌فاز و سه‌فاز SSR به موارد زیادی پرداختیم و درباره خود رله‌ها هم به‌قدر کافی صحبت کردیم. رله‌های نسل جدید یا همان رله‌های الکترونیکی توانستند بهره‌وری را تا حد زیادی افزایش دهند و مصرف انرژی را هم برای دستگاه خودشان به پایین‌ترین حد ممکن برسانند.

آن‌ها قابلیت‌های گسترده‌ای دارند که بسته به مدل خود می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. شما نیز بسته به هدفی که در ذهن دارید می‌توانید از هرکدام آن‌ها به‌راحتی استفاده کنید. از شما ممنونیم که تا انتها همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *