اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری و رئیس شورای هالی فضای مجازی برگزار شد. در این جلسه برعکس پیش‌بینی‌ها، موضوع سیاست‌گذاری در حوزه فیلترینگ و رفع فیلترینگ از پلتفرم‌ها مورد بررسی قرار نگرفت.

براساس شنیده‌های خبرنگار «فن‌زی» تنها موضوعی که مسعود پزشکیان در این جلسه به آن اشاره داشته است فروش فیلترشکن‌ها و قانونمندسازی در این زمینه بوده است. همچنین در این جلسه محمدامین اقامیری گزارشی در مورد حکمرانی در فضای مجازی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی تقدیم رئیس جمهور کرده است.

صحبت نشدن از موضوع فیلترینگ در این جلسه شورای عالی فضای مجازی در حالی رخ می‌دهد که ابتدای مهر وزیر ارتباطات در حاشیه یک برنامه خبری در پاسخ به سوال «فن‌زی» در مورد نتیجه تعامل با دستگاه‌ها در مورد رفع فیلترینگ گفته بود که ان موضوع در جلسات کارشناسی شورای عالی فضای مجازی در حال پیگیری است.

 

با این حال براساس خبری که بر خروجی سایت شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته رئیس جمهور در اولین حضورش در جلسه شورای عالی فضای مجتزی با اشاره به موضوع فروش فیلترشکن توسط عده‌ای سودجو، با بیان اینکه برخی با فیلترشکن فروشی پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند که این برای کشورمان خوب نیست، دستور داد تا این مسئله حتما به شکل دقیق و جدی مورد رسیدگی قرار گرفته و تصمیم مقتضی در این مورد و به طور کلی زمینه‌های رواج چنین کسب و کاری اتخاذ شود.

همچنین  پزشکیان با تاکید بر لزوم اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه فضای مجازی، گفت: «فضای مجازی فرصت بسیار ارزشمندی برای کشور است و ما می‌توانیم از این بستر بسیار مهم در موارد مهمی مثل ارتقای کمی و کیفی آموزش و افزایش مهارت‌ها استفاده بهینه کنیم.»

رئیس جمهور تصریح کرد: «برای اینکه بتوانیم در حوزه اجرا، موضوعات را درست عملیاتی کنیم، حتما باید بدانیم که در حال حاضر وضعیت موجود ما در حوزه فضای مجازی چیست و سپس سراغ تدوین برنامه و اجرای آن برویم؛ از این رو مرکز ملی فضای مجازی باید گزارشی از وضع موجود و اولویت‌های اجرایی را براساس منابع موجود و با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌ها مرتبط تهیه و به صحن شورای‌عالی فضای مجازی ارائه کند.»

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه دولت چهاردهم به دنبال اجرای قانون است و حتما قانون را اجرا خواهد کرد، اظهار داشت: «باید از ظرفیت فضای مجازی به صورت حداکثری استفاده کنیم و در این راستا، استفاده از توان و نیروی انسانی داخلی، بسیار مهم است.»

او تاکید کرد حفظ نیروی انسانی یکی از موضوعات بسیار مهم کشور است و باید برای حفظ منابع انسانی متخصص و توانمند داخلی که بتواند در رفع مشکلات کشور در حوزه فضای مجازی به ما کمک کند، هزینه‌های لازم را صرف کنیم. او در این مورد گفت: «چرا باید نیروی انسانی ما را در شرکت‌های مهم بین‌المللی با حقوق‌های آنچنانی به کار بگیرند، اما ما نتوانیم از نیروی انسانی دغدغه‌مند و با سواد خودمان در داخل کشور استفاده کنیم. معتقدم حتما باید دغدغه‌های نیروهای انسانی کشورمان را در زمینه‌های مختلف از جمله تسهیل تردد به کشور، مرتفع کنیم و آنها را در کنار نیروهای توانمند داخلی، در مجموعه‌های تخصصی کشور به کار بگیریم و کار را به این عزیزان بسپاریم.»

 

 

 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *