در پی افزایش اخیر قیمتها در بخش محصولات فرهنگی، چندی پیش اعلام شد که قیمت اشتراک پلتفرم های نمایش خانگی نیز بالا رفته است.
طبق این گزارش، دو پلتفرم اصلی ویاودی، فیلیمو و فیلمنت، در اقدامی هماهنگ، قیمت اشتراک ماهانه خود را به حدود ۲۰۰ هزار تومان رساندهاند. این افزایش قیمتها باعث شده تا این دو پلتفرم که از بازیگران اصلی صنعت ویاودی در ایران محسوب میشوند، سال ۱۴۰۴ را با گرانی جدید آغاز کنند.
در حالی که فیلیمو در روزهای اخیر هزینه اشتراک خود را از ۱۶۵ هزار تومان به ۱۹۸ هزار تومان افزایش داده است، فیلمنت نیز از امروز قیمت اشتراک ماهانه خود را از ۱۵۰ هزار تومان به ۱۹۰ هزار تومان رسانده و به جمع رقبای گرانتر پیوسته است.
این تغییرات معادل افزایش ۲۰ درصدی برای فیلیمو و ۲۶.۶ درصدی برای فیلمنت است. با این حال، فیلمنت برای عید نوروز تخفیفهایی ارائه داده است که گاهی تا ۶۰ درصد نیز میرسد.
این روند افزایش قیمتها در سرویسهای ویاودی طی سالهای اخیر نشان میدهد که احتمالا دیگر سرویسهای مشابه نیز در آیندهای نزدیک قیمتهای خود را افزایش خواهند داد.
نکته مهم این است که این ارقام پس از افزودن ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده، به حدود ۲۲۰ هزار تومان برای فیلیمو و ۲۱۰ هزار تومان برای فیلمنت میرسد. با توجه به اینکه هماکنون چهار سرویس ایرانی به تولید و پخش جدی سریالهای خانگی پرداختهاند، پرداخت این مبالغ برای بسیاری از اقشار جامعه آسان نخواهد بود.
فیلیمو که حدود سه ماه پیش همزمان با فیلمنت قیمت بلیت اکران آنلاین خود را افزایش داده بود، این بار نیز بلیت فیلم «عزیز» را به مبلغ ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرده که با احتساب مالیات به ۱۴۳ هزار تومان میرسد. این در حالی است که بلیتهای سینما نیز پس از افزایش ۲۵ درصدی، هزینه بیشتری پیدا کردهاند.
در مجموع، به نظر میرسد که با افزایش قیمت اشتراک پلتفرمها و بلیتهای آنلاین، موج جدیدی از گرانی در محصولات فرهنگی در حال شکلگیری است.
نظر شما دربارهی این افزایش قیمت ناگهانی چیست؟ آیا شما از پلتفرمهای نمایش خانگی استفاده میکنید لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.
source