1
مانند بسیاری از خودروسازان، رنو نیز علاقه دارد نامهایی را که دههها مورد استفاده قرار نداده، دوباره احیا کند. مدل R5 (که در ایالات متحده با نام Le Car شناخته میشود) بازگشته است و مدل بازطراحیشده R4 نیز اواخر امسال به بازار عرضه خواهد شد. علاوه بر این، مدل توئینگو (Twingo) نیز در سال 2026 بازخواهد گشت. در بخش خودروهای تجاری، برند فرانسوی دو نام دیگر را نیز احیا کرده است: استافت (Estafette) و گوالت (Goelette). این دو ون کاملاً جدید در کنار نسل بعدی مدل ترافیک (Trafic) معرفی شدهاند که هر سه دارای پیشرانههای تمام الکتریکی هستند.
بازگشت استافت با طراحی آیندهنگر
نام استافت به مجموعهای از ونهایی برمیگردد که از اواخر دهه 1950 تا اواسط دهه 1980 عرضه میشدند، اما مدل جدید آن از طراحی مدرنی بهره میبرد. این خودرو بر اساس یک کانسپت همنام ساخته شده است که در نمایشگاه حملونقل IAA در هانوفر، سپتامبر گذشته به نمایش درآمد. این ون مدرن مجهز به یک درب کشویی در کنار و یک درب کرکرهای در قسمت عقب است. همچنین رکابهایی در کنارهها و عقب خودرو تعبیه شده تا ورود و خروج به داخل خودرو آسانتر شود.
- 2026 Renault Estafette E-Tech Electric
- Renault Trafic E-Tech Electric
ابعاد و ویژگیهای کاربردی
این ون جمعوجور جدید دارای طول 207.4 اینچ (5270 میلیمتر)، عرض 75.5 اینچ (1917 میلیمتر) و ارتفاع 102.3 اینچ (2600 میلیمتر) است. حتی اگر قد شما 1.9 متر (6 فوت و 3 اینچ) باشد، بهراحتی میتوانید در قسمت بار و کابین حرکت کنید. همانطور که از یک خودروی تجاری انتظار میرود، این مدل دارای یک شیشه جلوی بسیار بزرگ و پنجرههای جانبی وسیع برای افزایش دید راننده است.
بازگشت گوالت، ون تطبیقپذیر رنو
نام گوالت تقریباً بهاندازه استافت قدیمی است و اکنون رسماً بازگشته است. رنو قصد دارد این مدل را در سه نسخه (کابین شاسی، جعبهای و کمپرسی) به فروش برساند. اما بخش عقب آن بسته به نیازهای تجاری، به روشهای مختلفی قابل شخصیسازی است. این ون را میتوان با یا بدون رکابهای جانبی سفارش داد و مجهز به یک شیشه جلو پانورامیک است که امکان دید از طریق ستونهای B را برای راننده فراهم میکند.
- 2026 Renault Goelette E-Tech Electric
- 2026 Renault Trafic E-Tech Electric
ترافیک؛ ون پرفروش رنو با طراحی جدید
مدل ترافیک از دهه 1980 تاکنون بهطور مداوم در بازار حضور داشته و تاکنون بیش از 2.5 میلیون دستگاه از آن فروخته شده است. این مدل نیز مانند استافت و گوالت از طراحی پیشرفتهای بهره میبرد تا چهره ونهای تجاری را مدرنتر کند، مشابه رویکردی که هیوندای با مدل Staria Load در پیش گرفته است. با ارتفاع کمتر از 74.8 اینچ (1.9 متر)، این ون بدون مشکل میتواند وارد پارکینگهای زیرزمینی اروپا شود.
ویژگیهای آیرودینامیکی و طراحی مقاوم
از آنجا که ونها برای به حداکثر رساندن فضای داخلی، بدنهای جعبهای شکل دارند، معمولاً از نظر آیرودینامیکی کارآمد نیستند. بااینحال، رنو مدل جدید ترافیک را با یک اسپویلر عقب بزرگ و دیفیوزرهای یکپارچه طراحی کرده تا جریان هوا را بهینهسازی کند. همچنین درهای عقب این مدل بهصورت لولاهای نامتقارن طراحی شدهاند و پوشش محافظ مشکی دانهدار در بخش پایینی بدنه، استحکام بیشتری به خودرو میبخشد.
پیشرانه تمام الکتریکی و تولید داخلی در فرانسه
هر سه مدل جدید دارای پسوند “E-Tech” هستند، چراکه رنو قصد دارد آنها را کاملاً الکتریکی عرضه کند. مدلهای جدید استافت، گوالت و ترافیک در کارخانه ساندویل فرانسه تولید خواهند شد و در سال 2026 به بازار عرضه میشوند.
سرمایهگذاری مشترک برای توسعه این ونهای برقی
این سه مدل توسط Flexis توسعه یافتهاند، شرکتی که سال گذشته توسط رنو و با همکاری ولوو و گروه لجستیکی فرانسوی CMA CGM تأسیس شد. رنو و ولوو هرکدام 300 میلیون یورو در Flexis طی چند سال آینده سرمایهگذاری میکنند، درحالیکه گروه CMA CGM نیز 120 میلیون یورو برای این پروژه در نظر گرفته است.
source