در نقد فیلم بیبی گرل ، داستان جذاب و پرتعلیق یک مدیرعامل موفق را بررسی میکنیم که با یک رابطه ممنوعه، زندگی حرفهای و شخصیاش را به چالش میکشد.
فیلم Babygirl یک اثر هیجانانگیز و اروتیک آمریکایی محصول سال 2024 به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی هلینا راین است. در این فیلم، نیکول کیدمن نقش یک مدیرعامل قدرتمند و موفق را بازی میکند که زندگی حرفهای و خانوادگی خود را در معرض خطر قرار میدهد، زمانی که وارد رابطهای عاشقانه با یکی از کارآموزان جوان شرکت (با بازی هریس دیکینسون) میشود. همچنین سوفی وایلد و آنتونیو باندراس در این فیلم حضور دارند.
ادامه مطلب در ادامه
بیشتر بخوانید:
برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، میتوانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلمها و سریالهای روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.
نقد فیلم بیبی گرل
با استفاده از لیست زیر میتوانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:
بیبی گرل برای نخستینبار در هشتاد و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و نیکول کیدمن برای بازی در این فیلم موفق به دریافت جام ولپی برای بهترین بازیگر زن شد.
این فیلم از سوی هیئت ملی نقد فیلم به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال 2024 معرفی شد و کیدمن بار دیگر جایزه بهترین بازیگر زن این نهاد را از آن خود کرد. حال بیایید به بررسی فیلم بیبی گرل از سوی منتقدان و وبسایتهای نقد و بررسی بپردازیم.
نقد و بررسی منتقدان
در وبسایت جمعآوری نقد راتن تومیتوز، 76% از 216 نقد ثبتشده درباره فیلم بیبیگرل مثبت بوده و میانگین امتیاز آن 7.0 از 10 است. در اجماع منتقدان این سایت در تحلیل فیلم Babygirl آمده است:
نیکول کیدمن و هریس دیکینسون در بیبیگرل حضوری خاطرهانگیز و پرشور دارند و نگاه موشکافانه نویسنده و کارگردان، هلینا راین، این تریلر جسورانه را به اثری تحریککننده تبدیل کرده، نه صرفاً وسوسهبرانگیز.
سایت متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده میکند، به این فیلم امتیاز 80 از 100 را بر اساس 54 نقد اختصاص داده و آن را بهعنوان فیلمی با بازخوردهای عموماً مثبت توصیف کرده است. تماشاگرانی که توسط سینمااسکور نظرسنجی شدند، به فیلم امتیاز متوسط B– در مقیاس A+ تا F در تحلیل فیلم Babygirl دادند.
میشل گلدبرگ از نیویورک تایمز اظهار داشت:
در آستانه عصر جدید و دشوارمان، این فیلم با وجود تمام تاریکی و پیچیدگیهایش، شبیه اثری از دورهای خوشبینانهتر به نظر میرسد؛ دورهای که برابری نزدیکتر از آن بود که بتوان فاصله لذت میان زنان و مردان را بهعنوان مسئلهای جدی مطرح کرد.
دیمون وایز از ددلاین هالیوود در نقد فیلم Babygirl عملکرد کیدمن را تحسین کرد و نوشت:
او تا نهایت خودش پیش رفته و با ایفای نقشی با آسیبپذیری روانی عمیق، رومانی را به تصویر کشیده که از فیلمی که این اثر بیشترین شباهت را به آن دارد فراتر میرود و همچنین وارونهای از فیلمی که بیشترین شباهت ظاهری را به آن دارد ارائه میدهد.
تحلیل روایی و فرم انیمیشن
نیکول کیدمن هرگز از ریسکپذیری در حرفه بازیگری خود دوری نکرده است. او برای هر اثر تجاری که در کارنامهاش دارد، مانند فیلم Bewitched، Moulin Rouge!، Birth و Dogville، به عمیقترین و تاریکترین زوایای روح انسان میپردازد. فیلم بیبیگرل شاید به اندازه آن آثار در تاریکیها غوطهور نشود، اما همچنان یادآور انتخابهای جسورانه و بازی بیپرده کیدمن است.
در این فیلم که به کارگردانی هلینا راین، بازیگر پیشین و فیلمساز کنونی ساخته شده، کیدمن نقش رومی، مدیرعامل قدرتمند یک شرکت فناوری در نیویورک را بازی میکند. فیلم با صحنهای آغاز میشود که او را در اوج رابطهای پرشور با همسرش جیکوب (آنتونیو باندراس)، پس از تقریباً 20 سال زندگی مشترک، نشان میدهد. لحظاتی بعد، رومی به قسمتی دیگر از خانه میرود و در خلوت خود، نیازهای جنسی خود را برطرف میسازد و به اوج لذت میرسد.
رومی در طول روز بهعنوان چهرهای محترم و موفق، با ظاهری بینقص و بوتاکس تازه در رهبری شرکت رباتیک خود فعالیت میکند. او در تمامی جنبههای زندگیاش چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد و برای حفظ موقعیتش تمام تلاشش را میکند؛ اما این شرایط، زمانی تغییر میکند که با ساموئل (با بازی هریس دیکینسون)، کارآموز جوان و مغرور خود، آشنا میشود.
ساموئل خیلی زود زنی را در رومی میبیند که زندگیاش مملو از کمبودها و ناکامیهاست. درحالیکه شاید انتظار برود که نویسنده و کارگردان، هلینا راین، این رابطه را به داستانی از وسواس و اخلاقیات خشک و کلیشهای بکشاند، او بهجای این مسیر ساده، بافتی پیچیدهتر و تأثیرگذارتر از تمایلات، قدرت و حتی طنز میبافد.
هریس دیکینسون در کنار کیدمن اجرایی بینقص دارد. او در نقش ساموئل حضوری آرام و در عین حال اغواگر ارائه میدهد و با لبخندی نیمهکاره و واکنشهایی دقیق به تغییرات احساسی رومی، ترکیبی از لذت، انحراف و آسیبپذیری را به تصویر میکشد.
جزئیات اندکی از گذشته این دو شخصیت ارائه میشود؛ رومی دوران کودکی خود را در جوامع فرقهای و کمونها گذرانده و ساموئل خود را بهعنوان «جوجه کوکو» توصیف میکند که هر جا پا میگذارد، آشوب به پا میکند؛ اما همین اندک اطلاعات کافی است تا نشان دهد هیچیک از آنها به دنیایی که اکنون در آن زندگی میکنند، تعلق ندارند.
این ارتباط مشترک، پایهگذار رقصی جنسی و بیپرده میان آنها میشود؛ رقصی که چنان خام، شاد و به زیبایی به تصویر کشیده شده است که مخاطب امیدوار است هرگز به پایان نرسد.
نقد انیمیشن بیبی گرل
کارگردان و نویسنده فیلم، به همان اندازه که رومی به جزئیات زندگیاش حساس است، در خلق و پرداخت فیلم نیز وسواس به خرج میدهد. با دقتی ویژه به سطحهای درخشان و ظاهری زندگی رومی و با مجموعهای از صحنههای کوتاه و موجز، راین تصویری از زنی خلق میکند که نمایانگر یک ایدهآل آرمانی محسوب میشود؛ اما پنجرههای بزرگ و سراسری دفتر کار رومی در موقعیتی استراتژیک، نشان از زنی مدرن دارد.
صحنه ابتدایی فیلم مخاطب را میخکوب میکند. از همان لحظه ابتدایی فیلم به نظر میرسد که به درام اروتیک خود را به سمت فیلم استنلی کوبریک چشمان کاملاً بسته (1999) ارجاع میدهد.
بازیها فوقالعادهاند، دیالوگها به اندازه کافی جذاب و مسیر داستان پرپیچوخم و هیجانانگیز است؛ اما چیزی که مرا ناامید کرد، داستانی بود که بیشتر شبیه یک نقد شهوتانگیز دیگر بر زنی مسن است که بهجز هیجان جنسی، همه چیز را در زندگی دارد.
صحنههای بوتاکس و پیلاتس در ابتدای فیلم نیز همان کلیشه همیشگی فیلمهای مربوط به زنان مسنتر را تقویت میکند. در این روایتها، رابطه جنسی بهعنوان درمانی برای پیری و مرگ معرفی میشود؛ دو واقعیتی که حتی ثروتمندترین و راحتترین افراد هم نمیتوانند از آنها فرار کنند. عجیب است که داستان تلاشی برای کاوش در این موضوع نمیکند که چرا رومی نمیتواند خواستههایش را از همسر خودش دریافت کند.
جمعبندی و امتیازدهی
فیلم بیبیگرل با بازی درخشان نیکول کیدمن و کارگردانی هوشمندانه هلینا راین، داستان زنی پیچیده را روایت میکند که در ظاهر همه چیز دارد اما در عمق وجودش دچار کمبودهایی اساسی است.
این اثر، با ترکیب جسورانهای از قدرت، تمایلات سرکوبشده و طنز، از کلیشههای رایج فراتر میرود و شخصیتی چندبعدی را به تصویر میکشد که میان خواستههای درونی و مسئولیتهای اجتماعیاش در نوسان است.
صحنههای آغازین با ارجاعات ظریف به آثار کلاسیکی چون چشمان کاملاً بسته، انتظارات بالایی ایجاد میکند؛ اما در نهایت فیلم از کاوش عمیقتر در ابعاد روانی شخصیتها و روابطشان بازمیماند و به نقدی سطحی از نیازهای انسانی و محدودیتهای اجتماعی بسنده میکند.
وبسایت فیگار به فیلم بیبیگرل نمره 6 از 10 را میدهد.
بیشتر بخوانید:
نظر شما دربارهی مطلب نقد فیلم بیبی گرل چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
source