شفقنا رسانه- روزنامه‌نگاری به عنوان یک حرفه پویا و در حال تغییر، نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص است. این مهارت‌ها نه تنها به خبرنگاران کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق و موثری را جمع‌آوری کنند، بلکه آن‌ها را قادر می‌سازد تا در دنیای پرسرعت رسانه‌های دیجیتال رقابت کنند. سرپرست اداره اقتصادی ایسنا می گوید: سلیقه و ذائقه مخاطب امروزی هم تغییر پیدا کرده است و مخاطب خوراک خبری اش را مانند گذشته به دست نمی آورد. پس خبرنگاران امروزی باید ضمن تطبیق با تحولات دیجیتال، نیاز مخاطب امروزی را هم در نظر بگیرند و باید سطح دانش و مهارت خود را با توجه به نیاز مخاطب امروزی تطبیق دهند. 

فرزانه حسینی پور سرپرست اداره اقتصادی ایسنا درباره مجهز بودن خبرنگاران امروزی به مهارت های حرفه ای  به شفقنا رسانه می گوید: با توجه به اینکه وارد عصر دیجیتال و جدیدی از فناوری شدیم، قطعا مهارت های روزنامه نگاری هم متحول شده اند. در گذشته رسانه های جمعی از منابع مهمی بودند که خبرنگاران با اتکا به آنها در کار خود از آنها بهره می بردند. اما در حال حاضر خبرنگاران امروزی به ابزارهای دیجیتال و رسانه و شبکه های اجتماعی متوسل می شوند که به تبع آن لزوم استفاده از ابزارهای امروزی را بیشتر می کند. به همین خاطر خواه، ناخواه باید به سمت خبرنگاری دیجیتال برویم.

او ادامه می دهد: از طرفی دیگر باید توجه کنیم که سلیقه و ذائقه مخاطب امروزی هم تغییر پیدا کرده است و مخاطب خوراک خبری اش را مانند گذشته به دست نمی آورد. پس باید ضمن تطبیق با تحولات دیجیتال، نیاز مخاطب امروزی را هم در نظر بگیریم و خبرنگاران باید سطح دانش و مهارت خود را با توجه به نیاز مخاطب امروزی تطبیق دهند.

حسینی پور با اشاره به اهمیت عکس و فیلم در اخبار می گوید: در گذشته شاید استفاده از فیلم و عکس در خبرها زیاد رایج نبود، اما امروزه خبرنگاران به سمتی می روند تا بیشترین بهره را از تصاویر ببرند. همچنین اغلب مخاطبان امروز ما هم به دنبال خواندن متن های طولانی نیستند، بلکه به دنبال تصاویر و اخبار و مطالب فشرده هستند، پس هر خبرنگار و روزنامه نگاری که می خواهد وارد عرصه خبررسانی شود، باید در مرحله اول ابزارهای دیجیتال را بشناسد و مهارت های کار کردن با آنها را بلد باشد.

او تاکید می کند: از دیگر مهارت های ضروری برای خبرنگاران امروزی،  فعال بودن آنها در حین انجام مصاحبه و گفتگو است به این معنا که نباید تصور شود فقط یک مصاحبه شونده روبروی خود می بینیم که باید به سوالات ما پاسخ دهد، بلکه باید خبرنگاران ما با چابکی و مسلط بودن بر حوزه خود، از میان صحبت های مصاحبه شونده،  سوالات چالشی مطرح کنند تا نکات جالبی از دل این گفتگو بیرون بیاید تا کیفیت کار بالا برود. در اینجا مهارت شنیداری برای خبرنگاران  بسیار اهمیت دارد.

حسینی پور درباره گزارش نویسی به خبرنگاران توصیه می کند: در گذشته خبرنگاران برای نوشتن گزارش، دیتاهای مختلفی را از رسانه ها جمع آوری می کردند و در نهایت یک گزارش را می نوشتند که البته بیشتر شکل روایت را داشت تا یک گزارش . اما امروزه شکل نوشتن گزارش نویسی هم متفاوت شده و گزارش های جالب و خواندنی نیاز به حضور در میدان دارد تا دیتا و اطلاعات ما تکمیل شود و در همین گزارش ها باید از مولتی مدیا هم بهره ببرند تا برای مخاطب امروزی جذاب باشد.

او بیان می کند: به جز مهارت های روزنامه نگاری و مسلط بودن به ابزارهای امروزی، نباید از اخلاق حرفه ای برای خبرنگاران امروزی غافل شد. ما باید بتوانیم اعتماد عمومی را جلب کنیم و این مهم جز با دقت و واقع نویسی و اتکا به منابع اصلی و موثق حاصل نمی شود. در واقع وقتی حقیقت را می گوییم، مخاطب هم به ما اعتماد می کند و محل رجوعش می شویم. خبرنگار باید بدون در نظر گرفتن منفعت شخصی اخلاق حرفه ای را در کارش اعمال کند.

او در پایان بر اهمیت کار تجربی خبرنگاران تاکید می کند و توضیح می دهد: خبرنگاران نباید فقط متکی به درس های تئوری در دانشگاه باشند، بلکه مهارت هایی را هم  در تحریریه تجربه کنند،  شاید خیلی از مهارت ها در قالب متن به ما در دانشگاه گفته شود و مهم است، اما کار روزنامه نگاری از آن حرفه هایی است که حتما باید تجربه کنید و از همه اینها مهم تر شَمِ‌خبرنگاری و دلسوزی است و تا این ویژگی در خبرنگاران ما نباشد، کار خبرنگاری تبدیل به روتین و به نوعی روزمره گی می شود.

 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *