مورد عجیب «پیر پسر» و ساترا که همیشه مأمور است و معذور!

در حالی که فیلم سینمایی «پیر پسر» پس از قاچاق گسترده، به اکران آنلاین در شبکه نمایش خانگی رسید، اما این فیلم با دستور قضایی توقیف شد و فعلا مشخص نیست چه زمانی اجازه پخش دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در حالی که هشت ماه از سال گذشته، اما با خیال راحت می‌توان فیلم «پیر پسر» را پرحاشیه‌ترین و عجیب‌ترین فیلم سال نامید.

دقیقا از همان شبی که «پیر پسر» در بخش ویژه جشنواره فجر چهل‌وسوم اکران شد و مورد استقبال قرار گرفت، حواشی آن هم آغاز شد و در ۱۰ ماه گذشته هر بار به دلیلی نام این فیلم سر زبان‌ها افتاده است. از اکران عمومی پرحاشیه آن که در نهایت اتفاق افتاد و توانست بیش از ۲ میلیون قطعه بلیط بفروشد و به فروشی بالاتر از ۱۸۱ میلیارد تومان برسد تا ماجرا‌های عدم معرفی آن به اسکار از طرف فارابی که با اعتراض‌های شدید تیم سازنده و دوستداران این فیلم همراه بود.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و در هفته گذشته نسخه قاچاق این فیلم نیز در کیفیت‌های مختلف سر از فضای مجازی درآورد و خیلی زود در کانال‌های تلگرامی دانلود فیلم، دست به دست می‌شد. در حالی که حنیف سروری تهیه‌کننده فیلم دقیقا همان روز در مصاحبه‌ای گفته بود که فعلاً قصد اکران آنلاین آن را ندارند، اما سازندگان «پیر پسر» برای اینکه جلوی این ضرر هنگفت را بگیرند خیلی زود نسخه اصلی را به پلتفرم «فیلم نت» دادند تا اکران آنلاین آن همزمان با انتشار نسخه قاچاق آغاز شود.

توقیف دوباره «پیرپسر»

در این شرایط و در حالی که اکثر عوامل فیلم و دوستداران آن تلاش می‌کردند مردم را مجاب کنند به جای تماشای نسخه قاچاق، نسخه رسمی آن را در پلتفرم تماشا کنند، بار دیگر حاشیه‌ای گریبان آن را گرفت و نسخه آنلاین فیلم توقیف و از طرف سازندگان فیلم و دست‌اندرکاران پلتفرم اعلام شد که ساترا جلوی اکران آن را گرفته است.

اکتای براهنی کارگردان «پیر پسر» خیلی زود به این ماجرا واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود نوشت: پخش فیلم پیرپسر در فیلم نت از ساعت سه بعد از ظهر امروز به دستور رئیس ساترا متوقف شده است. تلاش‌ها برای نجات تنها مفر درآمد قانونی فیلم به جایی نرسید. جالب است! فیلمی که پروانه نمایش عمومی دارد و چند روز پیش نیز قاچاق شده است و اصلا تا به حال همگان آن را تماشا کرده‌اند. حالا این عمل از سوی ساترا عملا به قاچاق هر چه بیشتر فیلم دامن می‌زند. انگار می‌خواهند حال سازندگان فیلم را بگیرند! آقایان! فیلم که مجانی در همه جا هست! پس نگران چه هستید؟

عباس طاهری، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، اما درباره این موضوع گفت: فیلم پیرپسر مجوز اکران آنلاین از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشته و با دستور قوه قضاییه جلوی پخش آن گرفته شده است. ساترا تنها مجری ابلاغ حکم به سکو‌های نمایش آنلاین بوده است.

بعد هم که پروانه نمایش این فیلم در فضای مجازی منتشر و مشخص شد که در این نامه اعلام شده برای گرفتن مجوز اکران آنلاین باید از وزارت ارشاد مجوز جداگانه‌ای دریافت شود.

در حال حاضر «پیر پسر» توقیف شده و در حالی که نسخه قاچاق آن در دسترس همه است، نسخه اصلی اجازه اکران آنلاین ندارد. مخالفان این اتفاق معتقدند که بدعت جدیدی در این میان به وجود آمده و وقتی یک فیلم پروانه اکران عمومی در سینما‌های سراسر کشور را داشته و بدون مشکلی به نمایش درآمده، دیگر نیاز نیست برای پخش آنلاین هم مجوز بگیرد. اما گروه مقابل بر این باورند که باتوجه به ذکر شدن این مسئله در پروانه نمایش فیلم، سازندگان باید زودتر درخواست اکران آنلاین را می‌دادند و به صورت قانونی کار را جلو می‌بردند. اگرچه ماجرای قاچاق فیلم این فضا را به وجود آورد و باعث شد که سازندگان «پیر پسر» اکران آنلاین را جلو بیاندازند.

در این شرایط باز هم موج دیگری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته و یک بار دیگر با کمک وزارت ارشاد و ساترا نام این فیلم بیش از گذشته مطرح شده است، اتفاقی که قطعاً پس از رفع توقیف در میزان مخاطبان آن نیز تاثیر دارد. تا جایی که عده‌ای بر این باورند که این ماجرا در راستای حرکت تبلیغاتی فیلم است و برای بیشتر دیده شدن آن این حواشی به وجود آمده است.

سوالات بی‌پاسخ و آزاردهنده

این وضعیت با هر نیتی شکل گرفته باشد، اتفاق عجیب و غریب و غیرحرفه‌ای در ساختار سینمای ایران محسوب می‌شود، اتفاقی که قطعاً یک سر آن به عملکرد ضعیف وزارت ارشاد و سپس ساترا مربوط می‌شود. در این میان سوالات زیادی هم به وجود آمده است که باید به آنها پاسخ داد. مگر می‌شود یک فیلم اجازه اکران در سینما‌های کل ایران را داشته باشد و در نسخه آنلاین توقیف شود؟ این روند برای دیگر فیلم‌هایی که پس از اکران سر از پلتفرم‌ها درآوردند هم رخ داد یا فقط «پیر پسر» باید دو بار مجوز می‌گرفت؟

اگر در پروانه نمایش به این موضوع اشاره شده که این فیلم نباید بدون مجوز سر از هیچ پلتفرمی برای اکران آنلاین درآورد، چطور فیلم نت آن را پخش کرد؟ پای قوه قضائیه چطور به این پرونده باز شد؟ و چرا ساترا مثل همیشه بار را از دوش خود برداشت و توپ را به زمین قوه قضائیه، وزارت ارشاد و پلتفرم انداخت؟

تمامی این سوالات باید از جانب مسئولان فرهنگی کشور پاسخ داده شود. البته که می‌دانیم معمولاً این قبیل پرسش‌ها یا پاسخ درخوری دریافت نمی‌کنند، یا اصلا دیده و شنیده نمی‌شود و مدیران سینمایی ارشاد و دست‌اندرکاران وزارتخانه و ساترا با روش‌های مختلف خبرنگاران را دور می‌زنند تا به قول خودشان به حواشی دامن نزنند. اما بالاخره باید برای یک بار هم که شده این ماجرا مشخص شود که بالاخره ساترا چه جایگاهی در این میان دارد؟ آیا صرفاً در مواقع توقیف فیلم و سریال‌ها و حواشی باید منتظر حضورشان باشیم یا در بحث نظارت آثار هم نقشی دارد؟

در یکی دو سال اخیر ساترا در هر جریانی ورود کرده صرفاً خود را مجری ابلاغ احکام قضایی به پلتفرم‌ها خوانده و عملکرد آن بیشتر یادآور جمله کلیشه‌ای «من مأمورم و معذور!» بوده است. کاش هرچه سریع‌تر این وضعیت مشخص شود تا مسئولان این سازمان نیز از این موقعیت پر استرس خارج شوند و دائم مجبور نباشند اعلام کنند که اگر اثری توقیف شده به آنها مربوط نیست و دیگران باید پاسخگو باشند.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *