شناخت الگوریتم اکسپلور اینستاگرام 📸 یکی از مهمترین نکاتی است که صاحبان پیجهای کاری و اینفلوئنسرها باید به آن توجه داشته باشند.
شما میتوانید با در نظر گرفتن قوانین این الگوریتم میزان بازدید پستها و ریلزهای خود را افزایش دهید و با مخاطبان بیشتری ارتباط بگیرید. در ادامه میخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که الگوریتم اینستاگرام برای انتخاب پستها و نمایش آنها در اکسپلور چگونه عمل میکند؟ با ما همراه باشید.
الگوریتم اینستاگرام چطور یک ریلز را به اکسپلور میفرستد؟
How the Instagram Algorithm Works for Reels
اکسپلور اینستاگرام مثل فید معمولی شما نیست. در فید پستهای دوستان و افرادی که آنها را دنبال میکنید نمایش داده میشوند، اما اکسپلور محلی برای پیدا کردن پستها، ریلزها و پیجهای جدید است. اینستاگرام با استفاده از الگوریتم اختصاصی خود تشخیص میدهد که شما به چه محتوایی علاقهمند هستید. این ابزار از تکنولوژی یادگیری ماشین یا Machine Learning استفاده میکند و در اکثر موارد عملکرد دقیقی دارد. چند عامل مهم میتوانند روی الگوریتم این شبکه اجتماعی اثر بگذارند.
۱- رفتار تعاملی شما
اینکه چه پستهایی را لایک کرده و یا آنها را ذخیره (Save) میکنید به صورت مستقیم الگوریتم اکسپلور را تحت تاثیر قرار میدهد. این الگوریتم تشخیص میدهد که بیشتر چه پستهایی را با دیگران به اشتراک گذاشته و یا زیر آنها کامنت میگذارید. مدت زمان تماشای یک ویدیو ریلز نیز برای شخصیسازی این الگوریتم به کار گرفته میشود.
در واقع هرچه بیشتر با یک نوع محتوا تعامل کنید، پستهای مشابه بیشتری را در اکسپلور خود میبینید. برای مثال اگر پستهای مربوط به حیوانات خانگی را لایک کنید و آنها را به اشتراک بگذارید، بخش زیادی از اکسپلور به این پستها اختصاص پیدا میکند. /اینستاگرام امکان بازنشانی و ریست کردن الگوریتم پیج شخصیتان را به شما میدهد.
۲- محبوبیت پستها
پستهایی که خیلی سریع تعداد لایک و کامنت زیادی دریافت میکنند، شانس بیشتری برای رفتن به اکسپلور دارند. نسبت تعداد لایک و کامنت به تعداد فالوورهای پیچ هم اهمیت دارد. مثلا اگر یک پیج ۱۰۰۰ فالوور داشته باشد، اما پست آن ۳۰۰ لایک و ۵۰ کامنت بگیرد، اینستاگرام محتوای آن را ارزشمند میداند.
۳- نوع محتوا
ریلزها نقش بسیار مهمی برای قرار گرفتن پیج شما در اکسپلور ایفا میکنند. این نوع ویدیوها مدت زمان استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام را افزایش میدهند. برای دیدن شدن، به سراغ ریلزهایی با محتوای آموزشی یا سرگرمی بروید که مخاطبان زیادی دارند و احتمال لایک شدن آنها بیشتر است.
۴- سازگاری محتوا با قوانین اینستاگرام
پستهایی که شامل محتوای کپی یا اسپم هستند و قوانین کلی اینستاگرام را نقض میکنند، به سختی وارد بخش اکسپلور میشوند. با تولید این پستها احتمال بن شدن اکانت خود را چند برابر میکنید.
۵- هشتگها و کپشن
الگوریتم اکسپلور به هشتگها نیز توجه میکند. این پرجسبها کمک میکنند تا نوع محتوا بهتر تشخیص داده شود. هشتگها و کپشنهای مرتبط با موضوع پست و ریلز باعث قرار دادن آن محتوا در بخش اکسپلور خواهند شد و به همین دلیل باید به درستی از آنها استفاده کنید.
۶- تاریخ انتشار و تازگی محتوا
پستهای جدیدتر بیشتر از پستهای قدیمی در اکسپلور اینستاگرام نمایش داده میشوند. الگوریتم به محتواهایی که تازه منتشر شدهاند و تعامل بیشتری دارند توجه دارد تا بتواند پستهای جذابتری را در اکسپلور شما قرار دهد. اکثر پیجهای محبوب همیشه در حال تولید محتوای تازه هستند.
از الگوریتم اکسپلور اینستاگرام به نفع خودتان استفاده کنید
جهت استفاده از الگوریتم های اینستاگرام برای اکسپلور باید به نکات مهمی مانند انتخاب آهنگهای ترند، شناسایی مخاطبان، الهام گرفتن از پیجهای مشابه و یا افزایش کیفیت صدا و تصویر توجه کنید. با رعایت چنین نکاتی شما هم میتوانید تعداد فالورهای واقعی پیج اینستاگرامی خود را افزایش دهید، آن هم بدون اینکه قوانین این شبکه اجتماعی را زیر پا بگذارید.
توجه داشته باشید که گزینههایی مانند تجزیه و تحلیل پستها و یا ارائه آمارهای مربوط به ریلزها تنها در نسخه پروفشنال یا بیزنس اینستاگرام در دسترس شما قرار میگیرد. بنابراین، اگر اکانت شخصی دارید، باید آن را به یک اکانت بیزنس تبدیل کنید.
۱- آهنگهای ترند را به کار ببرید
گاهی مواقع یک آهنگ خاص در اینستاگرام به محبوبیت زیادی دست پیدا میکند و اصطلاحا ترند میشود. شما باید این نوع آهنگها را خیلی سریع شناسایی کرده و آنها را روی پستها و ریلزهای خود قرار دهید. شاید بپرسید که چطور میتوانیم آهنگهای ترند را پیدا کنیم؟ ابتدا به صفحه پروفایل خود بروید و گزینه Professional Dashboard را انتخاب کنید.
سپس در زیر قسمت Tips and resources گزینه Trending Audio را لمس کنید.
حالا میتوانید به سادگی تمام آهنگهای محبوب یا ترند را مشاهده کنید.
۲- مخاطبان خود را بشناسید
همانطور که گفتیم الگوریتم ورود به اکسپلور اینستاگرام بر اساس تعامل کاربران عمل میکند. مخاطبان خود را بشناسید و محتوایی تولید کنید که برای آنها چشمگیر باشد. الگوریتم محتوای شما را به کاربرانی که سلیقه مشترکی با مخاطبانتان دارند نشان میدهد و آنها را به دیدن پیج شما دعوت میکند.
۳- شروع قوی داشته باشید
نهایت تلاش خود را برای جذابتر کردن سه ثانیه اول ویدیوهای ریلز به کار بگیرید. این سه ثانیه اهمیت زیادی دارد و میتوانید از آن به عنوان یک نوع قلاب یا هوک برای درگیر کردن مخاطبان مختلف استفاده ببرید.
۴- از پیجهای مشابه الهام بگیرید
الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلورر تنها محدود به چند پیج خاص نیست. از پیجهای مشابه که در حوزه کاری شما فعالیت میکنند الهام بگیرید. البته منظور ما این نیست که برای تولید محتوا کپیکاری کنید.
۵- محتوای خود آنالیز کنید
جهت شناسایی بهتر الگوریتم اینستاگرام برای افزایش فالوور، ریلزهای پربازدید را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. مدت زمان این ریلزها چقدر است؟ برای چه مخاطبی تولید میشوند و دلیل جذابیت آنها چیست؟ پاسخ این پرسشها را پیدا کنید و کیفیت ریلزها و پستهای خود را افزایش دهید. روشهای گوناگونی برای آنالیز ریلزها وجود دارد، اما بهترین گزینه استفاده از قابلیت Insight اینستاگرام است که اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار میدهد. برای دسترسی به این بخش پس از رفتن به صفحه پروفایل خود گزینه Professional Dashboard را لمس کنید تا در همان بالای صفحه خلاصهای از عملکردتان در ۳۰ روز گذشته نمایش داده شود.
علاوه بر این میتوانید از بخش Monthly Recap کمک بگیرید. این گزینه نیز در Professional Dashboard قرار دارد.
اینستاگرام تمام محتواهای شما (پستها، ریلزها و…) را به صورت دستهبندی شده در Monthly Recap قرار میدهد. به دقت بررسی کنید که میزان بازخورد یا Interaction هر یک از پستهای شما چگونه بوده است. میتوانید در قسمت By Interaction مشاهده کنید که کدام محتوا نظر کاربران را به سمت خود جلب کرده است. در بخش بالای صفحه نیز یک نمودار خطی به شما نمایش میدهد که بیشترین بازخوردها مربوط چه نوع محتوا است.
۶- رمز موفقیت ریلزهای پربازدید خود را پیدا کنید
در همان بخش Monthly Recap به سراغ ریلزهای پربازدید خود بروید. با لمس هر یک از آنها آمار و ارقام دقیقی توسط اینستاگرام به شما ارائه میشود. به عنوان مثال تعداد بازدیدها (Views) و مدت زمان نمایش ریلز به طور کلی (Watch Time) در این قسمت قرار دارد.
در زیر بخش Views به شما نشان داده میشود که چند درصد از تماشاکنندگان ریلز فالور بودهاند و چند درصد هنوز صفحه اینستاگرام شما را دنبال نمیکنند.
گزینه View rate past first seconds نشاندهنده میزان قدرت ۳ ثانیه ابتدایی ویدیوی ریلز شماست. گفتیم که شروع یک ریلز از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل باید آن را جذاب طراحی کنید. بخش Interactions در زیر مجموعه Reel Insight نیز به نحوه تعامل کاربران اشاره میکند و نشان میدهد که چه تعداد از آنها ریلز را ذخیره، لایک و یا به اشتراک گذاشتهاند.
۷- به سراغ موضوعات ترند بروید
علاوه بر انتخاب آهنگهای ترند، باید به سراغ موضوعات محبوب و پرطرفدار روز بروید. تفاوتی ندارد که پیج شما در چه حوزهای فعالیت میکند، در هر صورت لازم است با موج ترندها همراه شوید و بتوانید از آنها نهایت بهره را ببرید.
۸- کاور و تصویر شاخص جذابی برای ریلزها انتخاب کنید
یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با آموزش الگوریتم اینستاگرام که باید به آن اشاره کنیم، تهیه کاور و تصویر شاخص مناسب برای ریلزها است. اگر میتوانید خودتان این کاورها را با کمک نرم افزارهای گوناگون بسازید، در غیر این صورت کمی هزینه کنید و از طراحان گرافیک بخواهید تا یک کاور قابل قبول برای شما ایجاد کنند.
۹- از کپشنهای تعاملی برای جذب کردن الگوریتم اینستاگرام استفاده کنید
در کپشن پست یا ریلز خود از مخاطبانتان سوال بپرسید یا از آنها بخواهید تا نظرشان را در مورد موضوع مدنظر شما بیان کنند. این کار باعث کامنت گذاشتن آنها میشود و به همین سادگی میتوانید پست خود را به اکسپلور بفرستید.
۱۰- هشتگها را از یاد نبرید
هشتگها را به دقت انتخاب کنید. هشتگهایی که پر جستجو هستند و به حوزه تخصصی پیج شما ارتباط دارند را بشناسید. لازم نیست تمام کپشن خود را با هشتگ پر کنید. حتی چند هشتگ ساده، اما دقیق هم میتواند شما را به هدفتان برساند.
۱۱- به کیفیت محتوا توجه کنید
اگر میخواهید محتوایتان بیشتر از بقیه پستها و ریلزها در اکسپلور مشاهده شود، باید کیفیت صدا و تصویر آن را تا جای ممکن افزایش دهید. از لوازم حرفهای صدابرداری و تصویربرداری استفاده کرده و برای تدوین ریلزها از نرم افزارهای شناخته شده مانند کپ کاپ کمک بگیرید.
۱۲- از کاربران بخواهید تا ریلز را به اشتراک بگذارند
در ویدیوی ریلز یا کپشن از مخاطبان خود بخواهید تا محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند و پیج را به آنها معرفی کنند. البته این کار را به دقت انجام دهید و کاری نکنید که مخاطب حس کند تحت فشار قرار گرفته است.
۱۳- برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام، به کامنتها جواب بدهید
به پرسشهای مخاطبان خود در کامنتها جواب دهید. تعامل سریع به این روش باعث ارسال سیگنال مثبت به الگوریتم اینستاگرام میشود و در نتیجه پست و ریلز شما به بخش اکسپلور راه پیدا میکند.
۱۴- در انتشار محتوا ثبات داشته باشید
هر هفته حداقل سه یا چهار پست و ریلز منتشر کنید. با این کار میتوانید پیج خود را بیشتر در معرض الگوریتم اینستاگرام قرار دهید. البته لازم است علاوه تعداد محتوا به کیفیت آن نیز توجه داشته داشته و از تولید محتوای کپی و غیرمفید خودداری کنید. با این روش، حتی در صورت ریست کردن اکسپلور اینستاگرام، باز هم احتمال دارد مخاطب محتوای شما را ببیند.
۱۵- بهترین زمان انتشار را در نظر بگیرید
پستهای خود را زمانی منتشر کنید که اکثر مخاطبان آنلاین هستند. به عنوان مثال اگر فالورهای شما دانشآموزان هستند، بهتر است پستها را در بازه بین عصر تا شب منتشر کنید، یعنی همان زمانی که مخاطبانتان از مدرسه به خانه برگشتهاند.
جمع بندی
با در نظر گرفتن نحوه کار الگوریتم اکسپلور اینستاگرام میتوانید خیلی سریع تعداد فالوورهای خود را افزایش دهید و افراد بیشتری را به سمت پروفایل مدنظرتان بکشانید. این الگوریتم بر اساس مواردی همچون محبوبیت پستها، نوع محتوا، هشتگها و کپشنها، تاریخ و تازگی محتوا و همچنین رعایت قوانین اینستاگرام کار میکند. با انتخاب آهنگهای ترند، شناخت مخاطبان، شروع قوی، هشتگگذاری هوشمند و زمانبندی دقیق شما هم میتوانید پستهای خود را به اکسپلور بفرستید.
سوالات متداول
الگوریتم اینستاگرام کجاست؟
الگوریتم های اینستاگرام برای اکسپلور مخفی هستند و به عنوان یک کاربر عادی نمیتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید. این الگوریتمها مشخص میکنند که پستهایتان برای چه افرادی نمایش داده شده و یا چه پستهایی در فید شخصی شما ظاهر شوند.
اگرچه شما میتوانید به عنوان کاربر الگوریتم نحوه نمایش پست ها فقط در اکسپلور خود را را ریست کنید.
نظرات و پیشنهادات شما؟
به نظرتان چطور میتوانیم بدون ایجاد تغییرات زیاد در پیج اینستاگرامی، میزان بازدید ریلزها و پستها را افزایش دهیم؟ آیا از نرم افزارها یا ترفند خاصی برای این کار استفاده میکنید؟ پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.
source