
مدیر گروه بازار کار مرکز پژوهشهای مجلس، اظهار کرد: در سناریوهای جنگ سخت یا محدود، اولویت خرید مردم به سرعت تغییر میکند و تقاضا برای کالاهای بادوام مانند لوازم خانگی و خودرو کاهش مییابد، در حالی که نیاز به کالاهای اساسی و دارو رشد میکند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، فاطمه عزیزخانی، مدیر گروه بازار کار مرکز پژوهشهای مجلس، در نشست خبری با موضوع اقتصاد در خط مقدم، تحلیل تاثیرات جنگ تحمیلی اخیر بر کسب و کارها و افق پیش رو،گفت: آمار رشد اقتصادی میتواند مبنای ارزشمندی برای انتخاب ترکیب جامعه آماری باشد برای مثال طبق آمار، رشد اقتصادی خردادماه امسال با نفت حدود یک درصد مثبت بوده اما بدون نفت ۱.۲ درصد منفی شده است این کاهش در کشاورزی ۳.۵ درصد و در صنعت ۲.۶ درصد بوده در حالی که بخش خدمات رشد ۳ درصدی داشته است در چنین شرایطی، سهم بخشهای آسیبدیده در جامعه آماری باید همسو با واقعیتهای اقتصادی کشور باشد.
وی افزود: بررسی شاخصهای تولید و فروش صنایع بورسی نیز میتواند سیگنالهای مهمی بدهد برای مثال، صنایع دارویی، خودروسازی و غذایی بیشترین افزایش تولید را داشتهاند در حالی که صنایع کانی غیرفلزی و قطعات خودرو بیشترین کاهش فروش را تجربه کردهاند. همچنین بخشهایی مانند سیمان و کاغذ کاهش محسوس تولید داشتهاند که این اطلاعات در صورت تلفیق با جامعه آماری، تحلیلها را دقیقتر و قابلاستفادهتر برای سیاستگذاری میکند.
مدیر گروه بازار کار مرکز پژوهشهای مجلس تأکید کرد: در ماههای اخیر سه شوک همزمان بر اقتصاد و کسبوکارها اثر گذاشته است شوک ناشی از خروج اتباع، قطعی آب، برق و گاز، و شرایط جنگی و باید سهم هر یک از این شوکها بر آسیب بنگاهها مشخص شود همچنین باید بررسی کرد که علت عدم آسیبدیدگی برخی واحدها چیست. زنجیره ارزش و دسترسی به مواد اولیه از عوامل حیاتی برای بنگاههاست و باید در پرسشنامهها بهطور جدی دیده شود علاوه بر این تحلیلها نباید فقط به دادههای عرضی اکتفا کنند بلکه باید سهم و اولویت هر چالش نیز محاسبه شود. برای مثال مشخص شود چند درصد بنگاهها بیش از همه نگران کاهش فروش یا استمرار جنگ هستند.
عزیزخانی افزود: با توجه به شرایط فعلی میتوان سه سناریوی کلی را برای کشور در نظر گرفت از جمله سناریوی جنگ سخت، سناریوی جنگ محدود شبیه جنگ ۱۲ روزه اخیر و سناریوی آتش بس موقت در حالت جنگ محدود الگوی تقاضای مردم تغییر میکند کالاهای اساسی و دارو در اولویت خرید قرار میگیرند و تقاضا برای کالاهای بادوام مانند لوازم خانگی و خودرو کاهش مییابد.
وی ادامه داد: این تغییر الگوی تقاضا باید در سیاستگذاری و هدایت صنایع بازتاب پیدا کند همانطور که در برخی کشورها در شرایط جنگی خطوط تولید صنایع به سمت محصولات دفاعی، دارویی یا غذایی هدایت شده است میتوان در ایران نیز بنگاههای کوچک و متوسط را در این مسیر حمایت کرد و حتی مشاغل خانگی میتوانند در چنین دورههایی نقش مهمی در تأمین نیازهای کشور ایفا کنند.
source