مشکل دریافت نکردن پیامک ایرانسل 📥 میتواند به دلایل مختلفی از جمله انتخاب حالت پرواز، آنتندهی ضعیف و یا اختلال از سمت اپراتور و مسدود شدن سیمکارت ارتباط داشته باشد.
برای حل این موضوع باید از راهکارهایی مانند تنظیم مجدد مرکز پیامک (SMS Center) و یا غیرفعال کردن برنامههای مسدود کننده اس ام اس کمک بگیریم. البته گاهی لازم است گوشی را ریاستارت کرده و یا سیستم عامل آن را آپدیت کنیم. اگر شما هم با این مسئله روبرو هستید، پیشنهاد میکنیم تا پایان با ما همراه بمانید.
حل مشکل نیامدن اس ام اس ایرانسل
Fix Not Receiving SMS With Irancell Sim-cards
عدم دریافت پیامک از جمله مشکلات رایجی است که بسیاری از ما آن را تجربه کردهایم. گاهی علاوه بر دریافت نکردن پیامک، حتی امکان ارسال پیام کوتاه نیز وجود ندارد که خود موجب سردرگمی کاربران میشود. البته چنین ایراداتی نه تنها در ایرانسل بلکه در سایر اپراتورهای مهم کشور از جمله همراه اول و رایتل هم قابل مشاهده هستند.
دلایل دریافت نکردن پیامک در سیمکارت ایرانسل
قبل از هرچیز باید به بررسی دلایلی بپردازیم که میتوانند باعث ایجاد اختلال در روند دریافت و یا ارسال پیامک شوند. برخی از این موارد به اختلالات اپراتور ایرانسل مربوط بوده و بعضی هم به دلیل دستکاری تنظیمات دریافت پیامک توسط کاربران و یا باگهای نرمافزاری گوشی ارتباط دارند.
۱- پر بودن حافظه پیامک گوشی
گوشی هوشمند شما میتواند هزاران پیامک را ذخیره کند، اما در هر صورت ممکن است حافظه بخش صندوق پیامها یا Inbox پر شود. این موضوع در گوشیهای ساده بیشتر قابل مشاهده است، چون آنها حافظه ذخیرهسازی کمتری دارند.
۲- فعال نبودن سرویس پیامک
یکی دیگر از دلایل مشکل پیامک ایرانسل، فعال نبودن این سرویس روی خط سیم کارت شماست. احتمال دارد این سرویس به اشتباه توسط ایرانسل غیرفعال شده باشد.
۳- مشکلات نرم افزاری گوشی
گاهی مشکل دریافت نکردن اس ام اس خط ایرانسل ارتباطی به سیم کارت شما ندارد و مشکلات نرم افزاری گوشی باعث به وجود آمدن این موضوع میشوند. در واقع باگ یا اختلال نرم افزاری میتواند مانع ارسال یا دریافت پیامکها شود.
۴- مشکل در شماره مرکز پیامک (SMS Center)
هر اپراتور دارای یک شماره مرکز پیامک به خصوص است. اگر این شماره روی گوشی شما به درستی تنظیم نشده باشد، نمیتوانید پیامکهای مختلف را دریافت کرده و یا آنها را ارسال کنید.
۵- حالت پرواز یا نبودن آنتندهی
با قرار دادن گوشی خود در حالت پرواز جلوی فعال سازی پیامک ایرانسل را میگیرید. علاوه بر این، حضور در مناطقی که آنتندهی ضعیفی دارند موجب دریافت نکردن اس ام اس ایرانسل میشود.
۶- بلاک بودن فرستنده یا استفاده از اپهای مدیریت پیامک
اگر با مشکل عدم دریافت پیامک ایرانسل مواجه هستید، شاید فرستنده SMS را به اشتباه بلاک کردهاید. فراموش نکنید که اپلیکیشنهایی مانند برنامههای آنتی اسپم و Truecaller در برخی از موارد پیامکهای دریافتی را فیلتر میکنند.
۷- اختلال از سمت اپراتور یا مسدود شدن سیمکارت
در برخی از شرایط حساس، اپراتور هایی مانند ایرانسل جلوی دسترسی به سرویس پیامک را میگیرند و یا این خدمات را محدود میکنند. اختلالات سیستمی در دکلهای مخابراتی هم میتوانند باعث مشکل عدم دریافت پیامک ایرانسل در گوشی شیائومی و برندهای دیگر شوند.
روشهای رفع مشکل دریافت نکردن پیامک ایرانسل
خوشبختانه در اکثر موارد با انجام دادن چند اقدام ساده میتوانید دوباره سرویس دریافت پیامک ایرانسل را فعال کنید. البته نباید از حذف کردن پیامکهای به دردنخور و اطمینان از سالم بودن سیمکارت هم چشمپوشی کرد.
۱- خالی کردن حافظه پیامکها
اولین اقدامی که باید به سراغ آن بروید، پاک کردن پیامکهای قدیمی است. پیشنهاد میکنیم در ابتدا پیامکهای تبلیغاتی را حذف کنید که عملاً کاربردی ندارند و تنها فضای ذخیرهسازی گوشی شما را اشغال میکنند.
۲- بررسی شماره مرکز پیامک
تنظیم دوباره شماره مرکز پیامک یکی دیگر از روشهای حل مشکل دریافت نکردن SMS ایرانسل است. برای این کار در اپلیکیشن پیامها یا Messages به بخش Setting یا تنظیمات بروید.
روی Additional Settings یا سایر تنظیمات تپ کنید.
حالا گزینه Short Message Service Center یا مرکز خدمات پیام کوتاه را انتخاب کنید.
مطمئن شوید که شماره مرکز پیامک ۹۸۹۳۵۰۰۵۰۰۱۰+ است.
در برخی از گوشیها باید خودتان این شماره را وارد کرده و سپس گزینه Save یا ذخیره را بزنید. در گوشیهای آیفون نمیتوان شماره مرکز پیامک را عوض کرد.
۳- خاموش و روشن کردن گوشی
خاموش و روشن کردن یا ریاستارت گوشی یکی از روشهای ساده، اما کاربردی برای بازیابی تنظیمات دریافت پیامک ایرانسل است و میتوانید از آن کمک بگیرید.
۴- قرار دادن سیمکارت در یک گوشی دیگر
سیمکارت خود را از گوشی خارج کنید و آن را در یک گوشی دیگر بگذارید. کمی صبر کنید و ببینید که آیا در گوشی دوم پیامکها دریافت میشوند یا نه. اگر خطای مجاز نبودن سیمکارت نمایش داده شد، به احتمال زیاد سیمکارت آسیب فیزیکی دیده است.
۵- استفاده از کدهای دستوری ایرانسل
شما میتوانید با گرفتن کد دستوری #۵۵۵*۴*۲* مطمئن شوید که سرویس پیامک سیمکارتتان فعال است.
۶- غیرفعال کردن برنامههای مسدودکننده پیامک
اگر از برنامههایی مانند پیامرسانهای جانی، آنتی ویروس و یا برنامههای مسدودکننده پیامک استفاده میبرید، آنها را موقتاً غیرفعال کنید. همانطور که گفتیم بعضی از این برنامهها جلوی دریافت پیامکها را میگیرند.
۷- بررسی تنظیمات حالت هواپیما و شبکه
اطمینان حاصل کنید که گوشیتان در حالت پرواز یا AirPlane Mode قرار ندارد و به شبکه مخابراتی ایرانسل متصل است. وقتی که گوشی در حالت پرواز باشد، خطوط مربوط به نمایش میزان آنتندهی در بالای صفحه قابل مشاهده نیستند.
اگر گوشی اندرویدی دارید، کافی است نوار نوتیفیکیشنها یا اعلانها را به سمت پایین بکشید.
اگر آیکون شبیه به هواپیما فعال بود، روی آن یکبار تپ کنید تا AirPlane Mode غیرفعال شده و گوشی دوباره به دکلهای مخابراتی وصل شود. در آیفون هم باید به Control Center بروید و با تپ کردن روی آیکون هواپیما گزینه AirPlane Mode را خاموش کنید.
۸- بروزرسانی سیستم عامل گوشی
شاید شما هم از جمله کاربرانی باشید که گوشی خود را هیچ وقت بروز نمیکنند. باید بگوییم که این موضوع میتواند موجب ایجاد اختلال در دریافت پیامک شود و مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. همیشه بروزرسانیهای جدید سیستم عامل گوشی خود را دریافت کرده و آنها را نصب کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که اپلیکیشن مخصوص دریافت پیامکها آپدیت است.
۹- بررسی محتوای پیامک در اندروید
در بعضی از موارد، گوشیهای اندرویدی به صورت خودکار پیامکهایی که دارای یک سری کلمات و الفاظ مشخص باشند را در بخش اسپم یا هرزنامه قرار میدهد. برای حذف این قابلیت در اندروید ابتدا اپلیکیشن Google Messages را باز کرده و روی عکس پروفایل کاربری خود تپ کنید.
حالا به بخش تنظیمات بروید.
در این قسمت روی Protection and Safety یا حفاظت و امنیت تپ کنید.
گزینه Spam Protection یا محافظت در برابر اسپم را غیرفعال کنید.
اگر مشکلتان حل نشد، این گزینه را دوباره فعال کنید تا حداقل از شر پیامکهای تبلیغاتی راحت شوید.
۱۰- بهم خوردن تنظیمات APN
با تنظیم مجدد APN یا نقاط دسترسی میتوانید مواردی مانند عدم ارسال پیامک و یا قطع و وصل اینترنت سیمکارت را حل کنید. برای این کار در اندروید ابتدا به سراغ Setting یا تنظیمات گوشی بروید و گزینه Sim cards and Mobile Networks را انتخاب کنید.
روی نام سیمکارت خود تپ کنید.
به سراغ Access Point Names یا نام نقاط دسترسی بروید.
گزینه Add یا اضافه کردن را لمس کنید.
در بخش Name و APN عبارت Irancell-GRPS را تایپ کنید.
تنظیمات جدید را ذخیره کنید و منتظر بمانید تا اتصال شما دوباره برقرار شود.
اگر از آیفون استفاده میکنید و میخواهید APN سیمکارت ایرانسل را عوض کنید، ابتدا به Setting بروید و روی Cellular تپ کنید.
حالا Network Selection را انتخاب کنید.
در این بخش روی Cellular Data بزنید.
گزینه APN را لمس کنید و عبارت irancell-GPRS را در آن تایپ کنید.
۱۱- تماس با پشتیبانی ایرانسل
چنانچه هیچ یک از روشهایی که به آنها اشاره کردیم موثر نبود، بهتر است به وسیله سیم کارت ایرانسل خود با شماره ۷۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ تماس بگیرید. با کارشناسان ایرانسل صحبت کنید و مشکل خود را با آنها در میان بگذارید. مراجعه به دفاتر خدماتی این اپراتور یک روش مناسب برای فعالسازی خدمات پیامک یا اینترنت سیمکارت ایرانسل است.
نکته مهم
اگر پیامکهای بانکی یا پیامکهای مربوط به تأیید کد برنامههای مختلف (OTP) را دریافت نمیکنید، شاید سرویس دریافت این نوع SMS روی خط شما بسته شده باشد. برای فعالسازی مجدد دریافت پیامکهای بانکی باید کد #۵۰۰*۱*۱*۲*۱* را شمارهگیری کنید.
جمع بندی
مشکل دریافت نکردن پیامک ایرانسل به دلایل مختلفی مانند پر شدن حافظه گوشی، فعال نبودن سرویس SMS و یا کاهش میزان آنتندهی ارتباط دارد. در اکثر موارد با انجام اقداماتی مانند روشن و خاموش کردن گوشی، تنظیم مجدد مرکز پیامک و غیرفعال کردن برنامههای مسدودکننده میتوانید این ایراد مهم را رفع کنید.
سوالات متداول
چرا سیمکارت مسدود ایرانسل پیامک دریافت نمیکند؟
وقتی سیمکارت شما در حالت مسدودی قرار میگیرد به طور کامل از شبکه خارج میشود و نمیتواند با دکلهای مخابراتی ارتباط برقرار کند. برای رفع مسدودی باید به مراکز خدماتدهی ایرانسل مراجعه کرده و دوباره سیم کارت خودتان را فعال کنید.
نظرات و پیشنهاد شما؟
به نظرتان چه عوامل دیگری باعث به هم خوردن تنظیمات پیامک سیمکارت ایرانسل میشوند؟ آیا این مشکل در سیمکارت همراه اول و رایتل شما هم رخ میدهد؟ شما از چه روشهایی برای فعال کردن سرویس پیامک ایرانسل استفاده میکنید؟
source