1
در حالیکه هنوز هیچ تصویر جاسوسی از بازگشت سلیکا منتشر نشده، تویوتا طی دو سال گذشته بهطور جدی درباره احتمال احیای این خودروی اسپرت مقرونبهصرفه صحبت کرده است. حتی در فصل دوم انیمه Grip نیز یک تیزر بسیار گذرا از آن دیده شد. اکنون طبق گفتههای معاون ارشد برنامهریزی محصولات در آمریکای شمالی، توسعه نسل هشتم این خودرو در مرحلهای «نسبتاً پیشرفته» قرار دارد.
تایید وجود نسخههای آزمایشی توسط مدیر ارشد تویوتا
کوپر اریکسن در گفتگو با MotorTrend تأیید کرد که نسخههای اولیه بازآفرینیشدهی سلیکا هماکنون در حال تست میدانی هستند. جالبتر آنکه، تویوتا به برخی از نمایندگیها اجازه داده تا در پشت درهای بسته، نگاهی اولیه به نمونههای طراحیشده و اسکچهای اولیه بیندازند. در حالیکه ظاهر نهایی خودرو هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد، اریکسن بهوضوح اعلام کرد که تمامی رندرهای منتشر شده در شبکههای اجتماعی نادرست هستند.
پیشرانه: بنزینی، هیبریدی یا برقی؟
در مورد موتور، هیچ گزینهای بهطور قطعی تایید یا رد نشده است. اریکسن احتمال استفاده از موتور درونسوز را رد نکرد، اما گزینه هیبرید نیز همچنان روی میز باقی مانده است. در صورتیکه این خودرو به سمت فناوری هیبریدی برود، میتواند رقیب جدیدی برای هوندا پرلود باشد؛ نامی که عاشقان خودرو با آن خاطرات فراوانی دارند.
از سوی دیگر، احتمال عرضه نسخه کاملاً برقی بسیار کم است؛ بهویژه با توجه به سخنان اخیر رئیس هیئتمدیره تویوتا، آکیو تویودا، که علاقه شخصیاش به خودروهای اسپرت با «بوی بنزین و صدای موتور بلند» را ابراز کرده است.
آیا سلیکا به بازار آمریکا بازمیگردد؟
گرچه هنوز خبری رسمی درباره عرضه نسل جدید سلیکا در بازار آمریکای شمالی منتشر نشده، پیشرفت قابلتوجه مراحل توسعه نشان میدهد که احتمال این اتفاق بالاست. البته در صورت عدم عرضه در آمریکا، این نخستینبار نخواهد بود که یک خودروی پرطرفدار از زیرمجموعه Gazoo Racing وارد خاک ایالات متحده نمیشود.
تجربههای مشابه: وقتی آمریکا از مدلهای داغ محروم میشود
- GR Yaris: هاچبک کوچکی که وارد آمریکا نشد تا بازار GR Corolla را تحتالشعاع قرار ندهد
- Lexus LBX Morizo RR: محصولی دیگر با همان موتور سه سیلندر توربوشارژ، تنها مخصوص بازار ژاپن
نبود تصویرهای واقعی از نسل جدید سلیکا احتمالاً به این معناست که برای دیدن آن باید مدت زیادی صبر کنیم. در بهترین حالت، بعید بهنظر میرسد این خودرو قبل از سال ۲۰۲۷ به بازار برسد.
آیندهی هیجانانگیز تویوتا در دنیای خودروهای اسپرت
تویوتا تنها روی سلیکا تمرکز نکرده است. این برند ژاپنی تأیید کرده که سوپرا بازخواهد گشت، و احتمالاً از خودروی مفهومی موتوروسطی که پیشتر امسال رونمایی شد، نیز محصول نهایی تولید خواهد شد. آیا ممکن است شاهد بازگشت MR2 باشیم؟ جالب است بدانید نام این خودرو هم در تیزر ظاهر شده بود.
ورزشکار تمام برقی: آینده با FT-Se
فراموش نکنیم که تویوتا نسخهای کاملاً برقی از خودروهای اسپرت را نیز در دست توسعه دارد. آخرین بهروزرسانی درباره کانسپت FT-Se نشان میدهد که این خودرو هنوز در مراحل طراحی قرار دارد. طبق گفته هیدهآکی اییدا، مدیر پروژه در تیم طراحی Gazoo Racing، این خودروی الکتریکی پس از سال ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد.
ویژگیهای مورد انتظار FT-Se:
- سامانه دو موتوره با چهار چرخ متحرک (AWD)
- پک باتری نسل جدید
- شتاب صفر تا صد در کمتر از ۳ ثانیه (حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت)
ستاره بعدی ممکن است یک لکسوس باشد
هیجانانگیزترین خودروی عملکرد بالای تویوتا شاید با نشان لکسوس عرضه شود. کانسپت GR GT3 احتمالاً به یک سوپراسپرت جادهای تحت برند لکسوس تبدیل میشود که احتمالاً با نام LFR شناخته خواهد شد. شایعات حاکی از آن است که این خودرو به موتور هشت سیلندر V شکل با دو توربو مجهز خواهد بود، هرچند هنوز هیچچیز تایید نشده است.
آیا جایی برای سلیکا در ترکیب فعلی وجود دارد؟
بازار خودروهای اسپرت همچنان محدود و خاص است، اما تویوتا نوید آیندهای هیجانانگیز را میدهد. با در نظر گرفتن حضور مدلهایی چون GR86، سوپرا، GR یاریس، GR کرولا، سلیکا، MR2 و لکسوس LFR، بهنظر میرسد ترکیب خودروهای اسپرت تویوتا در چند سال آینده بسیار متراکم شود.
البته این مسئله لزوماً شکایتی برای علاقهمندان ایجاد نمیکند، اما شاید حسابداران تویوتا نظرات دیگری داشته باشند.
source