در ایالات متحده، عملکرد دانش‌آموزان در ریاضی طی دهه‌های گذشته به طور مداوم کاهش یافته و در مقایسه با سایر کشورهای توسعه‌یافته، معمولاً در یک‌چهارم پایینی جدول رتبه‌بندی قرار دارد. پاندمی کووید-۱۹ نیز این بحران را تشدید کرد.

استفاده از علوم رفتاری در کلاس درس

مطالعه‌ای جدید که توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا در چارچوب ابتکار «تغییر رفتار برای همیشه» (BCFG) انجام شده، نشان می‌دهد که ارسال پیام‌های کوتاه و هدفمند به معلمان می‌تواند تا حدی به بهبود وضعیت کمک کند.

این مطالعه که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده، بررسی کرده که آیا ایمیل‌های طراحی‌شده بر اساس اصول علوم رفتاری می‌توانند رفتار معلمان را تغییر دهند و به یادگیری دانش‌آموزان کمک کنند یا خیر.

تأثیر مداخلات رفتاری بر معلمان

تحقیقات قبلی نشان داده است که مداخلات رفتاری می‌توانند انگیزه و عملکرد دانش‌آموزان را افزایش دهند. اما در این مطالعه، محققان توجه خود را به معلمان معطوف کردند.

آنجلینا داکورث، سرپرست این پژوهش و استاد دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید:
“نتایج ما نشان داد که پیام‌های ساده و کم‌هزینه می‌توانند به معلمان کمک کنند تا پیشرفت دانش‌آموزان در ریاضی را تقویت کنند. این تأثیرات حتی تا هشت هفته پس از توقف ارسال ایمیل‌ها نیز باقی ماندند.”

این پروژه با همکاری پلتفرم آموزشی Zearn Math، که توسط میلیون‌ها معلم و دانش‌آموز استفاده می‌شود، اجرا شد.

یک مطالعه گسترده روی پیشرفت ریاضی

این تحقیق یک آزمایش کوچک نبود، بلکه در مقیاسی بزرگ اجرا شد. بیش از ۱۴۰ هزار معلم و حدود ۳ میلیون دانش‌آموز دبستانی در آن شرکت داشتند. پژوهشگران ۱۵ نوع ایمیل مبتنی بر اصول علوم رفتاری را با یک پیام یادآوری ساده مقایسه کردند.

مطالعه از روش “مگاستادی” استفاده کرد که امکان مقایسه هم‌زمان چندین مداخله را فراهم می‌کند. کتی میلکمن، یکی از نویسندگان تحقیق، توضیح می‌دهد:
“در یک مگاستادی، چندین مداخله روی یک متغیر مشخص آزمایش می‌شوند تا اثرگذاری آن‌ها به طور مستقیم مقایسه شود.”

انواع مداخلات رفتاری

هر ایمیل بر اساس یکی از اصول علوم رفتاری طراحی شده بود. برخی از آن‌ها شامل:

  • تشویق معلمان به برنامه‌ریزی مشخص برای استفاده از Zearn Math در هفته آینده
  • یادآوری نیازها و توانایی‌های دانش‌آموزان برای افزایش حس همدلی
  • ارسال گزارش‌های شخصی‌سازی‌شده درباره پیشرفت دانش‌آموزان

تأثیر کوچک اما قابل اندازه‌گیری

بررسی نتایج نشان داد که در مجموع، پیام‌های رفتاری باعث افزایش ۱.۸۹٪ در پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان طی چهار هفته‌ای شد که معلمان ایمیل‌ها را دریافت می‌کردند.

هرچند این تأثیر کوچک بود، اما از لحاظ آماری معنادار بود. برخی ایمیل‌ها تأثیر بیشتری داشتند؛ به عنوان مثال، موثرترین پیام باعث افزایش ۵.۰۶٪ در پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان شد.

داکورث توضیح می‌دهد:
“پیام‌هایی که به پیشرفت دانش‌آموزان یک معلم اشاره داشتند، مؤثرتر از پیام‌های عمومی بودند. این موضوع مطابق با یافته‌های علوم رفتاری است که نشان می‌دهد افراد وقتی بازخورد مستقیماً به اهداف شخصی آن‌ها مرتبط باشد، انگیزه بیشتری دارند.”

نقش مداخلات کوچک در حل مشکلات بزرگ

با وجود این نتایج امیدوارکننده، محققان تأکید دارند که این نوع ایمیل‌ها تنها بخشی از راه‌حل هستند. میلکمن می‌گوید:
“نتایج ما نشان می‌دهد که برای حمایت بیشتر از دانش‌آموزان، باید از مداخلات قوی‌تری در کنار این ایمیل‌های یادآوری استفاده کنیم.”

داکورث همچنین پیشنهاد می‌دهد که دلیل اثربخشی داده‌های شخصی‌سازی‌شده باید بیشتر بررسی شود:
“استفاده از انگیزه‌های درونی معلمان برای کمک به دانش‌آموزان ممکن است رویکردی مقرون‌به‌صرفه باشد که می‌تواند در کنار روش‌های دیگر، مانند پاداش‌های عملکردی، به کار گرفته شود.”

تأثیر بر سیاست‌های آموزشی

محققان قصد دارند مطالعات بیشتری انجام دهند تا:

  • تأثیرات بلندمدت این مداخلات را بهتر درک کنند.
  • علل موفقیت برخی ایمیل‌ها نسبت به بقیه را کشف کنند.

داکورث تأکید می‌کند:
“هرچه بهتر بفهمیم چرا یک روش کارآمد است، می‌توانیم از آن برای ایجاد تغییرات مثبت قدرتمندتر استفاده کنیم. این تحقیقات می‌تواند به سیاست‌گذاری‌های آموزشی هوشمندتر و مؤثرتر منجر شود.”

در دنیایی که ایجاد تغییرات گسترده در نظام آموزشی دشوار به نظر می‌رسد، این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه علم رفتاری می‌تواند به معلمان و دانش‌آموزان کمک کند—حتی با یک پیام ساده در ایمیل.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *