به گزارش پارتیزان، در جریان این بحران، پرندههای قدیمی C-2 Greyhound ناوگان نیروی دریایی با وجود سن بالا مجدداً بهکار گرفته شدند تا پشتیبانی لجستیکی ناوهای هواپیمابر را در سراسر جهان حفظ کنند. اما این راهکار اضطراری، صرفاً یکمُسَکِن موقت بود، چراکه طبق برنامه، ناوگان C-2 در سال ۲۰۲۶ بهطور کامل بازنشسته خواهد شد.

C-2 Greyhound
با حذف C-2، تمامی مسئولیتهای حیاتی «ارسال محموله به ناو» بر دوش CMV-22B خواهد افتاد. این نسخه از Osprey که در سال ۲۰۲۱ وارد خدمت عملیاتی شد، بهدلیل قابلیت نشستوبرخاست عمودی، توان پرواز در مسیرهای انعطافپذیر، انتقال بارهای حجیم همچون موتورهای F135 جنگندههای F-35C، و انجام سوختگیری هوایی، از نظر مفهومی جایگزینی پیشرفتهتر برای C-2 بهشمار میرود. همچنین، برخلاف C-2 که نیازمند باند فرود روی ناو است، Osprey میتواند روی بیشتر شناورها یا بیشتر سطحهای زمین، مستقر شود.

CMV-22B
با اینحال، سابقهی فنی و ایمنی V-22 همواره محل بحث بوده است. برنامه توسعه آن با چالشهای فنی فراوان همراه بوده و سابقهی وقوع سوانح مرگبار در رزومه آن وجود دارد. گرچه پس از سانحه سال ۲۰۲۳، عملیات پروازی بهصورت مرحلهای از سر گرفته شد، اما همچنان محدودیتهای جدی عملیاتی برای این پرنده پابرجاست و بازگشت به نرخ پروازی عادی تا اواسط ۲۰۲۵ پیشبینی میشود.
source