تأخیر پرواز همیشه یکی از مسائل دردسرساز بوده و هیچ مسافری دوست ندارد پروازش با تأخیر مواجه شود؛ اما چطور می‌توانیم بفهمیم پروازمان تأخیر دارد یا خیر؟ برای اطلاع از تأخیر پرواز راه‌های مختلفی وجود دارد؛ معمولاً اطلاع از تأخیر پروازهای خارجی خیلی راحت‌تر از پروازهای داخلی است. درصورتی‌که با رزرو بلیط هواپیما راهی سفری هستید و میخواهید از وضعیت پرواز خود مطلع شوید، با ما همراه باشید تا فوت و فن‌های اطلاع از تأخیر پرواز را یاد بگیرید.

یک مرد در فرودگاه از تاخر پرواز خود کلافه شده

دلایل تاخیر پرواز

برگزارشدن پرواز با تأخیر طولانی دلایل متعددی دارد که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم. شما به‌عنوان مسافر حق دارید بدانید که چرا پروازتان با تأخیر مواجه شده و حقوق شما در مورد این تأخیر چیست!

 تأخیر عملیاتی پرواز

اگر خدمه پرواز دیرتر برای سفر آماده شوند و یا بارگیری چمدان‌ها با تأخیر مواجه شود، پرواز هم به همان نسبت دیرتر انجام می‌شود تا تمام عوامل مورد نیاز برای امنیت پرواز آماده شود.

 تأخیر به دلیل مشکلات جوی

اگر باران، برف، مه و طوفان شود احتمال برگزاری پرواز با تأخیر بالا می‌رود و علت آن امنیت بیشتر مسافران در حین پرواز است؛ هرگونه نامساعد بودن هوا می‌تواند منجر به خطر جدی در پرواز شود.

 تأخیر به علت نقص فنی هواپیما

هواپیماها در ایران از عمر بالایی برخوردار هستند و به همین نسبت نیاز به نگهداری بیشتر برای سفر دارند و طبیعی است که پیش از پرواز نیاز به بازرسی مجدد داشته باشد؛ گاهی در این بازرسی‌ها متوجه نقص فنی در هواپیما می‌شوند و اگر قابل‌رفع شدن باشد، پرواز با تأخیر انجام می‌شود و در غیر این صورت پرواز را لغو می‌کنند.

 تأخیر به دلیل ترافیک هوایی

در کشورهای خارجی معمولاً ترافیک هوایی بسیار زیادی وجود دارد و اغلب تأخیر پروازها به علت ترافیک هوایی و نیاز به فضای مناسب برای فرود و یا پرواز است. برخی از پروازهای خارجی از آسمان ایران عبور می‌کنند و این موضوع می‌تواند منجر به ترافیک هوایی شود.

 تأخیر در پرواز به علت دیر رسیدن مسافران

اگر مسافری بار خود را تحویل داده باشد؛ ولی سوار هواپیما نشده باشد، هواپیما باید چند دقیقه منتظر رسیدن مسافر بماند و همین منجر به تأخیر پرواز می‌شود.

 تأخیر به علت پذیرایی

گاهی پذیرایی ایرلاین‌ها طول می‌کشد و پرواز دیرتر انجام می‌شود!

اطلاع از تاخیر پرواز داخلی

برای اطلاع از پروازهای داخلی می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید:

تماس با فرودگاه شهر یا کشور مبدا

اگر هنوز به فرودگاه نرفته‌اید و یا وضعیت هوا به‌گونه‌ای است که حدس می‌زنید احتمال تأخیر پرواز وجود دارد بهتر است با شماره 199 تماس گرفته و از آخرین اطلاعات پرواز خود مطلع شوید؛ این شماره متعلق به اطلاعات پرواز فرودگاه‌هاست و برای پروازهای داخلی و پروازهای خارجی از مبدأ ایران استفاده می‌شود.

تماس گرفتن با آژانس هواپیمایی

با آژانسی که بلیط خود را از آن تهیه کرده‌اید تماس بگیرید و از عدم تأخیر پرواز مطمئن شوید؛ معمولاً ایرلاین‌ها بلافاصله پس از مطلع شدن از تأخیر آن را به نمایندگان خود اطلاع می‌دهند و اگر آژانس هواپیمایی به طور مستقیم بلیط را از ایرلاین رزرو کرده باشد می‌تواند به شما تأخیر احتمالی را گزارش دهد.

چک کردن سایت رسمی ایرلاین

راه ساده‌تر چک‌کردن سایت رسمی ایرلاینی است که بلیط را از آن رزرو کرده‌اید؛ برای اطلاع از تاخیر پرواز ایران ایر یا اطلاع از تاخیر بلیط هواپیما ماهان کافی است وارد وب‌سایت اصلی ماهان به آدرس https://www.mahanair.co.ir/fa/ شده و با واردکردن کد رزرو خود از آخرین وضعیت پرواز مطلع شوید.

اطلاع از وضعیت بلیط هواپیما ماهان در وبسایت ماهان

چک کردن اپلیکیشن ایرلاین ها

درصورتی‌که نرم‌افزار ایرلاین را روی گوشی داشته باشید با مراجعه به بخش وضعیت پرواز می‌توانید از تأخیر پرواز به‌صورت لحظه‌ای مطلع شوید.

چک کردن صفحات شبکه اجتماعی ایرلاین ها

گاهی اوقات ایرلاین‌ها در صفحات مجازی خود تأخیر پروازها را اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ در این صورت به‌سرعت از تأخیرهای احتمالی پروازتان مطلع می‌شوید.

اطلاع رسانی از طریق پیامک

بعضی ایرلاین‌ها هنگام خرید بلیط هواپیما از شما شماره تماس می‌خواهند که در صورت هرگونه تغییر در وضعیت پرواز، آن را از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی کنند.

مراجعه حضوری به دفتر ایرلاین در فرودگاه

بیشتر ایرلاین‌ها در فرودگاه‌های سراسر کشور دفتری دارند که در صورت بروز هر گونه مشکل مسافران می‌توانند به آنجا مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند؛ برای دریافت اطلاعات لازم در مورد تأخیر پرواز باید به این دفاتر مراجعه کنید.

مراجعه به تابلو پرواز در فرودگاه

درصورتی‌که پروازی با تأخیر انجام شود روی تابلو پرواز اطلاعات مورد نیاز برای مسافران درج می‌شود تا فوراً از تأخیر اطلاع پیدا کنند؛ اگر در فرودگاه هستید بهتر است به تابلو پروازها مراجعه کنید.

یک مرد مقابل تابلو اعلانات پرواز فرودگاه برای اطلاع از وضعیت پرواز خود

اطلاع از تاخیر پرواز خارجی

برای اطلاع از تأخیر پروازهای خارجی می‌توانید با شماره 199 تماس بگیرید تا اطلاعات لازم در مورد پروازها از مبدأ و یا به مقصد ایران را بررسی کرده و میزان تأخیر را به شما گزارش دهند.

 پیگیری از طریق سایت flightradar24

وب‌سایت‌هایی مانند flightradar24 و flightaware نیز اطلاعات لحظه‌ای پروازها را در اختیارتان قرار می‌دهند و به‌صورت آنلاین می‌توانید پرواز دوستان خود را رصد کنید. در این سایت‌ها مدت‌زمان رسیدن و تعجیل یا تأخیر پروازها را به شما نشان می‌دهد و اگر دسترسی به شماره‌پرواز ندارید کافی است مبدأ و مقصد را وارد کنید تا پرواز را نشان دهد.

 پیگیری از سایت رسمی ایرلاین خارجی

اگر بلیط را از ایرلاین خارجی رزرو کرده‌اید می‌توانید به سایت رسمی آن مراجعه کرده و با واردکردن شماره‌پرواز از آخرین وضعیت پرواز مطلع شوید.

رده های تاخیر پرواز

همیشه تأخیر برای 10 الی 15 دقیقه نیست و رده‌های مختلفی دارد. به‌طورکلی پرواز می‌تواند کمتر از یک ساعت، بین 1 تا 2 ساعت و بین 2 تا 5 ساعت تأخیر داشته باشد که حقوق مسافر برای هر یک متفاوت است.

حقوق مسافر در صورت تاخیر پرواز

درصورتی‌که پرواز با تأخیر انجام شود ایرلاین‌ها موظف به انجام اقداماتی برای مسافران هستند تا خسارت وارد شده را جبران کنند.

تاخیر کمتر از یک ساعت

اگر پرواز کمتر از 1 ساعت تأخیر داشته باشد ایرلاین موظف است به‌صورت محترمانه به تمام مسافران این تأخیر را اعلام کند.

تاخیر بین ۱ تا ۲ ساعت

برای پروازهایی که بیش از 1 ساعت تأخیر دارند و در کمتر از 2 ساعت پرواز انجام می‌شود، ایرلاین موظف به اطلاع‌رسانی محترمانه و پذیرایی نوع اول از مسافران است (نوشیدنی و کیک). البته باید پذیرایی را به نحوی انجام دهد که مانع از پرواز به‌موقع نشود (مثلاً در 10 دقیقه باقی‌مانده به پرواز، زمان مناسبی برای پذیرایی نیست و باید زودتر پذیرایی را آغاز کند).

پذیرایی ایرلاین از مسافران برای تاخیر پرواز بین 1 تا 2 ساعت

تاخیر بین ۲ تا ۴ ساعت

اگر پروازتان بیش از 2 ساعت تأخیر داشته باشد، علاوه بر اطلاع‌رسانی‌های لازم و پذیرایی نوع اول و دوم، ایرلاین باید بدون جریمه بلیط را استرداد و وجه را بدون هیچ کسوراتی به شما بازگرداند. علاوه‌برآن باید بلیط جایگزینی برایتان پیدا کند تا بتوانید سفرتان را ادامه دهید (هزینه بلیط جایگزین بر عهده شماست).

تاخیر بیش از ۴ ساعت

اگر پرواز بیش از 4 ساعت تأخیر داشته باشد، ایرلاین موظف است علاوه بر پرداخت هزینه بلیط، غرامتی برابر با مبلغ بلیط به مسافر بپردازد و در غیر این صورت مسافر حق شکایت دارد. در این زمان باید جایی برای استراحت مسافر و پذیرایی‌های لازم او فراهم کند. در صورت نیاز باید بلیط جایگزین برای مسافر پیدا کند که هزینه‌اش با خود مسافر است (به علت دریافت هزینه بلیط و غرامت).

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *