شفقنا رسانه- طی هفته های اخیر که قیمت ارز و طلا درحال رکورد زدن هست، برخی مقامات و مسئولان، رسانه ها و خبرنگاران را به حفظ آرامش و دامن نزدن به جو روانی موجود در بازار و مصلحت اندیشی برای شرایط کشور توصیه می کردند. البته که این اندرز در جایگاه خود موثر خواهد بود، اما آیا وضعیت فعلی ربطی به جو روانی یا فضاسازی رسانه ای دارد؟ یک اقتصاددان می گوید: خبرنگاران در این شرایط باید به دنبال انعکاس واقعیت ها باشند ولی از طرف دیگر همانطور که دولت و حاکمیت انتظار دارد رسانه ها به این جو روانی دامن نزنند و برنگرانی ها نیافزایند، باید رسانه ها هم صدا و مسائل مردم را به گوش مسئولان و حاکمان برسانند و نباید این جریان یک طرفه باشد. در این شرایط حساس و اضطراری، رسانه ها نباید به خاطر جذب مخاطب غلو کنند و التهاب ایجاد کنند و نباید تیترهای مهیجی بزنند که گویای واقعیت نیست یا فراتر از واقعیت است.
مرتضی افقه استاد دانشگاه و اقتصاددان درباره اهمیت انعکاس واقعیت های درباره موضوعات اقتصادی به مردم به شفقنا رسانه می گوید: یکی از عوامل تاثیر گذار بر تقاضا که به صورت غیر مستقیم بر قیمت کالا تاثیر می گذارد، انتظارات است. در شرایط فعلی کشور، انتظارات، متغیر فعال و تاثیر گذار است. زمانیکه انتظارات یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت کالاهاست، طبیعی است وقتی مردم اطلاعات بیشتری از آینده اقتصادی داشته باشند، بر این روند تاثیر گذار خواهد بود.
او ادامه می دهد: اینکه مقامات رسانه و خبرنگاران را به دامن نزدن توصیه می کنند می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. اما با توجه به اینکه امروزه مردم دسترسی های وسیعی به رسانه های آزاد دارند، اگر رسانه های داخلی حرفی و واکنشی نداشته باشند، اتفاقا می تواند نتیجه عکس و منفی داشته باشد. به این معنا که وقتی مخاطب می بیند که رسانه ها داخلی واقعیت ها را منتشر نمی کنند و واقعیت چیزی دیگری باشد که رسانه های خارج آن را اعلام می کنند، آنوقت سلب اعتماد رخ می دهد واین مساله می تواند اثر منفی داشته باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه بر چگونگی عملکرد رسانه ها تاکید می کند و می گوید: خبرنگاران باید به دنبال انعکاس واقعیت های اقتصادی باشند ولی از طرف دیگر همانطور که دولت و حاکمیت انتظار دارند رسانه ها به این جو روانی دامن نزنند، باید رسانه ها هم صدا و مسائل مردم را به گوش مسئولان و حاکمان برسانند و نباید این جریان یک طرفه باشد، بلکه باید صدای مخاطب و رسانه با مسئولان دو طرفه باشد. هر چند در این شرایط حساس و اضطراری، رسانه ها نباید به خاطر جذب مخاطب غلو کنند و التهاب ایجاد کنند و نباید تیترهای مهیجی بزنند که گویای واقعیت نیست یا فراتر از واقعیت است. این موارد را رسانه ها حتما باید رعایت کنند ولی نباید از رسانه ها انتظار داشته باشیم واقعیت را نگویند، چون باعث تمایل مخاطب به رسانه های دیگر می شود که اثر معکوس دارد و اعتماد داخلی از بین می رود.
source