
“گیوم فاوری” مدیرعامل ایرباس در بیانیهای گفت: “با تأیید تقاضای قوی برای محصولات و خدمات ما، برآوردهای خود برای سال 2024 را محقق ساختیم. سالی پر از چالش برای ایرباس بود”.
در سال جدید (2025)، ایرباس قصد دارد 820 هواپیمای تجاری تحویل دهد. در سال گذشته (2024)، این تعداد، 766 هواپیما بود.
شرکت در بیانیه خود گفت که انتظارات خود را برای سال 2025 بر اساس این فرض تنظیم کرده است که هیچ گونه اختلال دیگری در تجارت جهانی، اقتصاد جهانی، ترافیک هوایی یا زنجیره تامین … و توانایی شرکت ایرباس برای ارائه محصولات و خدمات خود رخ نخواهد داد.
اما این پیش بینی تاثیر بالقوه وضع تعرفه های جدید بر فعالیت های ایرباس را شامل نمی شود.
وضعیت ایرباس در تضاد با بوئینگ امریکایی است که در سال 2024 ضررهای زیادی را ثبت کرد. ضرر بوئینگ به دلیل مشکلات کیفی در تولید هواپیما و اعتصاب کارگران این شرکت روی داد. اعتصاب بیش از 50 روز به طول انجامید و دو کارخانه حیاتی اش را فلج کرد.

هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ در سال گذشته میلادی (2024)، 11.82 میلیارد دلار ضرر خالص داشت که بزرگترین ضرر از سال 2020 تاکنون است. در این سال، بوئینگ از پیامدهای دو سانحه هوایی 737 مکس که منجر به کشته شدن 346 نفر شد و کاهش ترافیک هوایی به دلیل همه گیری کووید-19 متضرر شد.
بوئینگ در سال 2024 تنها 348 هواپیما تحویل داد که کمترین تعداد از سال 2024 است. این رقم برای شرکت ایرباس، 766 هواپیما بود.
source