به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، گویا دیگر تعطیل کردن مدارس، آن هم در دقیقه ۹۰ به دمدستیترین و تنها راهکار برای مسئولان کشور تبدیل شده است. حالا بگذریم از بعضی تناقضها که مثلا دربرخی روزهاهوا بهشدت آفتابی است ومدارس تعطیلند و گاهی هم هوا به حدی سرد است که باید دانشآموزان به مدرسه بروند!
این موضوع در حالی است که روز گذشته استانداری تهران به جهت افزایش آلایندگیها و برودت هوا در منطقه که طی ۱۰ سال گذشته بیسابقه بوده، کلیه ادارات و مؤسسات دولتی و غیردولتی، مدارس و مراکز آموزش عالی، بانکها را تعطیل کرد. در تعطیلیهای قبلی که حدود یک ماهی از ابتدای سال تحصیلی را به خود اختصاص میدهد، اینگونه بود که کلاسها در بستر فضای بر خط تشکیل میشدند اما پس از اعلام این خبر حسین صادقی، رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابطعمومی وزارت آموزشوپرورش گفت که فعالیت آموزشی تمامی مدارس استانهایی که بهدلیل شدت برودت هوا تعطیل شده، ممنوع است. چالشی که شاید در آیندهای نهچندان دور شاهد اثرات آن مخصوصا در افت یادگیری دانشآموزان، آن هم دبستانیها باشیم. با وجود اینکه چندی پیش رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش اعلام کرده بود که این وزارتخانه بهدنبال جبران بخشی از زمان آموزش از دسترفته برای این تعطیلیهاست، اما با گذشت تعطیلیهای مکرر مدارس، هنوز راهکار یا برنامه جایگزینی از سوی این وزارتخانه برای دانشآموزان در نظر گرفته نشده است. البته طبق ماده ۸۷ آییننامه اجرایی مدارس، اگر مدیر مدرسه کمبودی در فرآیند آموزش احساس کند، میتواند برای برگزاری کلاسهای جبرانی برنامهریزی داشته باشد اما به نظر میرسد که تعطیلی روز گذشته چالشهایی را برای برخی از مدیران مدارس ایجاد کرد؛ چرا که بسیاری از آنها میگویند که هیچ بخشنامهای مبنی بر دایر نبودن کلاسها در فضای مجازی ابلاغ نشده و همین موضوع آنها را سردرگم کرده است، اما حالا سؤال اینجاست تعطیلیهای پیدرپی دردی از دانشآموزان دوا میکند و کلاسهای آنلاین راهکار مناسبی برای این معضل همیشگی هستند یا نه؟
ماحصل تعطیلات مدارس
خیلی از مسئولانی که کلاسهای درس را تعطیل میکنند بر این باورند که این راهکاری کارآمد برای روزهای آلوده و ناتراز انرژی محسوب میشود اما به جرات میتوان گفت که ماحصل این تعطیلیها چیزی جز افت کیفیت یادگیری دانشآموزان را بهدنبال ندارد. البته مسئولان مختلف هم بر این موضوع اتفاقنظر دارند ولی در نهایت وزارت آموزشوپرورش میگوید که در چنین مسائلی مدارس باید تابع ستاد بحران باشند. همین چندوقت پیش بود که روحا… متفکر آزاد، عضو هیأترئیسه مجلس گفت: «به شدت مخالف تعطیلی مدارس به هر بهانهای هستیم، چرا که این تعطیلات متعدد در کمیت و کیفیت آموزش تأثیر خواهد داشت.» درست است که آموزش مجازی در این شرایط جایگزین و بهعنوان راهکاری در نظر گرفته میشود اما رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در این خصوص بر این باور است که اگرچه فضای مجازی میتواند بهعنوان مکمل یادگیری عمل کند اما در دوره ابتدایی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود.
چرا از روزهای کرونایی درس نگرفتیم؟
روزهای سخت حضور کرونا و خانهنشینی میلیونها دانشآموز در آن دوران، آموزش مجازی را بهعنوان بخشی جداییناپذیر از زندگی دانشآموزان تبدیل کرد. مسألهای که محمدرضا نیکنژاد، کارشناس آموزشوپرورش در گفتوگویش با جامجم هم به آن اشاره میکند و میگوید: «پژوهشها در سایر کشورها روی این موضوع، حاکی از افت ۴۰ درصدی کیفیت آموزشی در سراسر جهان است. بسیاری از کشورها پس از دوران کرونا و درادامه آن به سمت بازسازی و رسیدگی به دانشآموزانی که با افت درسی مواجه بودند، حرکت کردند.» وی همچنین ادامه میدهد: «دوران کرونا به اتمام رسید و جهان متوجه شد که نباید آموزش را تعطیل کرد چرا که پیامدهای فردی، آموزشی و اجتماعی تعطیلی مدارس بسیار زیاد است اما متأسفانه با وجود آمارهای داخلی که حکایت از افت کیفیت آموزشی، بیسوادی دانشآموزان و افت در خواندن و نوشتن دارد، باز هم شاهد تعطیلی مدارس هستیم.»
تعطیلی مدارس، تعطیل!
درحالیکه چندی پیش علی فرهادی،سخنگوی وزارت آموزشوپرورش آمارعجیبی ازیک روزتعطیلی مدارس وهزینه حدود ۱۰۰۰میلیارد تومانی آن، اعلام کرد اما همچنان ترجیح مسئولان بر آموزش آنلاین و تعطیل شدن کلاسهاست. البته نیکنژاد معتقد است که آموزش باید در اولویت جامعه باشدومسیری رابرای آموزش انتخاب کنند که تعطیلی برای آن تابو و سخت باشد.به هرحال مسئولان باید راهکاری را با توجه به ادامهدار بودن بحران انرژی و مسائل دیگر بیندیشند تا کمتر آسیبی به نظام آموزشی کشور وارد شود.
source