شفقنا رسانه- روزنامهنگاری به عنوان یک حرفه پویا و در حال تغییر، نیازمند مجموعهای از مهارتهای خاص است. این مهارتها نه تنها به خبرنگاران کمک میکند تا اطلاعات دقیق و موثری را جمعآوری کنند، بلکه آنها را قادر میسازد تا در دنیای پرسرعت رسانههای دیجیتال رقابت کنند. شهرزاد همتی، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق می گوید: خبرنگاران تازه کار باید پلتفرم های تحقیقاتی را بشناسند، از انواع هوش مصنوعی در فرایند کار بهره ببرند، فیک نیوز را بتوانند تشخیص دهند، روش های پیشرفته در موتورهای جستجو را بشناسند و بدانند که تولید محتوای چند رسانه ای در حال حاضر چقدر مهم است.
خبرنگاران ما در حوزه رسانه و تصویر به شدت دچار مشکل هستند
شهرزاد همتی، دبیر سرویس روزنامه شرق با اشاره به چالش های حوزه روزنامه نگاری به شفقنا رسانه می گوید: تقریباً ۱۰ سالیست که نیازهای خیلی جدی در حوزه روزنامه نگاری می بینیم و متاسفانه در دانشگاه ها هم جدی گرفته نمی شود. خبرنگاران ما در حوزه رسانه و تصویر به شدت دچار مشکل هستند، با سناریو نویسی آشنا نیستند، کلاس های آموزشی خوبی برگزار نمی شود و… . به همین دلیل به نظر می رسد قبل از هرچیزی باید بپذیریم که الفبای روزنامه نگاری تغییر کرده است و به صرف نوشتار (اگرچه در این زمینه هم خبرنگاران جوان به شدت مشکل دارند) محدود نمی شود.
یک خبرنگار باید به صورت همه جانبه بتواند کار کند/
باید به مسئله هوش مصنوعی به صورت خیلی جدی نگاه کند
او به مهارتهایی اشاره می کند که در دنیای امروز برای روزنامهنگاران جوان ضروری هستند و می گوید: در حال حاضر یک خبرنگار باید به صورت همه جانبه بتواند کار کند، رسانه را بشناسد، تصویر را بشناسد و در این حوزه ها بتواند فعالیت کاملی داشته باشد. الان بخش عمده ای از درآمد رسانه ها از بخش آنلاینشان است. به عبارتی قبل از اینکه درباره تسلط روزنامه نگاران تازه کار جوان به دانش های جدید، باید بگویم برخی از آن ها حتی دانش های قدیمی را هم نمی دانند. دانشجویانی که از دانشگاه های معتبر کشور برای کارآموزی به دفتر روزنامه مراجعه می کنند، در نوشتارهای بسیار ساده به شدت مشکل دارند و تصوری از رسانه تصویری و علوم جدیدی چون هوش مصنوعی و … ندارند. این درحالیست که یک خبرنگار باید به مسئله هوش مصنوعی به صورت خیلی جدی نگاه کند. چراکه عدم توانایی استفاده از هوش مصنوعی از یک سو و عدم استفاده درست از آن می تواند خبرنگاری را به سرعت در ایران به سمت نابودی ببرد.
روزنامه همیشه بیرق است و نوشتن در آن خیلی مهم است
این روزنامه نگار تاکید می کند: روزنامه همیشه بیرق است و نوشتن در آن خیلی مهم است ولی به هرحال رسانه کاغذی روبه افول است و دیگر کسی را نمی بینیم که روزانه مبلغی را صرف خرید روزنامه کاغذی کند این درحالیست که می تواند همه صفحات آن را به صورت آنلاین ببیند. به همین دلیل رسانه ها سعی می کنند تا بخش تصویر و انلاین را قوی تر کنند تا بتوانند بیرقشان را نگهدارند. شاید بتواند بخشی از درآمد رسانه را به بخش آگهی ها محول کرد با این حال اینکه یک روزنامه نگار خودش بتواند مخارج رسانه خود را از طریق ساخت ویدئو و محتوای قابل وایرال تامین کند، خیلی کم اتفاق می افتد.
همتی ادامه می دهد: بخشی از این مشکل به این برمی گردد که در دانشگاه ها چنین مسائلی به خوبی آموزش داده نمی شود و آموزش های بیرون از دانشگاه هم مناسب روزنامه نگاری نیستند. باید محتوانویسی را از روزنامه نگاری جدا کرد. علاوه بر آن هوش مصنوعی هرگز نمی تواند برای شما گزارش میدانی تهیه کند. چراکه هوش مصنوعی فاقد احساسات است. به عبارتی اگرچه می تواند ارتباط ساده ای با کاربر داشته باشد و حتی بر روی متن شبیه سازی احساسی انجام دهد اما روزنامه نگار باید یاد بگیرد که با استفاده از هوش مصنوعی و علوم جدید وقت کمتری برای جستجوی اطلاعات و زمان بیشتری برای انجام گزارش های تحقیقی بگذارد. قبل از ظهور علوم جدید خیلی فرصت نداشتیم که زمان اختصاص دهیم و گزارش تحقیقی تهیه کنیم ولی با آمدن امکانات فناوری های جدید می توان از آن ها برای انجام گزارش های تحقیقی بهره برد.
دبیر سرویس اجتماعی شرق با اشاره به تفاوت محتوانویسی و خبرنگاری می گوید: اگر از یک خبرنگار بپرسیم فرق محتوانویسی و خبرنگاری چیست، حتی اگر معنی محتوا نویسی را هم بداند نمی تواند فرق آن ها را به شما بگوید. درحالی که هدف اصلی محتوانویسی تولید محتوا برای جذب مخاطب و بازاریابی است ولی خبرنگار به ارائه اطلاعات دقیق اخبار و رویداد می پردازد و هدفش آگاهی رسانی است نه بازاریابی. محتوا نویسی انعطاف پذیرتر است و در نوشتن آن باید به موتورهای جستجو توجه کرد چراکه ممکن است کلیدواژه در اینجا اهمیت پیدا کند در حالی که رسالت خبرنگار، تنها خبرنویسی است. البته مهارت ها و رویکردها و خلاقیت ها در این حوزه بحث جداگانه ای دارد و روزنامه نگار باید به آن اشراف کامل داشته باشد.
مهارت های مورد نیاز برای روزنامه نگاران جوان
با این اوصاف با توجه به پیشرفت تکنولوژی ها، روزنامه نگاران جوان نیازمند چه مهارت هایی هستند؟ همتی پاسخ می دهد: از جمله مهارت های مورد نیاز یک روزنامه نگار تحقیق و تحلیل داده، جمع آوری اطلاعات، کار پژوهشی، مهارت های قوی نوشتاری، توان استفاده از ابزارهای دیجیتال و رسانه های اجتماعی، داشتن دانش جستجوی اطلاعات، شرح عکس نویسی و دارا بودن تسلط بر کوتاه نویسی است. علاوه بر آن باید به اخبار روز آگاه باشد و در زمینه کار با چند رسانه ای ها، ویرایش محتواهای صوتی و تصویری شناخت داشته باشد. بتوانند به صورت حرفه ای برای محتوای تولیدی خود هشتگ مناسب انتخاب کنند. روزنامه نگاران ما هنوز در زنگ زدن و وقت مصاحبه گرفتن یا همان برقراری ارتباط دچار مشکل هستند و در این مهارت جدیدی نیست.
امروزه خبرنگاران نیازمند به تسلط بر مهارت های فنی هستند
او ادامه می دهد: امروزه خبرنگاران نیازمند به تسلط بر مهارت های فنی هستند تا بتوانند در محیط های آنلاین با مخاطب ارتباط برقرار کنند. پلتفرم هایی مثل توییتر، اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین و… را بشناسد. در این زمینه انجمن صنفی روزنامه نگاران باید تلاش کند تا کارگاه های آموزشی مناسبی برای خبرنگاران تدارک ببیند و از خبرنگارن امروز بخواهد که آن ها را استفاده کنند.
خبرنگاران تازه کار باید پلتفرم های تحقیقاتی را بشناسند
این دبیر سرویس اجتماعی با اشاره به اهمیت تسلط روزنامه نگاران جوان بر نحوه تحقیق و جمع آوری اطلاعات دقیق می گوید: خبرنگاران تازه کار باید پلتفرم های تحقیقاتی را بشناسند، از انواع هوش مصنوعی در فرایند کار بهره ببرند، فیک نیوز را بتوانند تشخیص دهند، روش های پیشرفته در موتورهای جستجو را بشناسند و بدانند که تولید محتوای چند رسانه ای در حال حاضر چقدر مهم است.
اشراف خبرنگاران بر علم سئو و موتورهای جستجو مسئله مهمی است
او می گوید: روزهای اولی که وارد روزنامه شرق شده بودم نمی توانستم حتی از مرکز آمار اطلاعات بگیرم و الان هم در این مسئله مشکل دارم. ما خبرنگاران در تحلیل های آماری مشکل جدی داریم. اشراف بر علم سئو و موتورهای جستجو مسئله مهمی است که خبرنگاران باید نسبت به آن غافل نشوند و به دنبال گذراندن دوره های آموزشی آن باشند. چراکه به روزنامه نگار کمک می کند تا گزارشش بهتر دیده شود. روزنامه نگار باید بداند که از کلمات کلیدی، گوگل آنالیتیکس چگونه استفاده کند، باید پلتفرم های خبری و مدیریت محتوا را بشناسد و نسبت به بارگذاری خبر در سایت ها شناخت داشته باشد.
به روزنامه نگاران جوان پیشنهاد می کنم که بیشتر کتاب بخوانند
همتی در ادامه به بیان توصیه هایی برای روزنامه نگاران جوان می پردازد تا بتوانند مهارتهای خود را بهبود بخشند و در حرفه خود موفق شوند. او می گوید: پیشنهادم به روزنامه نگاران جوان این است که کتاب بخوانند، چراکه خواندن کتاب و مقالات بیشتر از موارد ذکر شده، برای دیده شدن کمک می کند. یک زمانی معلم بزرگی به من توصیه کرد تا از روی مقاله های مهم مجله فیلم رونویسی کنم، مصاحبه پیاده کنم و… . لذا توصیه می کنم روزنامه نگاران تازه کار هم همین مسیر را ادامه دهند، بخوانند، بنویسند و ببینند، گزارش های خوب را در BBC، CNN و گاردین ببینند. زبان انگلیسی خود را تقویت کنند چراکه اگر به زبان انگلیسی تسلط نداشته باشند با مشکل برمی خورند.
او تاکید می کند: خبرنگاران باید با علومی مثل سئو آشنا شوند و مراقب باشند که کم کم هوش مصنوعی جای شان را نگیرد. باید نشان دهند که احساس روزنامه نگار انسان هزاران برابر مهمتر از هوش مصنوعی می تواند در حوزه خبر فعالیت کند.
source