شفقنا رسانه- یک مدرس روابط عمومی نوشت: امروز در روابط عمومی ایران نیز چنین وضعیتی وجود دارد. البته پیش بینی می شود به دلیل ضعف زبانی قدری با تاخیر ما نیز کم کم از استرس هایمان کاسته می شود و می توانیم ارتباط منطقی با هوش مصنوعی برقرار کنیم. خوشبختانه هر روز به شرکت ها و سازمان ها و نهادهایی که دوره های آموزشی هوش مصنوعی در روابط عمومی را برگزار می کنند افزوده می شود. اما فراتر از اینکه هوش مصنوعی چه چیزی را به ما ارائه می دهد، راهبردی است که در بهره گیری از هوش مصنوعی به کار می گیریم.
به گزارش شفقنا رسانه، دکتر عادل میرشاهی، مدرس روابط عمومی و پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی در مطلبی با عنوان « روابط عمومیهای ایران در مواجهه با هوش مصنوعی چه راهبردهایی به کار بگیرند؟» اینگونه آورده است:
اخیرا وی کامیونیکیشنز یک شرکت بزرگ روابط عمومی و ارتباطات بازاریابی که دفتر مرکزی آن در سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده قرار دارد، در همکاری با مرکز روابط عمومی آننبرگ، پژوهشی را انجام داد که نتایج آن برای روابط عمومی ها بسیار اهمیت دارد.
شرکت واگنر ادستورم کامیونیکیشنز که در سال ۱۹۸۳ توسط ملیسا والر وندر والترز تأسیس شده است در پژوهش مشترکش با مرکز روابط عمومی آننبرگ به این نتیجه رسیده است که نگرانی در مورد هوش مصنوعی که توسط متخصصان ارتباطات احساس می شد به سرعت در حال از بین رفتن است.
بیش از هفت نفر از هر ده نفر (۷۱ درصد) از بیش از ۶۰۰ متخصص ارتباطاتی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که معتقدند پیشرفتهای هوش مصنوعی برای آینده کار روابط عمومی “بسیار یا بسیار مهم” خواهد بود، در حالی که تنها هشت درصد فکر میکنند که تأثیر هوش مصنوعی “کمی یا اصلاً مهم” خواهد بود.
شاید مهمتر از همه، تعداد قابل توجهی از پاسخدهندگان گفتند که فکر نمیکنند ظهور هوش مصنوعی تهدیدی برای جایگاه آنها در محل کار باشد. کاربران مکرر هوش مصنوعی ۹۳ درصد بیشتر احتمال داشت بگویند که احساس میکنند به دلیل استفاده از هوش مصنوعی، برای کاری که انجام میدهند ارزش بیشتری قائل میشوند.
این تنها بخشی از افزایش علاقه به هوش مصنوعی است که این مطالعه آن را نشان میدهد. از ۶۶ درصد از پاسخدهندگانی که گفتند از هوش مصنوعی به طور مکرر استفاده میکنند، ۹۵ درصد گفتند که دیدگاه مثبتی نسبت به هوش مصنوعی دارند. علاوه بر این، ۷۰ درصد معتقدند که هوش مصنوعی به آنها کمک میکند تا کار بهتری تولید کنند و ۷۳ درصد گفتند که هوش مصنوعی به آنها اجازه میدهد سریعتر کار کنند.
به نظر میرسد چندین نگرانی در مورد نقصهای بالقوه هوش مصنوعی نیز در حال کاهش است. پاسخدهندگان ۲۷ درصد کمتر نگران خطاهای واقعی و اطلاعات نادرست بودند، در حالی که ترس از اطلاعات نادرست ۲۵ درصد کاهش یافت. نگرانیها در مورد سوگیری الگوریتمی ۴۴ درصد کاهش یافت، نگرانیها در مورد شفافیت الگوریتمی ۳۶ درصد کاهش یافت.
هنگامی که صحبت از حوزههایی میشود که هوش مصنوعی در کار روزمره تأثیر میگذارد، ایجاد محتوا (ایمیلها، اطلاعیههای مطبوعاتی و غیره) در صدر لیست قرار دارد که توسط ۵۴ درصد از پاسخدهندگان ذکر شده است. پس از آن، تجزیه و تحلیل دادهها (۴۰ درصد) و تحقیقات زمینه/منظر (۳۷ درصد) قرار دارند. حوزههایی که حضور هوش مصنوعی در آنها فضای رشد زیادی دارد شامل گزارش پوشش (۲۰ درصد) و اندازهگیری تأثیر روابط عمومی (۱۶ درصد) است.
با این حال، برای استفاده بهینه از هوش مصنوعی، اکثر پاسخدهندگان میگویند که میتوانند از آموزشهای اضافی استفاده کنند. تقریباً سه چهارم (۷۳ درصد) مایل هستند که شرکتهای آنها فرصتهای آموزشی بیشتری ارائه دهند.
بزرگترین چالشی که پاسخدهندگان گفتند با آن مواجه هستند، به سادگی مقابله با سرعت بالای تغییر در دنیای هوش مصنوعی است. در حالی که ۷۳ درصد میگویند که نسبت به یک سال پیش دانش بیشتری در مورد ابزارهای هوش مصنوعی دارند، ۶۴ درصد به سختیهای مربوط به “جریان ثابت ابزارهای جدید هوش مصنوعی، بهروزرسانیهای تکنولوژیکی و اخبار نظارتی” اشاره کردند.
این گزارش همچنین بر نقش مهمی که رهبران ارشد میتوانند در توسعه هوش مصنوعی در زمینه ارتباطات ایفا کنند، تأکید میکند. فرد کوک، مدیر مرکز روابط عمومی USC، خاطرنشان کرد: “تحقیقات مشترک ما یک روند قدرتمند را آشکار کرد: فعالسازی هوش مصنوعی زمانی افزایش مییابد که رهبران ارشد از پذیرش هوش مصنوعی حمایت کنند.”
نتایج مطالعه “انرژیزایی توسط هوش مصنوعی” بخش اصلی گزارش مرتبط با مرکز روابط عمومی USC در سال ۲۰۲۵ است که همچنین شامل بیش از ۴۰ مقاله در مورد وضعیت هوش مصنوعی از ارتباطدهندگان مایکروسافت، متولیان USC و اعضای هیئت علمی و هیئت مدیره مرکز آننبرگ است.
راهبردهای تعامل کارشناسان روابط عمومی با هوش مصنوعی
امروز در روابط عمومی ایران نیز چنین وضعیتی وجود دارد. البته پیش بینی می شود به دلیل ضعف زبانی قدری با تاخیر ما نیز کم کم از استرس هایمان کاسته می شود و می توانیم ارتباط منطقی با هوش مصنوعی برقرار کنیم. خوشبختانه هر روز به شرکت ها و سازمان ها و نهادهایی که دوره های آموزشی هوش مصنوعی در روابط عمومی را برگزار می کنند افزوده می شود. اما فراتر از اینکه هوش مصنوعی چه چیزی را به ما ارائه می دهد، راهبردی است که در بهره گیری از هوش مصنوعی به کار می گیریم. راهبرد پیشنهادی برای روابط عمومیهای ایران در مواجهه با هوش مصنوعی بهمنظور کاهش آسیبها و بهرهمندی از فرصتها شامل موارد ذیل می شود.
- پذیرش هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری مکمل، نه تهدید
با توجه به پژوهش ارائهشده، استفاده از هوش مصنوعی باعث میشود ارزش متخصصان روابط عمومی در محیط کار افزایش یابد. روابط عمومیهای ایران باید هوش مصنوعی را بهعنوان یک ابزار تکمیلکننده ببینند و از آن برای افزایش سرعت، دقت و کیفیت کارهای خود بهره بگیرند. در طول دوره های هوش مصنوعی در روابط عمومی که در سازمانهای بزرگ برگزار کرده ام، شاهد نگرانی های روابط عمومی ها در این خصوص بوده ام. اما این نوید را باید داد که آمارهای جدید نشان می دهد که وضعیت آنقدرها بد نخواهد شد و هوش مصنوعی با مدیران و کارشناسان روابط عمومی جایگزین نخواهند شد.
- تمرکز بر آموزش و ارتقای مهارتها
با توجه به اینکه ۷۳ درصد از پاسخدهندگان مطالعه علاقهمند به فرصتهای آموزشی بودند، روابط عمومیهای ایران باید برنامههای آموزشی منظم برای کارکنان خود ترتیب دهند تا مهارت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را بیاموزند. این آموزشها شامل تحلیل دادهها، تولید محتوا و شناسایی منابع معتبر باشد. این آموزشها نباید صرفا به هوش مصنوعی معطوف باشد، بلکه باید آموزش های پایه ای را نیز شامل شود، چراکه بهره گیری از هوش مصنوعی در روابط عمومی مستلزم شناخت عمیق روابط عمومی است.
- سرمایهگذاری در ابزارهای هوش مصنوعی تخصصی
روابط عمومیها باید ابزارهایی تهیه کنند که متناسب با نیازهای خاص آنها باشد، مانند نرمافزارهای تجزیه و تحلیل داده، ایجاد محتوای متنی و گرافیکی، و اندازهگیری تأثیر کمپینها. این ابزارها باید شفاف، قابل اعتماد و کاربرپسند باشند. اینکه فکر کنیم بدون هزینه بر روی هوش مصنوعی، و فقط با تکیه بر نسخه های رایگان آن می توانیم بهره کافی را از آن ببریم، بسیار ساده اندیشانه است. باید هوش مصنوعی های مناسب با حوزه فعالیت روابط عمومی شناسایی شده و بر روی آن سرمایه گذاری شود، تا روابط عمومی بتواند در فضای جدید امکان رقابت پیدا کند.
- رهبران ارشد بهعنوان پیشگامان تغییر
مدیران روابط عمومی باید بهطور فعال از هوش مصنوعی حمایت کنند و خود نیز در استفاده از این ابزارها پیشرو باشند. این حمایت انگیزه و اعتماد بیشتری در میان کارکنان ایجاد خواهد کرد. این همان نقش آموزشی روابط عمومی است که از گذشته تا امروز تغییر نکرده است. اگر روابط عمومی با هوش مصنوعی بیگانه شود، آنوقت است که باید عمیقا نگران سازمان و آینده آن بود.
- توسعه مهارتهای انسانی مکمل
در کنار مهارتهای فناورانه، روابط عمومیها باید روی تقویت مهارتهای انسانی مثل خلاقیت، داستانسرایی، ارتباط بینفردی و حل مسائل پیچیده تمرکز کنند. این مهارتها مواردی هستند که هوش مصنوعی بهسختی میتواند جایگزین آنها شود. این مهارت ها جدای از شناخت عمیق از روابط عمومی می تواند به شما کمک کند تا بهره بیشتری از هوش مصنوعی گرفته و حرفه ای تر عمل کنید.
- کاهش نگرانیهای اخلاقی و شفافیت در استفاده
نگرانیهای مرتبط با سوگیری، شفافیت و اطلاعات نادرست از طریق تدوین دستورالعملهای اخلاقی و شفافسازی در استفاده از هوش مصنوعی کاهش یابد. ایجاد چارچوبهای نظارتی داخلی میتواند اعتماد مشتریان و مخاطبان را جلب کند. هوش مصنوعی نیز همانند سایر فعالیت ها نیازمند اخلاق است و چنانچه مبنای اخلاقی مشخصی در استفاده از آن نداشته باشید، قطعا با مشکل مواجه خواهید شد. بنابراین باید این مستند نیز در زمره مستندات دیگر روابط عمومی قرار گیرد. این موضوع کتاب اسناد مرجع روابط عمومی است که اینک می توان با استفاده از آن چارچوب ها سند اخلاقی جدیدی را پدید آورد و در این راستا گام برداشت.
- شناسایی و استفاده از فرصتهای جدید
از آنجا که هوش مصنوعی در زمینههایی مانند گزارش پوشش رسانهای و اندازهگیری تأثیر روابط عمومی فضای رشد زیادی دارد، روابط عمومیهای ایران میتوانند در این حوزهها پیشگام باشند و ابزارهایی برای نظارت دقیقتر و گزارشدهی سریعتر توسعه دهند. امروز نظارت مثل دیروز اهمیت دارد اما تغییری که هوش مصنوعی در نظارت ایجاد کرده است، دقت و صحت و همزمانی است. بنابراین خودتان را به چند نرم افزار شناخته شده محدود نکنید، دنیای هوشهای مصنوعی بسیار گسترده است و می تواند به راحتی به آنها دسترسی داشت.
- هماهنگی با تغییرات سریع فناوری
برای مقابله با سرعت تغییرات در دنیای هوش مصنوعی، روابط عمومیها باید تیمهای تحقیق و توسعه ایجاد کنند تا بهطور مداوم ابزارها و فناوریهای جدید را بررسی کرده و از آنها بهرهبرداری کنند.
این رویکردها میتوانند روابط عمومیهای ایران را قادر سازند تا با تحولات ناشی از هوش مصنوعی همگام شوند و از مزایای آن برای بهبود عملکرد خود بهرهمند گردند.همچنین اخذ مشاوره های تخصصی و آموزش های حرفه ای می تواند باعث شود تا همگام با تکنولوژی پیش روید و در سال جدید، موفقیت های بی شماری را خلق کنید و دیگر استرس نداشته باشید، چون هوش مصنوعی برای مشاغل روابط عمومی بی خطر است!
source