خبرآنلاین: آماری از جمعیتشان وجود ندارد. همه جای شهر هستند. روز آفتابی و بارانی هم ندارد. کافی است چند دقیقهای کنار یک مخزن زباله مکث کنید تا اجتماع چند موش را مشاهده کنید که دیگر بیترس از عابران پیاده در حال تردد هستند.
ادعای شهرداری و توقف سامانه شفافیت
مدیران شهرداری معتقدند شکایتهای مردمی در حوزه موش کاهش پیدا کرده، اما سایت شفافیت شهرداری تهران که هر ماه باید گزارش درخواستهای مردمی به سامانه 137 را منتشر کند و میتوان ادعای شهرداری را از طریق این گزارشها صحتسنجی کرد، از مرداد امسال بهروزرسانی نشده است.
روش ناکارآمد سنتی
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، سه سال است که هر هفته گزارشی از محلهگردیهای خود در صحن شورای شهر تهران ارائه میکند. یکی از مشکلات ثابت محلات تهران، گلایه ساکنان از «موش» است. از گلابدره تا دروازه دولاب، نظافت شهر و موش دو موضوع پرتکرار در این گزارشها هستند.
او در این زمینه به خبرآنلاین میگوید: در آخرین گزارشی که از محله دولاب دادم، اشاره کردم که ما در روز بارندگی در آنجا موشهای بزرگ دیدیم. این در حالی است که در روز بارندگی معمولا اینگونه حیوانات به کف خیابان نمیآیند! او ادامه میدهد: روش سنتی شهرداری که از طریق پیمانکاران اعمال میشود، پاسخگوی مبارزه با حیوانات موذی و موش در سطح شهر تهران نیست. البته این مشکلی نیست که قابل حل بهطور صددرصد باشد، ولی باید کنترل شود.
کنترل نه حذف
امانی با تأکید بر اینکه ما از کنترل جمعیت حیوانات موذی حرف میزنیم نه از حذف صددرصدی آنها، میگوید: هیچ کشوری در دنیا -حتی کشورهای پیشرفته دنیا- نیست که بهطور کامل این مشکل را حل کرده باشد، ولی آنها جمعیت حیوانات موذی را کنترل کرده و اجازه ندادهاند این میزان زاد و ولدشان اضافه شود تا لابهلای قدمهای مردم در پیادهروها حرکت کنند و در جویهای آب دیده شوند. این مشکل است.
کوتاهی پیمانکارها
او با اشاره به یکی از محلهگردیهای اخیرش میگوید: در یکی از محلهگردیها، مشخص شد پیمانکار سه ماه سم نخریده بود. این جابهجاییها و تغییر روش نگهداشت شهر و جابهجایی پیمانکارها و کوتاهی که در عملکردشان دارند، متأسفانه این بلا را در زمینه مبارزه با موش سر شهر تهران آورده و در حال حاضر هم دارند روششان را عوض میکنند. امیدواریم تجربه سه سال و اندی گذشته پیشروی آنها باشد و کاری کنند که حداقل کنترل این حیوانات در شهر تهران را بهخصوص در تابستان آینده شاهد باشیم.
این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا به محلهای در تهران رفته که در آن شهروندان از موش گله نداشته باشند؟ میگوید: بدون استثنا -بهویژه محلات جنوبی و مرکزی شهر- به هرجا که رفتم، هم در فصل تابستان و هم در فصل پاییز، مردم از تردد و ازدیاد جمعیت موش گلایه داشتند.
نتایج مهم مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس
بهتازگی مرکز پژوهشهای مجلس نیز نتایج مطالعاتی را منتشر کرده که بر اساس آن، نتایج سنجش افکار عمومی درخصوص رضایت از عملکرد مدیریت معضل جوندگان موذی در کشور نشانگر نبود رضایت کافی در ۶۷ درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی است و دلیلش مواجهه ۸۹ درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی حاضر با موش در سالهای اخیر در محلهای پرتکراری نظیر کانالهای آب و فاضلاب (شامل جویهای شهری)، مخازن جمعآوری پسماندها و پارکها و فضای سبز شهری اعلام شده است. علاوه بر این، ارزیابی میزان سطح آگاهی عمومی نشان میدهد نزدیک به ۸۰ درصد پاسخدهندگان توانایی شناسایی انواع موشها را نداشته و بیش از ۵۰ درصد آنها نیز نسبت به دستگاه متولی مقابله با معضل جوندگان موذی در کشور اشراف کامل ندارند. بررسی اقدامات انجامگرفته در داخل کشور و همچنین مطالعه تطبیقی با نمونههای موفق بینالمللی نشان میدهد که با وجود افزایش توجهها به معضل مواجهه با جوندگان موذی در کشور و انجام اقداماتی نظیر ابلاغ «راهنمای مهار جمعیت موش در محیطهای شهری»، چارچوب تقنینی و به فراخور آن رویکرد اجرائی در زمینه مدیریت جامع جوندگان موذی در کشور نیازمند اصلاح و ارتقاست.
نتایج مطالعه تطبیقی انجامگرفته در پژوهش حاضر گویای این واقعیت است که چارچوب تقنینی مدیریت جامع جوندگان موذی در کشور نیازمند ارتقای ضمانت اجرائی با تغییر عنوان از «راهنما» به «دستورالعمل»، رتبهبندی و اولویتبندی اقدامات مقابله با جوندگان موذی، توجه به سایتهای ساخت و تخریب، ارائه ساختار و همچنین ایجاد بهاشتراکگذاری و تحلیل بانک داده برای پاسخ به شکایات مردمی، هوشمندسازی روند درخواست خدمت برای مقابله با جوندگان موذی برای شهروندان و همچنین تصویب قانونی جامع به جهت الزام مالکان به مقابله با جوندگان موذی در اموال شخصی و مجازات متخلفان، نظاممندسازی شرکتها به منظور بهرهمندی از ظرفیت بخش خصوصی است.
در این مطالعات، پیشنهاد شده به منظور بهبود وضع موجود و فائقآمدن بر معضل مواجهه با جوندگان موذی در کشور، اصلاح راهنمای مهار جمعیت موش در محیطهای شهری، اصلاح و ارتقای شیوه جمعآوری پسماند عادی در کشور، افزایش سطح پوششدهی سیستم فاضلاب در کشور و اتخاذ سازوکار لازم جهت اتصال مشترکان آب به شبکه فاضلاب، احصای خلأهای قانونی موجود در مسیر مدیریت جامع جوندگان موذی توسط دستگاههای متولی و تدوین لایحه پیشنهادی توسط دستگاههای اجرائی و استفاده از نیروی انسانی متخصص، بهرهمندی از ظرفیت مراکز پژوهشی و تخصیص بودجه کافی جهت اقدامات مدیریت جامع جوندگان موذی مورد توجه قرار گیرد.
خطر شیوع بیماریهای مشترک
در این پژوهش تأکید شده بررسی اطلس پستانداران ایران نشانگر آن است که حداقل یکی از جوندگان متداول آسیبرسان و ناقل بیماری (موش نروژی، موش سیاه و موش خانگی) در همه استانهای ۳۱گانه کشور پراکنده شدهاند.
موشهای خانگی با پراکنش تقریبا در همه استانهای کشور و پس از آن موش نروژی با پراکندگی در ۱۲ استان و موش سیاه با پراکندگی در ۱۰ استان کشور به ترتیب فراوانترین گونههای موشها در سطح کشور هستند. بررسی شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان که جوندگان موذی (موشها) مخزن یا عامل انتقال آنها به انسان به شمار میروند، نشان میدهد که به رغم عدم مشاهده موارد ابتلا به بیماری طاعون در کشور، موارد ابتلا به بیماری سالک پوستی و همچنین تب شالیزار در کشور وجود دارد.
در این راستا، موارد ابتلا به سالک در ایران در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۹ هزار نفر ( هشتهزارو ۸۳۰ نفر) برآورد شده که ایران را در دسته کشورهای با شیوع بالای این بیماری در سطح دنیا قرار میدهد.
source