1
آهنگسازان «موانا ۲»، ابیگیل بارلو (۲۵ ساله) و امیلی بِر (۲۲ ساله)، به انتقاداتی که پس از اکران این فیلم درباره موسیقی متن آن مطرح شده، واکنش نشان دادند. این دنبالهی مورد انتظار، داستان «موانا وائیالیکی» (با صدای اولیئی کراوالیو) را ادامه میدهد؛ او بار دیگر خانهاش را ترک میکند تا طلسمی که بر جزیره «موتوفِتو» افتاده را بشکند. در «موانا ۲» بازیگران اصلی از جمله دواین «راک» جانسون در نقش «مائوئی» حضور دارند، و ترکیبی از دوستان و دشمنان جدید به داستان اضافه شدهاند.
در مصاحبهای با مجله ورایتی، این دو آهنگساز برنده جایزه درباره واکنشهای متفاوت مخاطبان نسبت به موسیقی متن «موانا ۲» صحبت کردند. نکته قابل توجه این است که لین-مانوئل میراندا، که بسیاری از آهنگهای نمادین قسمت اول را ساخته بود، در این دنباله حضور نداشت.
امیلی بِر به مقایسههای اجتنابناپذیر با کارهای میراندا اشاره کرد، در حالی که بارلو نسبت به این واکنشها بیتفاوت به نظر میرسید.
آنها در اینباره گفتند:
- ابیگیل بارلو: یک ماه صبر کنید؛ همه بچهها آن را خواهند خواند و از آن خسته خواهید شد!
- امیلی بِر: من میگویم که هرکسی نظری دارد. نوشتن یک دنباله واقعاً سخت است، چون قطعاً نمیتوانید همان احساسی را که قسمت اول ایجاد کرده، تکرار کنید. مردم چیزی را که میشناسند، دوست دارند و این اثر جدید است؛ پس طبیعی است که نظراتی داشته باشند. موسیقی سلیقهای است.
منظور آهنگسازان «موانا ۲» از این نظرات چیست؟
بارلو و بِر به چالش سنگین جایگزینی میراث لین-مانوئل میراندا اشاره کردند.
سبک نوآورانه بارلو و بِر که در سال ۲۰۲۲ برای اجرای موسیقی الهام گرفته از سریال بریجرتون جایزه گرمی را برایشان به ارمغان آورد، حالا آنها را با چالشی جدید مواجه کرده: ساخت موسیقی متنی که بتواند خلاقیت «موانا»ی اصلی را تکرار کند.
میراندا که آثارش در فیلمهای انکانتو (۲۰۲۱) و همیلتون (۲۰۲۰) نیز تحسین و نامزد جوایز متعددی شده بود، در موسیقی «موانا» قطعاتی همچون «چقدر دور خواهم رفت» را ساخت که نهتنها توجه مخاطبان چند نسل دیزنی را به خود جلب کرد، بلکه نامزد بهترین آهنگ اصلی در جوایز اسکار شد.
توضیح صحنه پس از تیتراژ «موانا ۲»
فیلم با یک اتحاد خاص در صحنه پایانی به پایان میرسد که میتواند زمینهساز فیلمهای آینده «موانا» باشد.
تجربه برنده گرمی بارلو و بِر توانایی خلاقانه آنها را نشان میدهد، اما «موانا ۲» اولین تجربه آنها در ساخت موسیقی برای یک فیلم بلند سینمایی است. با این وجود، آثار آنها نقطه عطفی در تاریخ موسیقی دیزنی محسوب میشود، زیرا این دو آهنگساز به ترتیب یازدهمین و دوازدهمین زنانی هستند که موسیقی یک فیلم دیزنی را ساختهاند (از میان تقریباً ۲۰۰ مرد، طبق گزارش BBC) و اولین زوج آهنگساز زن در تاریخ ۸۷ ساله موسیقی دیزنی هستند.
دیدگاه ما درباره نظرات آهنگسازان «موانا ۲»
موسیقی بارلو و بِر شایسته فرصتی دوباره است.
اعتمادبهنفس این زوج آهنگساز در کارشان نشاندهنده انعطافپذیری آنها به عنوان خالقانی است که وارد یک فرنچایز محبوب شدهاند.
واضح است که آنها از سنگینی انتظارات، بهویژه پس از کارهای تحسینشده میراندا، آگاهند.
بیان صادقانه آنها درباره چالشهای ساخت یک دنباله نشان میدهد که ایجاد اثری جدید در برابر موج نوستالژی مخاطبان تا چه حد دشوار است.
فارغ از این که موسیقی «موانا ۲» بتواند میراث ماندگار قسمت اول را تکرار کند یا نه، سفر پیشگامانه بارلو و بِر در تاریخ موسیقی دیزنی شایسته تقدیر است.
source