در پروازهای طولانی‌مدت، شرکت‌های هواپیمایی با استفاده از خدمه‌ی اضافه و برنامه‌ریزی دقیق نوبت‌های استراحت، مهمانداران را هوشیار نگه می‌دارند. همیشه بخشی از تیم در کابین حضور دارد و بخشی دیگر در حال استراحت است.


هواپیماهای پهن‌پیکر مدرن دارای فضاهای استراحت مخفی برای خدمه هستند که از مسافران جدا شده و شامل تخت، کمربند ایمنی، چراغ مطالعه و فضای ذخیره‌سازی می‌شود. این فضاها طی سال‌ها تکامل پیدا کرده‌اند؛ راحت‌تر شده‌اند و اغلب بالای کابین اصلی یا در بخش زیرین آن، پشت درهای بدون نشانه قرار گرفته‌اند.

پروازهای طولانی ۱۲ تا ۱۵ ساعته حتی زمانی که فقط نشسته باشید، مثل یک ماراتن به نظر می‌رسند. اما مهمانداران چطور تمام این مدت را بدون خستگی پشت سر می‌گذارند؟

شرکت‌های هواپیمایی با مدیریت دقیق خدمه، از مهمانداران بیشتری در این پروازها استفاده می‌کنند. این نیروهای اضافه در برنامه‌های تعیین‌شده نوبتی، در بخش‌های استراحت مخفی می‌خوابند یا استراحت می‌کنند؛ در حالی‌ که گروهی دیگر همیشه آماده سرویس‌دهی به مسافران یا واکنش در شرایط اضطراری هستند. همین سیستم چرخشی باعث می‌شود سطح هوشیاری و آمادگی خدمه در تمام طول پرواز حفظ شود.

فضاهای استراحت مهمانداران از چشم مسافران پنهان می‌مانند


دانیل باب، خلبان سابق خطوط هوایی تجاری و مورخ هوانوردی در دانشگاه نوادا لاس‌وگاس، توضیح می‌دهد که بسیاری از مردم تصور می‌کنند مهمانداران روی نیمکت‌ها استراحت می‌کنند یا خلبانان داخل کابین هدایت هواپیما می‌خوابند، در حالی‌ که حقیقت این نیست. او می‌گوید:

«داخل هواپیما فضاهای مخفی‌ای وجود دارد که به آن‌ها crew bunks می‌گویند؛ جایی که خلبان‌ها و مهمانداران در پروازهای طولانی استراحت می‌کنند.»

شانن براون، مهماندار شرکت Delta در دیترویت، می‌گوید در پروازهای طولانی‌تر برای مهمانداران نوبت‌های استراحت برنامه‌ریزی‌شده وجود دارد.

او توضیح می‌دهد:

«این فضاها بسیار ساده‌اند؛ تاریک و ساکت، با یک کمربند ایمنی که هنگام خواب می‌بندید. این قسمت‌ها فرصتی برای استراحت و بازیابی انرژی فراهم می‌کنند. ما به صورت نوبتی استراحت می‌کنیم تا همیشه بخشی از خدمه در اختیار مسافران باشد. بسیاری از مسافران حتی نمی‌دانند چنین فضایی داخل هواپیما هست، اما هواپیماهای پهن‌پیکر مدرن با فضاهای استراحت مخصوص خدمه طراحی می‌شوند که کاملاً از کابین اصلی جداست.»

فضاهای استراحت خدمه طی سال‌ها تکامل یافته‌اند


با بزرگ‌تر شدن هواپیماهای مسافربری و طولانی‌تر شدن پروازها بدون نیاز به سوخت‌گیری، زمان حضور مهمانداران نیز افزایش یافته است. باب می‌گوید همین موضوع اهمیت فضاهای استراحت را بیشتر کرده است.

او توضیح می‌دهد:

«خدمه فقط اجازه دارند مدت مشخصی کار کنند و بعد از آن باید استراحت کنند. در گذشته بسیاری از آن‌ها برای بیدار ماندن مقدار زیادی قهوه می‌نوشیدند، اما با وجود فضاهای استراحت مشخص، این روند تا حدی تغییر کرده است.»

امروزه بخش‌های استراحت بسیار راحت‌تر از گذشته هستند؛ به‌خصوص در هواپیماهای پهن‌پیکر جدید. باب می‌گوید:

«هواپیماهای جدیدتر تخت‌های بزرگ‌تر و مکان‌های متفاوتی برای این فضاها دارند.»

فضاهای استراحت مدرن، طولانی‌تر و عریض‌تر شده‌اند و امکاناتی مثل چراغ مطالعه یا محل مخصوص قرار دادن کفش‌ها هم در آن‌ها دیده می‌شود. البته موقعیت این فضاها بسته به مدل هواپیما متفاوت است. در برخی مدل‌ها، این فضاها بالای کابین مسافران قرار دارند و از طریق یک راه‌پله باریک پشت دری بدون علامت قابل دسترسی‌اند. در برخی دیگر، این فضاها زیر عرشه اصلی و نزدیک بخش بار قرار گرفته‌اند و خدمه باید از نردبان پایین بروند تا به تخت‌ها برسند.

منبع travelandleisure

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *